IBI: הגז ב"מירה" היה אמור להיות רדוד יותר

גיל בשן מגיב לחשיפת "גלובס" לפיה עד כה לא נתגלו סימני גז משמעותיים ב"מירה": קשה באמת לדעת מה קורה שם, צריך לחכות לתוצאות הסופיות ■ מציע למשקיעים "לברוח" לישראמקו שנפגעת הכי פחות מהגבלות ביצוא

האנליסט גיל בשן מ-IBI מגיב הבוקר (א') לחשיפת "גלובס" מיום ה' האחרון, ומציין כי על פי הדיווח ישנה אפשרות ממשית לכשלון הקידוח, כך שהכשרה אנרגיה ומודיעין הגיעו לשכבת המטרה ולא נמצאו סימני גז משמעותיים.

"קשה באמת לדעת מה קורה שם, באיזה שלב הקידוח ואיזה עומק נמצאת שכבת המטרה. מטרות הגז היו אמורות להיות רדודות יותר וההודעה האחרונה שהן בעומקים של 4,800-5,000 מטר מפתיעה ביחס להערכות קודמות. יחד עם זאת, יתכן כי בקידוח נתגלה מידע חדש ששונה מהערכות המבוססות על הסיסמיקה ובכל זאת יימצא גז במבנה", כותב בשן.

בשן מציין עוד כי המבנה הגיאלוגי ברשיון "מירה" שונה מהמבנים הגיאולגים שנקדחו עד כה באגן, בצורותו וכנראה גם באופן היווצרתו הגיאולגית. השונות הגדולה בדוח המשאבים טרם הקידוח, בין כמויות המסווגות כ-Best Estimates לממוצע הרזרבות (2.9 TCF ו-5.4 TCF, בהתאמה) נובע מאופי המבנה הכולל ממספר רב יחסית של חדרים ותאי שבר במאגר. ייתכן שבינתיים ישנה אכזבה בנוגע לחלק מהשכבות אבל לא סותם את הגולל על הקידוח.

בשורה התחתונה מציע בשן למשקיעים לחכות לתוצאות סופיות מהקידוח. על פי בשן, מבחינת שוק הגז בישראל, במידה ואכן יש כשלון, יהיו לזה ללא ספק השלכות:

- "שרה" ו"מירה" אמורות על פי כל ההערכות להוות את התחרות ל"תמר" ולהיות ספק הגז השני המשמעותי במשק. בהיעדר תחרות "תמר" תישאר ספק יחיד לעת עתה. פחות מתחרה יוביל לכמויות הספקה גבוהות יותר.

- החלטות ועדת צמח: במידה ואין גז מדובר בכשלון המשמעותי הראשון בזירת הפעילות בישראל, ולכן הערכות לגבי כמויות הגז שיש במים הכלכלים של ישראל וכנגזרת מזה הכמויות המותרות לייצוא עלולות להשתנות, לרעה כמובן. זה חשש מהותי שיכול להשפיע באופן משמעותי על פוטנציאל הייצוא.

בשן מציע עוד "לברוח" לישראמקו , שנפגעת לדעתו הכי פחות מהגבלות על ייצוא ותהנה מאוד מהמעמד המונופלסטי של "תמר", ובנוסף רשיון "שמשון" יכול להוות את התחרות המיוחלת.