שוק הרכב הרוסי: גן עדן ליצרני מכוניות חדשות

שוק הרכב ברוסיה הפך למוקד משיכה אדיר ליצרני הרכב. מה הפלא שתערוכת מוסקבה גוזלת כמה השקות חשובות אפילו מתערוכת פריז הנוצצת

שוק הרכב של רוסיה עבר בשלוש השנים רכבת הרים מטורפת. לאחר שסומן באמצע העשור הקודם כאחד השווקים הצומחים והמבטיחים ביותר בעולם, הכה בו המשבר הכלכלי של 2008 בעוצמה והוא צלל צלילה חופשית. אבל כיום הוא שוב מזנק מעלה, כמו קופץ באנג'י שהגיע לתחתית, ומפגין עוצמה וצמיחה בשעה שבשאר מדינות אירופה השוק דועך בשל המיתון. ביולי האחרון, למשל, טיפס שוק הרכב הרוסי למקום השני במכירות באירופה, תוך שהוא עוקף בסיבוב את צרפת.

אם מוסיפים לכך את תנאי המיסוי הנוחים יחסית, את התקינה הסביבתית והבטיחותית הגמישה והסלחנית יחסית, ואת השכבה הצומחת במהירות של מתעשרים חדשים, מקבלים גן עדן ליצרנים של מכוניות חדשות. זו הסיבה לכך שתערוכת הרכב השנתית במוסקבה, שתיערך בין ה-29 באוגוסט ל-9 בספטמבר, תופסת השנה מקום מרכזי ביומן האירועים של יצרני הרכב ולכך שהיא עתידה לגזול מתערוכת פריז הנוצצת, שנערכת רק חודש אחריה, לא מעט מהשקות הבכורה החשובות. קבלו אותן.

יונדאי סנטה פה 2013: סידור לשבעה

רוסיה היא שוק ענק של יונדאי, והיא מגדילה בו את נוכחותה בקצב דו-ספרתי בשנה. לפיכך, אין זה מפתיע שתערוכת מוסקבה נבחרה להשקת הבכורה האירופית של הסנטה-פה, שיגיע בקרוב גם ארצה.

הרכב ארוך מעט מהנוכחי ורחב ממנו, וניצב על אותו בסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים, אף שתכנון מחדש של המושבים הגדיל משמעותית את מרווח הרגליים בשורות הראשונה והשנייה של המושבים. העיצוב החיצוני האלגנטי מסתיר בתוכו תא נוסעים בעיצוב מתקדם נוסח המשפחתיות האחרונות של החברה - כולל מסך מולטימדיה רחב במרכז, אורות כחולים וכדומה - והוא מוצע כאופציה עם שבעה או עם חמישה מקומות ישיבה.

באגף ההנעה אפשר למצוא טורבו-דיזל מתקדם בנפח 2.2 ליטרים, שמייצר 197 כוחות סוס ומומנט מסיבי של 42 קג"מ. לצדו יוצע באירופה גם דיזל קטן יותר, בהספק 150 כוחות סוס, ובנזין 2.4 ליטרים בהספק 197 כוחות סוס. כל אלה ישודכו לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות.

לסנטה פה החדש יש הנעה כפולה-קבועה אך אפשר להניח שהגרסה הפופולרית בישראל תהיה דווקא זו שמצוידת בהנעה קדמית בלבד ובמחיר זול יותר. לישראל הוא יגיע כנראה עוד לפני סוף 2012, כאשר את המחיר, שתלוי בשער הדולר עד למועד ההשקה, ניתן להעריך בהחל ב-200 אלף שקלים.

קדילק ATS : לא רק לדיפלומטים

עד לפני כמה שנים, היחידים שהעזו לנסוע במוסקבה בקדילק - אחד הסמלים האולטימטיביים של הקפיטליזם האמריקאי - היו עובדי השגרירות האמריקאית. כיום מוכרת קדילק לא מעט מכוניות ברוסיה ובחבר העמים, אם כי חלק לא מבוטל הם רכבי אסקלייד שמיובאים באופן לא רשמי.

בתערוכת מוסקבה השנה עורכת קדילק את השקת הבכורה האירופית של מכונית הקומפקט-פרימיום החדשה ATS, שמיועדת להתחרות באאודי A4, ב.מ.וו 3 ושות'. המכונית, שכבר מוצעת בארצות הברית, נשענת על פלטפורמה עם הנעה אחורית (הנעה כפולה היא אופציה), והחברה השקיעה הרבה מאמצים הנדסיים כדי להעניק לה ערך מוסף ספורטיבי. בין השאר היא מתהדרת במתלה אחורי רב חיבורי חדש ומתוחכם, בהיגוי אקטיבי מבית ZF הגרמנית, בבלמים מבית ברמבו האיטלקית, ובחלוקת משקל מאוזנת כמעט לגמרי בין החרטום לזנב. המהדרין יוכלו להזמין גם חבילה ספורטיבית, שכוללת מתלים עם שיכוך "מגנטי" נשלט אלקטרונית וסט מיוחד של חישוקים/צמיגים.

באגף המנועים מוצעת המכונית, בחלק מהשווקים, עם מנוע שני ליטרים טורבו (מבית אופל) שמייצר הספק מרשים של 270 כוחות סוס, וקיימת גם אופציה למנוע V6 מסורתי של קדילק, שמייצר 321 כוחות סוס ונותן למכונית הקלה יחסית (פחות מ-1.5 טונות) ביצועים מביישי-גרמניות. רשימת האבזור התקני מרשימה, וכוללת בין השאר מסך מגע צבעוני רחב, תצוגה עילית, מערכת קול מרשימה, ריפוד עור ועוד. חובבי הבטיחות יוכלו להזמין את מיטב מערכות העזר שקיימות בשוק - החל בבקרת שיוט מסתגלת וכלה באזהרה נגד סטייה מהנתיב. לארץ היא תגיע בתחילת 2013.


ריינג'רובר 2013: לא רק לאוליגרכים

נפתח בטיפ לתיירים המבקרים במוסקבה: אם אתם עומדים ברמזור בעיר ומאחוריכם עומדת ריינג'רובר שחורה, פנו לה דרך כאילו היה זה אמבולנס בתפקיד. ואם אתם רואים אחת כזו ברחוב - יש כאלה לא מעט בעיר - אל תנסו להציץ פנימה מבעד לחלונות השחורים. למה? נסתפק בכך שנגיד שאם ריינג'רובר תציג אי-פעם גרסה ייעודית לשוק הרוסי קרוב לוודאי ששמה יהיה AK47. כך או כך לכסף אין ריח, ותערוכת הרכב במוסקבה נבחרה לבמה להשקת הריינג' החדש - הדגם החשוב ביותר של החברה זה שנים רבות.

למרות הדמיון החיצוני לדגם הקיים, מדובר בכלי חדש לגמרי, שתוכנן מהיסוד וניצב על שלדה קשיחה עם מרכב אחוד, נוסח מכוניות נוסעים, עם שימוש נרחב באלומיניום. המבנה המתוחכם, בשילוב עם מנועים שעברו דיאטה מסיבית, אפשר למהנדסים להפחית עד 400 קילוגרמים ממשקל הרכב - כמעט 37% - ובהתאם לשפר את הביצועים, את החיסכון ואת הפליטה. תא הנוסעים קיבל עיצוב חדש לגמרי, עם לוח מחוונים וירטואלי נוסח יגואר XJ ושלל גאדג'טים מתוחכמים. גם מרחב הרגליים של היושבים מאחור צמח בעשרה סנטימטרים לטובת הבוס ושומרי הראש המגודלים שלו.

מתחת למרכב אפשר למצוא כעת דור חדש של מתלים נשלטים אלקטרוניים, כמו גם מערכת בקרת שטח חדשה, שמזהה אוטומטית את סוג השטח שעליו נוסע הרכב ומכיילת את המתלים ואת התמסורת בהתאם. מנוע הבנזין העיקרי יהיה V8 בנפח 4.7 ליטרים, כשאפשר לצפות גם למנועי V6 מוגדשים של יגואר בגרסת בנזין וטורבו-דיזל. כולם בשילוב עם תיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות. מחיר מוערך בהחל מ-900 אלף שקלים.

אופל, סקודה ופורשה

בתערוכה מוצגים השנה עוד שלל דגמים חדשים ומחודשים, שמעניינים את השוק הישראלי. אופל, למשל, משיקה בתערוכה את האסטרה סדאן, שתגיע אלינו בעוד חודשים מספר. זוהי מכונית אלגנטית בעלת ממדים נדיבים ובסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים, שתצויד במנועים המוכרים של האסטרה, כולל 1.4 ליטרים טורבו בהספק 140 כוחות סוס.

ברשימת ההשקות ניתן למצוא גם גרסת ההאצ'בק של סקודה רפיד החדשה; מתיחת פנים קלה לסיטרואן C5, שתהיה בקרוב רכב השרים שלנו; מתיחת פנים חיצונית ופנימית לסוזוקי גראנד-ויטארה הוותיק; גרסת GTS ספורטיבית וסופר חזקה של הפורשה קאיין המגודל, שתגיע אלינו כנראה עוד השנה; מתיחת פנים חיצונית ופנימית של סנגיונג רקסטון הוותיק; השקת בכורה אירופית של רכב הפנאי/מיניוואן היוקרתי אינפיני JX עם שבעה מקומות, ועוד.

מאזדה 6: אמריקה על הכוונת

השקת הבכורה ה"ישראלית" ביותר במוסקבה היא של המאזדה 6 החדשה, שייצורה החל לאחרונה ביפן. מאזדה מייחסת לדגם הזה חשיבות אסטרטגית, לאו דווקא בשוק האירופי או הרוסי שבו הסגמנט הזה תופס מקום קטן יחסית, אלא עבור השוק האמריקאי הענק, שרוכש מאות אלפי מכוניות כאלה בשנה. לפיכך השקיעה החברה הון בפיתוח רכב חדש לגמרי, שניצב על פלטפורמה מתקדמת.

המכונית החדשה גדולה מעט מקודמתה, אך מציעה מרווח פנימי גדול משמעותית הודות לבסיס גלגלים שצמח בכמעט עשרה סנטימטרים. למרות הממדים המוגדלים, המכונית עצמה עברה את "דיאטת הירושימה" המפורסמת, והיא קלה יותר מהנוכחית. המתלים תוכננו מחדש, קשיחות המרכב גדלה משמעותית, ובשורה התחתונה זו מכונית שאמורה לתת קרב לעילית של אירופה ושל יפן.

באגף ההנעה הכוכב העיקרי הוא מנוע ה-skyactive של מאזדה, שהגרסה החשובה ביותר שלו עבור הלקוח הישראלי היא של שני ליטרים בנזין, בדומה למנוע של הכביש-שטח CX5. המנוע עבר שינויים בתפקידו החדש, ותיבת ההילוכים בת שש המהירויות שלו אמורה להציע תגובות הרבה יותר ספורטיביות ונמרצות מאלה של ה-CX5. מאזדה מציגה את המכונית גם עם מנוע טורבו-דיזל חדש בשני הספקים, ששניהם מוצעים עם אופציה לתיבה אוטומטית. בתוך תא הנוסעים אפשר למצוא עיצוב ספורטיבי ויוקרתי יותר מזה של המכונית הנוכחית, עם מסך מולטימדיה כסטנדרט ועם חומרי דיפון מושקעים.

שינוי מרכזי אחד לעומת ה-6 היוצאת הוא באופציות המרכב: גרסת ה-5 דלתות נעלמה, ובמקומה תוצע ספורט-סטיישן בעיצוב אטרקטיבי, שתנסה ליצור פלח ביקוש בשוק המנהלים השמרני שלנו. לישראל היא תגיע בדצמבר הקרוב. מחירה מוערך ב-160 עד 180 אלף שקלים.