עדיף שלא נבקש פיצוי מבולגריה

רוצים שמעכשיו כשהמצב הביטחוני באזורנו יתערער, נשלם אנחנו לתיירים המבטלים?

התאחדות סוכני הנסיעות בישראל פנתה אתמול לשר התיירות הבולגרי, כדי שיעזור לה לשכנע חברות תעופה ומספר מלונות שמסרבים להחזיר לסיטונאי התיירות כסף בעבור חבילות הנופש שבוטלו בעקבות הפיגוע בבורגס.

כדי לשכנע את הבולגרים להחזיר להם את הכסף, החליטו הסיטונאים להשתמש בטיעון "כוח עליון", כאילו אש נשלחה מהשמיים לעבר האוטובוס ופוצצה אותו, ולא מחבל בשר ודם. הבולגרים, סרבו להתרגש ודחו בנימוס את הבקשה, מה שכמובן הקפיץ את הסיטונאים, שלא הצליחו לתפוס את חוסר הרגישות הנורא לעם היהודי הפגוע.

ההזמנות המוקדמות שעושים הסיטונאים לקראת הקיץ, הן, מה לעשות, סוג של הימור. לפעמים הוא מצליח, כמו בשנים הטובות של טורקיה, כשאלפי מטוסים טסו הלוך חזור לאנטליה ושכנותיה והטיסו איתם את הרווחים שלהם, או השנה שבה הימרו על טורקיה וארדואן עשה לנו את המוות וחיסל את שם הביזנס. ככה גם עם בורגס, יעד חם מאוד בשנים האחרונות. התיירנים הזמינו מקומות מראש ומה לעשות, אכלו אותה. לזה קוראים עסקים.

דווקא מאנשים שמתעסקים בתחום התיירות, ומודעים היטב למצב הביטחוני השביר בישראל, אפשר היה לצפות לזהירות יתר בסיטואציה הזאת ולא לירייה פומבית לעצמם ברגל.

פיגועים, חדירות, קטיושות, מרגמות מלחמות וסתם אינתיפאדות, פורצות פה הרי בתדירות גבוהה, ומן הסתם מבריחות מכאן תיירים שנמנעים להגיע, ולחילופין, חברי התאחדות סוכני הנסיעות היקרים, מבטלים את החופשה שכבר הזמינו.

האם בכל פעם שזה קורה, וזה קורה לא מעט, מדינת ישראל צריכה לממן את הביטולים האלה? הרי אם זה היה מצב, התיירות שלנו, שגם ככה סובלת מתקופות נוראיות של שפל, היתה סוגרת מזמן את הבסטה משיקולי חוסר כדאיות כלכלית.

סיטונאי הנסיעות, להזכירכם, ברוב טובם יש לומר, הם אלה שהציעו לנופשים לשנות את יעד החופשה מבורגס למדינה אחרת באגן הים התיכון, או לבטל אותה כליל. זה היה אקט של רצון טוב, שבעיני, היה שלא במקומו. נכון שזה לא סימפטי לטוס ליעד שנפגע לפני רגע בפיגוע, אבל הביטול הוא באחריות הנוסע ולא הסיטונאי, לפחות במקרה הזה. הרי לא יצאה הזהרת מסע לבולגריה ולא היו התראות לפיגועים נוספים. מי שהחליט לא לטוס לשם, היה צריך לשלם על ביטול, גם אם זה נורא כואב בכיס, או לצאת לחופשה בכל זאת. הסיטונאים לא היו צריכים לספוג את הביטולים ואם הם החליטו שכן, עליהם לעשות את זה בשקט. מחר הרי הם אלה שיצטרכו לשלם את מחיר הביטולים מהעבר השני של הים.