בג"ץ אישר הפעלת שר"פ בבית-החולים אסותא באשדוד

מסלול השר"פ, בהיקף של 25% מפעילות בית-החולים, יאפשר לאסותא להציע לציבור המטופלים אפשרות לבחור את הרופא המטפל - תמורת תשלום כספי

שירותי רפואה לעשירים בלבד: בג"ץ אישר אתמול (ד') הפעלת שירותי רפואה פרטית (שר"פ) בבית-חולים המוקם באשדוד על-ידי אסותא.

מסלול השר"פ, בהיקף של 25% מפעילותו הכוללת של בית-החולים, יאפשר לאסותא להציע לציבור המטופלים בבית-החולים - אלה מביניהם שיש להם כסף לשלם עבור השירות - אפשרות לבחור את הרופא המטפל, תמורת תשלום כספי.

בכך דחה נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, את עתירתן של האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ומרכז אדווה, נגד הפעלת השר"פ.

על-פי המכרז להקמת בית-החולים החדש באשדוד, שפרסם משרד האוצר, בית-החולים אמור להיות ציבורי באופיו, עם היתר להפעלת רפואה פרטית בהיקף של עד 25% בלבד מפעילות בית-החולים. הקמת בית-החולים החלה, בהשקעה של כ-700 מיליון שקל.

בעתירה שהוגשה במארס השנה כנגד הממשלה, שר הבריאות וסגן השר, שר האוצר, אסותא אשדוד ואחרים, ביקשו העותרים לבטל את ההיתר שניתן לאסותא להפעיל בבית-החולים שר"פ במסלול של בחירת רופא בתשלום, בטענה כי הפעלת המערך,עשויה להוביל לפגיעה בזכויות חוקתיות של אלה שידם אינה משגת לרכוש שירותים כאלה. הפעלת השר"פ, נטען, תהווה פגיעה חמורה בשוויון בנגישות לשירותי הבריאות ובזכות לכבוד.

השופט גרוניס דחה את העתירה וקבע כי "אף אם קיימת זכות לנגישות שוויונית לשירותי בריאות, כנגזרת של הזכות לכבוד, הרי מדובר בזכות פריפריאלית ולא בזכות המצויה במרכזה של הזכות החוקתית".

גרוניס הוסיף כי העתירה לוקה בשיהוי כבד, שכן העובדה שבבית-החולים באשדוד יופעל שר"פ הייתה ידועה לכל הפחות מאז 2007, אז פורסמה ההצעה להקמת בית-החולים, או מאז 2008, עת פורסם המכרז להקמתו. רק לאחר כ-4.5 שנים הוגשה העתירה, לאחר שאסותא השקיעה סכומים ניכרים בפרויקט. "השיהוי המשמעותי בהגשת העתירה מהווה, להשקפתי, פגם היורד לשורש העתירה ואשר מצדיק את דחייתה", ציין גרוניס.

עוד ציין השופט כי לא הוכח על-ידי העותרים כי מתן שירותי רפואה פרטיים בבית-החולים עשוי להוביל לפגיעה בשלטון החוק מן הסוג העשוי להאפיל על השיהוי בהגשת העתירה. "העותרים לא הצביעו על פגיעה אנושה וחמורה בשלטון החוק, ובענייננו בזכויות חוקתיות, המאפילה בנסיבות העניין על השיהוי המשמעותי בהגשת העתירה", קבע גרוניס.

הנשיא מנה בפסיקה את שורת ההגבלות ואמצעי הפיקוח שנקבעו בנוהל הנוגע להפעלת מערך השר"פ באשדוד. בין היתר, נקבע כי רופא המשתתף במערך שירותי הרפואה הפרטיים יוכל לספק שירותים אלה רק בימים ובשעות שבהם הוא אינו מועסק במסגרת משרתו הרגילה; כי לא יותרו שירותי רפואה פרטיים בכל הנוגע לרפואה דחופה; וכי לא תינתן כל קדימות בקביעת תורים לטיפולים, בדיקות או ניתוחים במסגרת מערך השר"פ.

לבסוף, העותרות חויבו בתשלום הוצאות חריגות יחסית במקרים של עתירה ציבורית, בסך 15,000 שקל כל אחת.