הראפ כמחזה: שימו לב איך היפ הופ ופרינג' מתחברים

מחזה הפרינג' הבלשי "העיר הזאת", המועלה כהפקת תיאטרון האינקובטור הירושלמי, הוא יצירת ראפ של כשעה ורבע שאותה כתבו, הלחינו ומבצעים שלושת חברי ההרכב "ויקטור ג'קסון"

בלש פרטי בשם ג'ו יוצא למסע לילי בעקבות אישה מסתורית שנעלמה, מסתבך בפרשיית רצח ומגיע (כמעט) אל חבל התלייה, תוך כדי שהוא נתקל בשורת טיפוסים ביזאריים. זוהי, במתומצת, עלילת מחזה הפרינג' "העיר הזאת" המועלה כהפקת תיאטרון האינקובטור הירושלמי. הטוויסט: מדובר ביצירת ראפ של כשעה ורבע שאותה כתבו, הלחינו ומבצעים שלושת חברי ההרכב "ויקטור ג'קסון" במשותף עם שחקן (רוני הראל) ושחקנית (דורית ליליין). איך היפ הופ ופרינג' מתחברים? בטבעיות גמורה.

"ויקטור ג'קסון" הם עומר הברון (המכונה ג'ימבו ג'יי), עומר מור (המכונה איציק פצצתי) ועמית אולמן (המכונה יוסף סירטיש), שלפני הפרויקט הנוכחי הספיקו להוביל במשך כמה שנים את הרכב ההיפ הופ N.O.D ולהעלות ערב ראפ תחת השם "המופע של ויקטור ג'קסון".

אחד השירים במופע ההוא, "הסיפור הבלשי חלק 1", סומן כפייבוריט בהופעות וכבר הכיל את רוב המסגרת העלילתית של "העיר הזאת". מכאן ועד להחלטה לשדרג את השיר בן ארבע הדקות לסאגה באורך מלא - הדרך הייתה קצרה.

"אנחנו פעילים בסצנת ההיפ-הופ קרוב לעשור, מאז התיכון", מסביר הברון, "תמיד עשינו הכול לבד. הגענו לקהל בלי יחסי-ציבור וסינגלים ברדיו. בהרכב המקורי של N.O.D היו בשלב מסוים שמונה חברים, ובאופן טבעי חלקם מיצו בשלב מסוים, עד שנשארנו שלושתנו והחלטנו ליצור קונספט שונה עם שירים חדשים וכך נולד 'המופע של ויקטור ג'קסון'".

מור: "כולנו אוהבים ספרי בלשים, בעיקר מז'אנר הפילם-נואר המציב במרכז העלילה חוקר פרטי שהוא לא בהכרח חיובי או פועל ממניעים טהורים. האמת היא שמיד אחרי שנכתב 'הסיפור הבלשי' הרגשנו שיש פוטנציאל למחזה, ותגובות הקהל רק חיזקו את התחושה הזו.

"עבדנו כמעט שנה על הכתיבה, כשהיחס ליצירה היה מראש כאל מחזה עלילתי רק עם טקסט מחורז וקצב פנימי ברור".

- יש תקדים למחזה ראפ באורך מלא?

מור: "אני יודע על עיבוד ל'כרמן' בתוספת קטעי היפ-הופ, אבל לא על מחזה מקורי באורך מלא שכולו ראפ. ב'העיר הזאת' אין קטעי דיבור, ועדיין אני זהיר באמירה: 'פעם ראשונה שעושים דבר כזה', למרות שיש מצב".

הברון: "מבחינתנו זה סיפור לכל דבר, רק מועבר בראפ מחורז. לשמחתנו, קהל קולט את זה ומתרכז בעיקר בעלילה ובדמויות. להופעות שכבר הועלו הגיעו בני נוער לצד בני 60, ונראה שכולם נהנו באותה מידה".

- אתם שותפים לדעה שסצנת ההיפ-הופ המקומית, שלפני עשור הייתה בשיאה, דעכה כמעט לחלוטין?

מור: "זה נכון שאין כיום אמנים חדשים בסצנה, שמצליחים לפרוץ בסדר הגודל של סאבלימינל והצל בשעתו, והרדיו לא משמיע הרכבים כמו 'כלא 6', אז אם זו דעיכה התשובה חיובית. אנחנו, מבחינתנו, מאמינים שמה שקרה זו חזרה לפרופורציות. אמנים והרכבים חדשים ממשיכים ליצור ולהופיע מחוץ למיינסטרים, אבל זה לא מעיד שהם פחות טובים".

המופע "העיר הזאת" יגיע לראשונה לתל אביב ב-21 בחודש, ויועלה במועדון צוותא בתל-אביב