טרום מסחר: S&P מבט ארוך וקצר

המדד מתאמץ לשמור גובה. רק אחרי נובמבר יעבור להתאמה לבעיות הכלכליות

השבוע אתרכז במבט טכני על המדד האמריקאי העיקרי בעיני, מדד S&P 500 .

נתחיל מייד בהתבוננות על הטווח הארוך באמצעות גרף חודשי רב שנתי:

מטרת ההצגה של גרף זה היא לתת קנה מידה של הבעיה ארוכת הטווח, העומדת לפנינו.

חזרה לאזור 450-500 (מלבן כחול), היא קטסטרופה בעיני המשקיעים בשווקים הפיננסים, אבל בעצם זו רק חזרה של המדד לשווי שלפני התחלת ההתנפחות של בועת ההיי-טק.

לפיכך, חזרה לאזור זה (המסומן באות C בגרף למעלה) היא רק תיקון של העלייה שלא תוקנה עדיין - העלייה בבורסות מתחילת השגשוג הכלכלי ב-1974 ועד 2007.

אמנם התיקון יהיה קצת יותר מאותם 61.8%, המהווים תיקון סטנדרטי לפי פיבואנצ'י, אלא שמצבי פאניקה בדרך כלל מתאפיינים בחריגה.

ולגבי הגורם הפונדמנטלי - אני חושב שהיום, ומאז שהתחלתי את פרסום "מפת המשבר" במסגרת זו, אין כבר צורך להסביר אותה.

אך לאלו שרק עכשיו נחשפים לסקירות אלו אומר בפשטות: החוב, ואופן פתירתו.

ולעדכון השבועי הרגיל:

בשבוע שעבר ראינו שילוב נוסף בין ההיבטים הטכני והפונדמנטלי של הדברים. הטכני הקדים, כרגיל, אך הפונדמנטלי לבש צורה מעניינת במיוחד. לא דובר על תהליכים ארוכי טווח, שינוי במבנה כלכלי כלשהו של חברה, מדינה, או יבשת, אלא באמרותיו של אדם בודד, אשר בדרך כלל אינו מדבר כל כך הרבה.

כוונתי למריו דראגי,ראש הבנק המרכזי האירופי, אשר במו פיו (בפעם השנייה בשלושה חודשים) מצליח להזיז את כל המערכת הפיננסית. מה הוא אמר? שיהיה בסדר. שיש לו מספיק כלים להציל את אירופה, ושזה יספיק די והותר כדי להציל את מדינות גוש היורו.

נכון שאמינותו של דראגי יותר גבוהה מזו של בן שלום ברננקי, החוזר, ואומר, אותם דברים כבר שנים, אבל עלייה של 50 נקודות מדד על זה? אשאיר לכם להחליט לגבי מידת האמינות של דברים אלה, לפי ההגיון ששולט היום בעולם הפיננסי.

בכול אופן, הצד הטכני, אשר בוטא בשילוב בין הגבול התחתון של התעלה העולה, רמת תמיכה היסטורית קודמת ב-1327, והממוצע הנע 50 יום (בחום), יצר תחתית כפולה, והיפוך מעלה. שימו לב שהמדד הגיע עד כה בדיוק לאזור שבו חשבתי שהוא אמור להגיע, דהיינו סביב 1390, ושם בינתיים נח. למה? מאותה סיבה ממש: שילוב של גבול עליון, הפעם, של אותה תעלה, ורמת התנגדות היסטורית חזקה.

מה שמעניין בכול הסיפור הוא הצורה שבה האינדיקאטורים מתפתחים: ב-2 סגול, ניתן לראות את מדד כניסת הכסף מתכווץ, ככול שהמדד עולה בשלבי התעלה העולה. כמו כן, המומנטום, המוצג ב-3 סגול, מאוד לא משכנע. וכך, אני מסיק שהעלייה היפה במחיר לאחרונה, לא בנויה על יסודות בריאים, ושבקרוב תגיע החלשות.

אני צופה על המדד עושה כמיטב יכולתו (בעזרת קובעי המדיניות) כדי לשמור על פרופיל גבוה יחסית, וזאת עד הבחירות בארה"ב, בנובמבר. רק אחריהן, וללא קשר למי שיהיה נשיא, נראה את השוק מגיב בהתאמה לבעיותיה האמיתיות של אמריקה הגדולה.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.