מגדל מגורים של אפריקה ב"רמת מרפא" בר"ג יעלה שוב לדיון

‏לפני חמש שנים נמנעה הריסת הבניין לצורך הקמת המגדל, בעקבות התייצבותם של 500 תושבי שכונת הגפן ברמת גן שמנעו בגופם את ההריסה

התוכנית למגדל מגורים בן 42 קומות של אפריקה ישראל, ביחד עם חברה זרה, במתחם הבניין ההיסטורי "רמת מרפא" ברמת גן, שהיה בית החולים הראשון בארץ ליולדות, תעלה שוב לדיון ביום ראשון בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן.

‏לפני חמש שנים נמנעה הריסת הבניין לצורך הקמת המגדל, בעקבות התייצבותם של 500 תושבי שכונת הגפן ברמת גן שמנעו בגופם את ההריסה, ובעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב להקפיא את ההריסה במסגרת דיון בעתירה שהגישה המועצה לשימור אתרים.

‏מתחם רמת מרפא, ששימש בית חולים ליולדות, נמצא ליד דרך ז'בוטינסקי, בין הרחובות מעלה השואבה, מורדי הגטאות והתקווה. בנה אותו הגניקולוג ד"ר ליאו אברבך ב-1934 על גבעה בשכונת הגפן, לפי תכנון של האדריכל הרי לוריא.

‏במבנה, שנבנה בסגנון הבינלאומי, טופלו גם פצועי המחתרות בתקופת המנדט הבריטי. על כן הוא היה ידוע בכינוי שנתן לו הממשל הבריטי, "האינקובטור של הטרור היהודי".

‏באמצע שנות ה-80 שימש המבנה לקופת חולים של מכבי שירותי בריאות עד שזו עזבה באמצע העשור הקודם. אפריקה ישראל רכשה את הקרקע לפני כשבע שנים ותכננה להקים בו מגדל בן כ-40 קומות.

‏הריסת הבניין כבר לא עומדת על הפרק היום מאז הסיכום אליו הגיעה עיריית רמת גן עם המועצה לשימור אתרים ב-2007, אבל בתוכנית שתעלה לדיון בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן בראשון הקרוב, מדובר על הקמת בניין מגורים בן 42 קומות, שיכלול עד 148 דירות.

‏בסדר היום של דיוני הוועדה המקומית כתוב כי יוזמי התוכנית הם אפריקה ישראל וחברת ז'לימר סקיוריטיס בע"מ, שברשם החברות רשומה כחברה מחו"ל, ששינתה בינתיים את שמה לרואב ישראל אינק.

‏התוכנית שתעלה לדיון מציעה לשמר את הבניין ההיסטורי, להרוס את תוספות הבנייה שנבנו במהלך השנים, ולהקים את מגדל המגורים מעל מרתפי חנייה ושירות. התוכנית אף מציעה לשמר ולשקם את המצוק שמעל רחוב התקווה.

‏במסגרת התוכנית מוצע לשנות את ייעוד המגרש לבנייה בשטח מגרש של כ-3 דונם. במגדל ייבנו 148 דירות, ש-20% מתוכן יהיו דירות קטנות בשטח של עד 68 מ"ר עיקרי. בתוך המבנה לשימור מתוכננות 8 דירות נוספות.

‏בנוסף מציעה התוכנית לקבוע שבניין בית החולים יוגדר כבניין לשימור, כולל הוראות ותנאים לשימורו. המגדל עצמו ייבנה בחתך משתנה שרוכב מעל המבנה לשימור.

‏משרד מהנדס העיר רמת גן ימליץ לוועדה המקומית לאשר את התוכנית ולהמליץ עליה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב.