עיני מאיים: נצא למאבק ארגוני אם יפגעו בהסכמים הקיבוציים

יו"ר ההסתדרות מתכוון כנראה לרמיזות מצד גורמים בירושלים, לפיהן האוצר שוקל לדחות את הפעימה הנוספת של העלאת שכר המינימום המתוכננת לאוקטובר

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מאיים כי אם הממשלה לא תסתפק בקיצוצים האחרונים שאושרו אתמול (ב') בישיבת הממשלה ותבקש לפגוע בהסכמים הקיבוציים שנחתמו עם הארגון, ההסתדרות תצא למאבק ארגוני.

עיני, שאמר את הדברים במהלך ישיבת הנהגת הארגון, מתכוון ככל הנראה לרמיזות שנשמעו בימים האחרונים מצד גורמים בירושלים, לפיהן משרד האוצר שוקל לדחות את הפעימה הנוספת של העלאת שכר המינימום המתוכננת לחודש אוקטובר, שאמורה היתה לעלות את השכר מ-4,100 שקל בחודש לכדי 4,300 שקל בחודש.

עוד נרמז כי באוצר מבקשים לדחות את הפעימה הקרובה בתוספת השכר של עובדי המגזר הציבורי ואף לדרוש מחדש את ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות. "שמעתי כל מני טפטופי רמיזות מצד כל מני פקידים, אבל אמרתי בפרוש ואני מתכוון לעמוד על כך - העובדים יקבלו כל מה שמגיע להם עד האגורה האחרונה". חברי הנהגת ההסתדרות קיבלו החלטה "להביע מורת רוח" מהצעדים הכלכליים של הממשלה, ועל פי עיני "נראה שלא היתה חשיבה מעמיקה מאחורי הצעדים".

עיני הודיע כי בימים הקרובים יגבשו כלכלני ההסתדרות תוכנית למע"מ דיפרנציאלי, בדומה לנהוג במדינות רבות בעולם. עיני סבור כי המודל הדיפרנציאלי עשוי להביא לסך הגבייה הדרוש, אך זאת תוך הימנעות מפגיעה בחלשים שסל הקניות שלהם כולל בעיקר מוצרים בסיסיים. רק השבוע טען שר האוצר יובל שטייניץ כי מע"מ דיפרנציאלי הוא בגדר "רעה חולה שמשמידה מערכות מסים". לדבריו, היתרון היחידי במערכת המיסוי בישראל הוא בעצם המע"מ האחיד, וזאת גם לפי ראשי ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומית. בהסתדרות מדגישים כי הכנסת עדיין לא אישרה את העלאת המע"מ ב-1%, ועל כן הארגון מתכוון להציג לחברי הכנסת תוכנית חלופית. עיני הוסיף כי בעזרת מע"מ דיפרנציאלי ניתן להפחית את המע"מ על מוצרי מזון ומנגד להעלות למשל את המס על רכבים חדשים - מס שממילא נחשב לאחד הגבוהים בעולם. עוד הוא ציין כי מוטב היה להעלות גם את מס החברות, לפחות למען "האיזון הראוי".

למעשה, עיני מציג משוואה פשוטה: כל זמן שהממשלה תסתפק בהעלאת מסים וקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, ההסתדרות לא צפויה וכנראה גם לא יכולה לעשות הרבה מלבד הצגת תוכנית בדבר מע"מ דיפרנציאלי שספק רב אם מישהו בירושלים יתייחס אליה ברצינות. מנגד, אם הממשלה תבקש לפגוע בעובדי המגזר הציבורי ובמשתכרי שכר המינימום - פגיעה שיש בה עילה ברורה לסכסוך עבודה על פי דין - ההסתדרות תצא למאבק עד כדי השבתת המשק.