דיווח: ה-ECB שוקל להנהיג "רצועת ניוד" לאג"ח ממשלתי

סוכנות רוייטרס: המטרה - בלימת עליית התשואות על אג"חים של מדינות בקשיים ואת מתקפות הספקולנטים ■ לא צפויה להתקבל החלטה לפני ה-6 בספטמבר, המועד הבא לכינוס ראשי ה-ECB

מזה שבועות רבים מקווים אנליסטים ומשקיעים באירופה כי יו"ר ה-ECB מריו דרגי, יצהיר על קרי שימוש בכלים מוניטאריים משמעותיים דוגמת רכישות אג"ח ממשלתיות, בכדי ללחוץ כלפי מטה את התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה (בדגש על איטליה וספרד), ולרסן מעט את משבר החוב.

סוכנות "רויטרס" מדווחת היום כי בבנק המרכזי האירופאי, בראשות מריו דראגי, שוקלים להנהיג "רצועת ניוד" לאגרות חוב של מדינות הנמצאות בבעיות, כגון איטליה וספרד, במטרה לבלום את עליית התשואות על האג"חים שלהן ואת מתקפות הספקולנטים. זאת, על פי מקורות בכירים ב-ECB.

עם זאת, לא צפויה להתקבל החלטה לפני ה-6 בספטמבר, המועד הבא לכינוס ראשי ה-ECB.

בנוסף, עדיין לא ברורה מה יהיה מרווח הרצועה ואם היא תוצמד לתשואה על אג"ח גרמניות או שהתשואות ייקבעו באופן אבסולוטי.

נזכיר כי ה"דר שפיגל" הגרמני דיווח בסוף השבוע שעבר כי הבנק המרכזי האירופי שוקל להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, המרווחים בין התשואות על איגרות החוב של איטליה וספרד לבין תשואות האג"ח של גרמניה, למשל, לא יוכלו לחצות רף מסוים.

המשמעות: במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - הבנק האירופי ייאלץ להתערב, ולבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו. רכישות אלו הן מהלך שנתפס כמשמעותי מאד עבור המשקיעים בשוקי אירופה - ולראייה, הזינוק המשמעותי במדדים והירידה בתשואות, שנגרמו בעקבות דבריו של דרגי לפני 4 שבועות (כשהצהיר כי "יעשה הכל" כדי לרסן את המשבר לשמור על גוש האירו).

היום דיווחה "בלומברג" כי הבנק המרכזי האירופי (ECB), בראשותו של היו"ר מריו דרגי, צפוי להמתין עם ההחלטה על רכישת אג"ח ממשלתיות של כלכלות היבשת לפחות עד חודש ספטמבר - אז צפויה ממשלת גרמניה לפסוק בדבר הקמתה של קרן הייצוב הקבועה לאירופה (ESM).

ב-12 בספטמבר צפויה ממשלת גרמניה לפסוק בדבר חלקה של הממשלה הגרמנית בקרן הייצוב הקבועה של אירופה (ESM), אשר היקפה צפוי לעמוד על כ-500 מיליארד אירו. בשל כך, יו"ר ה-ECB דרגי ככל הנראה לא יכריז על רכישות אג"ח ממשלתיות, כפי שמקווים משקיעים ואנליסטים רבים, במסיבת העיתונאים שייכנס ב-6 בספטמבר.

"מי שמצפה שדרגי ייצא בהכרזה משמעותית ב-6 בספטמבר, עלול להתאכזב", מסרו הגורמים לבלומברג, והתייחסו גם לאפשרות כי הבנק יבצע רכישות אג"ח: "תוכנית מוניטארית, בכל מקרה, נזקקת לפרטים נוספים כדי להשלימה".