המדינה תשקיע 11 מיליון דולר בפיתוח "רובוט תוך-גופי"

החוקרים ינסו לפתח מערכות ננומטריות להובלת תרופות בתוך הגוף, תהליך שאמור לסייע בטיפול במגוון רחב של מחלות ■ מדובר בחלקיקים זעירים שיוכלו לנתב תרופות ואמצעי הדמיה ישירות לתוך יעדים קבועים מראש בתוך גוף האדם

הממשלה תשקיע 11 מיליון דולר בפיתוח מערכות ננומטריות להובלת תרופות בתוך הגוף, תהליך שאמור לסייע בטיפול במגוון רחב של מחלות. הפרויקט יפעל במסגרת היוזמה הלאומית לננוטכנולוגיה INNI - Israel National Nano-Technology Initiative.

מי שנבחר להוביל את המיזם הוא פרופ' דן פאר מהמחלקה לחקר התא ואימונולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בפרויקט ישתתפו 11 מעבדות שונות, ממספר אוניברסיטאות. החוקרים ינסו לייצר רובוט 'תוך-גופי' - חלקיקים זעירים שיוכלו לנתב תרופות ואמצעי הדמיה ישירות לתוך יעדים קבועים מראש בתוך גוף האדם.

פאר מסביר כי: "מאגד המעבדות הוקם בעקבות קול קורא של ה-INNI, שביקש לנתב את הידע בתחום הננו-טכנולוגיה למיזמים יישומיים, בתחומים שונים. אנחנו איגדנו 11 מעבדות סביב החוט המקשר של מחלות הקשורות באנגיוגנזה - ריבוי או מיעוט של כלי דם". רשימת המחלות הזו כוללת בין השאר סרטן, מחלות זיהומיות ומחלות לב.

"לתחום הזה ניתן לגשת מכמה וכמה כיוונים שונים", אומר פאר, "אחת המעבדות שלנו יודעת ליצור מבנים ננומטריים שיכולים לשמש כנשאים של תרופות. מעבדה אחרת מייצרת את הנוגדנים, שיכולים לזהות מטרות בגוף ולהגיע אליהן. כשמוסיפים את הנוגדנים הללו אל הנשאים, הם מובילים אותם למקום. במעבדה אחרת עובדים כימאים על פיתוח חומרים שניתן לצפות בהם באמצעות מערכות הדמיה. כשמוסיפים אותם למבנה הננומטרי, ניתן לעקוב אחריו בגוף ולראות האם התרופה הגיעה ליעדה.

"יש לנו מעבדות של ה'משתמשים' שלנו, קרדיולוג, חוקרת המתמחה במחלות זיהומיות וחוקרת סרטן. הם אחראים לגבש את היישומים של טכנולוגיית ההולכה. אני, בנוסף לעבודה הספציפית שלי בתחום יישום הטכנולוגיה למחלות דלקתיות של המעי, אחראי גם להשיג את הכסף ולתאם בין כולם".

חברי המאגד נפגשים פעם בחודשיים ומקבלים ייעוץ מוועדה של מדענים בכירים מן העולם, בראשות פרופ' רוברט לאנגר מ-MIT.

5-6 טכנולוגיות יישומיות

המטרה המוגדרת היא ליצור במשותף כ-5-6 טכנולוגיות יישומיות שכל אחת מהן יכולה לשמש בסיס להקמת חברת סטארט-אפ. מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי הפרויקט כבר מעורר את עניין חברות התרופות הרב לאומיות. "אני מאמין שתוך שנתיים יהיו ניצנים של מוצרים", אומר פאר.

על בסיס מחקריו של פאר, בנפרד מן המאגד הזה, כבר הוקמו שתי חברות סטארט-אפ: Leuko Bioscience, שמתמקדת בתחום של סרטני דם ו-Quiet Therapeutics.