אובמה מאיים: אם אסד יזיז נשק כימי, ארה"ב תתקוף

במסיבת עיתונאים אמר נשיא ארה"ב: כל ניסיון של משטר אסד לשנע נשק כימי ישנה את "חישובי" ארנ"ב באזור, רמז ברור לפעולה צבאית ■ הערכה: הדברים כוונו גם לאזניים ישראליות, במאמץ למנוע התקפה ישראלית

נשיא ארה"ב ברק אובמה הזהיר אמש (ב') את בשאר אסד, נשיא סוריה, כי אם יורה להזיז נשק כימי, או אם יכין אותו לשימוש, תפעיל ארה"ב כוח צבאי נגד משטרו. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר אובמה, שכל ניסיון של משטר אסד לשנע נשק כימי ישנה את "חישובי" ארה"ב באזור, רמז ברור ומפורש לפעולה צבאית נגד מוקדי הכוח שעדיין נותרו בידי אסד.

זו הפעם הראשונה שהבית הלבן הניח על השולחן הציבורי אופציה של התערבות צבאית בסוריה. ביולי אמר הנשיא כי הקהילה הבינלאומית תטיל על אסד את האחריות אם הוא יעשה את "השגיאה הטרגית" וישתמש בכלי נשק כימיים.

אובמה ציין שהוא לא הורה לנקוט צעדים צבאיים נגד סוריה, אך הדגיש כי לכל ניסיון של אסד להשתש בנשק כימי יהיו תוצאות משמעותיות: "לא ייתכן מצב שבו נשק כימי או ביולוגי יפול לידיים בלתי נכונות. הבהרנו היטב למשטר אסד, וגם לצדדים אחרים בזירה, שהקו האדום מבחינתנו הוא הזזת נשקים כימיים או שימוש בהם. מהלכים כאלה ישנו את החישובים שלי. הם ישנו את המשוואה".

הוא גילה, כי הפנטגון מכין שורה של תכניות לכל מקרה ומשתף פעולה, לצורך זה, עם בעלות בריתה של ארה"ב באזור, לרבות ישראל וסוריה. "זה נושא שאינו נוגע רק לסוריה", אמר אובמה. "זה נושא שנוגע לבעלות הברית הקרובות ביותר שלנו, לרבות ישראל; זה נושא שנוגע לנו".

לפי פרשנות ב"ניו יורק טיימס", כוון משפט זה לאזניים ישראליות לא פחות מאשר לאוזניים סוריות. גורמים ישראליים רשמיים אמרו בראיונות, שישראל עשויה לנקוט צעדים צבאיים בסוריה אם תגיע למסקנה שנשקים כימיים שוב אינם תחת פיקוח אלא "מסתובבים בשטח" ועלולים להיות מופעלים נגדה. הצהרתו של אובמה, שמשמעותה היא שארה"ב עשויה להשתתף במאמצים לאתר נשקים כימיים ולנטרל אותם, נועדה בבירור למנוע התקפה ישראלית על סוריה ואת התגובה שהתקפה כזו עלולה להצית.

מזה שבועות אומרים עוזריו של אובמה ויועצים חיצוניים לבית הלבן, שאם הנשקים הבהלתי קונוונציונליים של משטר אסד יצאו משליטתו ויהיו זמינים לגורמים רדיקליים, רק לארה"ב ולקבוצה קטנה של מדינות אירופיות תהיה היכולת הטכנולוגית לנטרל אותם. כל מאמץ לנטרל נשקים אלה יחייב החדרת צוותים מיוחדים לשטחה של סוריה, ובמקביל הפעלת כוחות צבאיים כדי להגן עליהם.

פקיד בכיר בממשל אמר לאחר מסיבת העיתונאים, כי דברי הנשיא כוונו למקרים של העברות נשק בלתי קונווציניולי בקנה מידה גדול , תזוזות שיגדילו את הסיכון לנפילת נשקים אלה לידי גורמים רדיקליים.

שני פקידים בכירים אחרים אמרו שצתכניות הפעולה של הפנטגון כוללות גם תרחישים למקרים הגרועים ביותר, מקרים שיחייבו הפעלת רבבות חיילים אמריקניים. הם הדגישו שמדובר בתרחישים הגרועים ביותר, שהפנטגון מכין עצמו לקראתם דרך קבע וכי שום פעולה צבאית אמריקנית אינה מסתמנת באופק. הפקידים צוטטו ב"טיימס".

"הבעיה היא שהחומרים (הנשקים הכימיים) מפוזרים כל כך", אמר מומחה שמייעץ לממשל. המידע המודיעיני שבידי ארה"ב על מאגרי הנשק הבלתי קונוונציונלי אינו מדויק ורחוק מלהיות מושלם, אך ההערכות האמריקניות מצביעות על עד 25 מאגרים שפזורים ברחבי סוריה.