ארה"ב: הוארך המימון לרשויות במדינה עד למארס 2013

במסגרת הסכם הפשרה בין הקונגרס, הסנאט והבית הלבן יוארך המימון לרשויות בחצי שנה ■ אישור הפשרה חייב להתקבל עד ה-30 בספטמבר על מנת להימנע מהפסקת הפעילות ב-1 באוקטובר

בארצות הברית הצליחו כנראה לנטרל שוב את הסכנה בהפסקת פעילות הרשויות במדינה לאחר ששתי המפלגות בקונגרס הצליחו להגיע להסכמה להמשך מימון הרשויות הפדראליות במדינה עד מארס 2013, ובכך הוסר מכשול אחד מני רבים שניצבים בפני בית המחוקקים האמריקאי לקראת סוף השנה.

על פי הודעה שפרסמו ג'ון ביינר, יושב ראש בית הנבחרים שנשלט על ידי הרפובליקנים והארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הצליחו שני הצדדים למנוע מצב שבו ייפסק המימון לרשויות ותוכניות ממשלתיות מה שבפועל ישבית את פעילות התוכניות והרשויות הללו כבר ב-1 באוקטובר. על פי ההסכם המתגבש היקף המשך המימון יעמוד על 1.047 טריליון דולר.

הפשרה שהגיעו אליה שני הצדדים הינה חלק מהמאבק שהתחיל בשנה שעברה בדיונים על העלאת תקרת החוב של ארצות הברית שבמהלכן התבצרו שני הצדדים בעמדות שלהם בנוגע להיקף הקיצוצים שחייבים להתבצע על מנת לממן את העלאת תקרת החוב של המדינה. על פי ההערכות הרפובליקנים הסכימו לפשרה הזאת על מנת לא לפגוע במועמד שלהם במירוץ לנשיאות ארצות הברית, שכן רוב הציבור מאשים את חברי הקונגרס הרפובליקנים במצב שאליו נקלעה המדינה.

הבית הלבן כבר הודיע שהוא יתנגד לקיצוצים במשכורות של חיילי הצבא ורוב הקיצוצים יבואו על חשבון הקבלנים של משרד הביטחון האמרקאי. בנוסף, הורה הבית הלבן לכל הרשויות הפדראליות במדינה להיערך לקיצוצים נרחבים הן בתקציבים והן במכסת כוח האדם שלהם.

"ההסכם בין הבית הלבן, הקונגרס והסנאט שהגענו אליו ייתן לנו קצת יציבות לחודשים הקרובים בזמן שאנחנו נמשיך לעבוד על בעיות שמשפיעות ישירות על מעמד הביניים", נכתב בהודעה שפרסם ריד. "אני מקווה שנצליח להגיע לפשרה גם בעניינים האחרים".

ה"עניינים האחרים" שריד מתייחס אליהם הם הגזרות שיכנסו לתוקפן בתחילת השנה הבאה עם סיום תוקף הקלות המס שהוענקו בתקופת כהונתו של הנשיא בוש ושקיבלו את הכינוי "צוק פיסקאלי". האנליסטים מעריכים שחוסר היכולת של הפוליטיקאים לטפל בנושא הזה יוביל לכך שבתחילת 2013 תירשם עלייה חדה במסים יחד עם קיצוצים חדים בתקציבים מה שעלול לדרדר שוב את המדינה למיתון.

למרות הפשרה בין שני הצדדים, עדיין יש דרך ארוכה לאישורה, שכן היא חייבת להיות מאושרת עד ה-30 בספטמבר על מנת להבטיח את המשך מימון המוסדות ב-1 באוקטובר, היום הראשון בשנה הפיסקאלית. אולם, הקונגרס והסנאט נמצאים כרגע בחופשה שתימשך עד סוף השבוע הראשון של ספטמבר, מה שישאר לשני בתי הנבחרים 3 שבועות בלבד לדון בהצעת החוק ולהגיע להסכמה על הניסוח שלה.