זהירות, בצורת!

בורסת שיקגו מגיבה, ולמשקיע כדי לחשב את ההזדמנות לצד ההשלכות הפוליטיות

חם, למרות המזגנים הפועלים בכול מקום, בכל שנה נדמה ששוב נשבר שיא טמפרטורות. עם זאת, חם ככל שיהיה, הדבר לא מאיים על קיומנו. בצורת, לעומת זאת - עלולה בהחלט.

בחודש יולי השנה הוכרזה בצורת רשמית וחמורה במיוחד, ברוב המדינות החקלאיות בארה"ב. דבר שמזכיר מעשייה נודעת על פנחס ספיר: בוקר אחד ניגש אליו מזכירו האישי ואמר לו שיש בצורת, נדרך השר ושאלה בדאגה: "איפה?", "מה זאת אומרת?" תמה המזכיר, "כאן בישראל!". או אז נשען ספיר על כורסתו לאחור, נאנח אנחת רווחה עמוקה ואמר: "הבהלת אותי, לרגע חשבתי שיש בצורת בארה"ב".

ארה"ב מהווה מדד למצב הטוב, או הרע של מלאי תירס , סויה להאבסה , חיטה ודומיהם. אלו גדלים בשטחה בכמויות כה גדולות, ששינוי ביבולים שם משפיע באופן קיצוני על מאזן עלויות כל המזון בעולם.

לפניכם כמה גרפים יומיים של סחורות אלו.



כמו שניתן לראות, בורסת הסחורות של שיקגו הפנימה את המצב, ומחירי התבואה הרקיעו שחקים מאז חודש מאי. המועד שבו כבר היה ברור שהשנה תהיה בעיה גדולה במזג האוויר, וביבולים. אמנם ברוסיה ובסין המצב איננו כזה, אבל כפי שאתם יכולים לראות מן המחירים, ההשפעה של "הרגעה פוטנציאלית" מהן לא הניבה פירות.

יש לזכור שמוצרים אלו מהווים חומרי גלם לתעשיות ענק אחרות כמו מזון לבעלי חיים, סוכר ואתנול. מעריכים שמצב זה יביא כבר עכשיו לעלייה בשיעור 20% במחירי התשומות בחלק מתעשיות נלוות אלו, ועלייה משמעותית של מחירי המוצרים הסופיים לצרכן בסופרמרקט.

כאנשי שוק ההון, עלינו להסתכל לא רק על ההזדמנות העסקית שבשינוי כזה אלא גם על ההשפעה הפוליטית שיכולה להיות לו.

ואני מתכוון לכך שזה מה שחסר לנשיא אובמה, הצועד לסיבוב בחירות בתוך חודשים ספורים. נתוני מקרו נחלשים, אבטלה רשמית עקשנית מעל 8% (ואם מונים גם את אלה שהתייאשו ואת העובדים באופן חלקי, מגיעים ל-16%!), ויריב פוליטי עולה בסקרים, כל אלו היו מספיקים בהחלט. למרות הרמות הגבוהות שבהן נמצא שוק המניות האמריקאי, עלייה במחירי המזון יכולה בהחלט להיות אותו קש שישבור את גב הגמל.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500, בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):


שבוע המסחר במדד זה קצת הפתיע הפעם. שימו לב איך כל פעם שהמדד הגיע לגבול העליון של התעלה העולה (בכחול), הוא הגיב על ידי תיקון מטה, וזאת עד השבוע. למעשה הפעם ראינו עליית מדרגה מעל הגבול של אותה תעלה, ושם הססנות גדולה בכיוון מעלה (1 סגול).

אמנם זה הגיוני שרמת התנגדות כל כך חשובה כמו זו שסביב 1390 תיתן מאבק לא קטן לשורטיסטים, אבל זה בכול זאת נראה מאוד מוזר, לאור המרחק הרב הקיים היום בין המדד, והממוצע הנע 35 יום שלו (מלבן סגול).

גם האינדיקאטורים נמצאים במצב מוזר:

• מצד אחד מדד כניסת הכסף (2 סגול), מראה שרק ביום האחרון של השבוע, יום השישי, ראינו למעשה כניסה חיובית של כסף, וזאת למרות כל ימי העליות שקדמו לכך.

• מצד שני לפנינו מצב מומנטום (3 סגול), המראה המשך די קיצוני של חיוב. האם זה אומר שרק עכשיו המשקיעים מוכנים להאמין בעליות? אחרי גמיעת 130 נקודות מדד, וזאת מאז התחתית של 1270?

כמו שציינתי בשבוע שעבר, הניתוח הטכני של המצב הנוכחי אינו יכול למצוא עדיין סימנים לשינוי שלילי. ולכן, בינתיים, ובהשגחה יום יומית של המצב, אניח שהמדד אכן שואף להגיע קרוב מאוד לשיא הקודם שלו, סביב 1420. זאת עם הסתייגות וכאבי בטן לא קטנים.

המדד נראה במצב "מתיחה" (Extension) קיצונית מעלה, שיכולה להמשיך, אבל גם באותה מידה גם להישבר כל יום. אם תהיה ירידה מתחת ל-1390 האופטימיות תשבר מייד ובצורה משמעותית.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.