ארה"ב מגדילה שוב את התלות שלה בסעודיה ביבוא נפט

יבוא הנפט של ארה"ב מסעודיה עלה ביותר מ-20% השנה, בעיקר בשל הסנקציות על איראן

התלות של ארה"ב ביבוא נפט מסעודיה שוב בעלייה - כך מדווח היום (ו') העיתון "ניו יורק טיימס". יבוא הנפט של ארה"ב מסעודיה עלה ביותר מ-20% השנה, למרות החששות ממלחמה במפרץ הפרסי בצל הדיבורים על תקיפה ישראלית אפשרית באיראן.

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הגדלת היבוא מסעודיה החלה בקיץ שעבר ותפסה תאוצה השנה. עד אז, ארה"ב הקטינה את התלות שלה ביבוא נפט ובפרט מאזור המפרץ הפרסי.

הגידול האמור ביבוא קשור באופן ישיר לאיראן. כיוון שארה"ב והמערב הטילו סנקציות על איראן, תפוקת הנפט שלה ירדה ולפיכך נכנסה סעודיה לתמונה והגדילה את יצוא הנפט שלה כדי למנוע ממחירי הנפט להרקיע שחקים. התוצאה: מחירי הנפט יציבים באופן יחסי, טבעת החנק על המשק האיראני התהדקה, אך התלות של ארה"ב בנפט הסעודיה גדלה.

בדיווח מצוין גם שהממשל בוושינגטון לא מודאג מהעלייה ביבוא הנפט מסעודיה, אולם ה"ניו יורק טיימס" מזכיר שדמויות מפתח במשפחת המלוכה הסעודית נפטרו לאחרונה, מה שמגביר את הסיכוי לחוסר יציבות ומאבקים פנימיים שעלולים להשפיע גם על מדיניות האנרגיה ומדיניות החוץ של סעודיה בהמשך הדרך. ארה"ב ומשפחת המלוכה הסעודית מצויות בקשר חם והדוק מזה עשרות שנים.

הגידול ביבוא מדגיש עד כמה קשה לארה"ב להקטין את התלות שלה בנפט זר, גם בתקופה בה תפוקת הנפט בתוך ארה"ב מזנקת. מומחי מדיניות חוץ בארה"ב - שמרנים וליברלים כאחד - מודאגים מהמגמה, בייחוד על רקע רוחות המלחמה המנשבות במזרח התיכון.

"בתקופה בה ישראל מאיימת לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, עלינו להקטין את יבוא הנפט שעובר במצרי הורמוז, ולא להגדיל אותו", אמר מייקל מקובסקי, לשעבר עובד במזכירות המדינה תחת ממשל ג'ורג' וו. בוש.

איראן איימה בחודשים האחרונים לסגור את מצרי הורמוז, דרכם עוברים מדי יום כ-35% מתפוקת הנפט העולמית העוברת דרך הים, וחיל הים האיראני אף ביצע תמרונים צבאיים להראות שהוא מסוגל לממש את האיום. מהלך זה יביא, לדעת כל המומחים, לזינוק במחירי הנפט, אולם ספק אם איראן אכן תממש את האיום, שכן סגירת המצרים תביא לניתוק כלכלת איראן מהעולם (מצרי הורמוז הם צינור היצוא המרכזי של איראן). כמו כן, ארה"ב הזהירה בעבר את איראן באופן בוטה לבל תבצע צעד כזה.

מומחי נפט רבים מעריכים שהגדלת התלות האמריקנית בנפט זר תימשך עוד כשנתיים, עד אשר תגדל תפוקת הנפט ממפרץ מקסיקו ומקנדה. "עד שנשפר את התשתיות ונוכל להביא יותר נפט מקנדה, נמשיך להיות פגיעים", אמר דייוויד גולדווין, שעבד בעבר במזכירות המדינה תחת ממשל אובמה.

גורמים בממשל אובמה מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי אינם מודאגים מהגידול ביבוא הנפט הסעודי מכמה סיבות: במצב משבר, ארה"ב תמיד יכולה להשתמש ברזרבות הנפט שלה; הגידול בתפוקת הנפט הפנימית של ארה"ב נמשך; ובתי הזיקוק במפרץ מקסיקו יכולים לעבור הסבה כך שיוכלו לזקק נפט באיכות גבוהה יותר המיובא ממדינות אחרות.