אדישים: רק 30% ממחזיקי אג"ח דלק נדל"ן הצביעו בהסדר

‏‎‎עו"ד גדעון קירש, ממחזיקי אג"ח ד': ‏‏"שילוב של הצעה לא אטרקטיבית עם חוסר רצון להחליט בין שתי ברירות גרועות" ‏‎‎■ לאחר שהצעת ההסדר נדחתה על-ידי מחזיקי האג"ח, יחזרו הצדדים בשבוע הבא לאולם של השופטת אלשיך

‎‎ביחס הפוך לנפח התקשורתי שמעורר הסדר החוב בדלק נדל"ן, הטריחו את עצמם רק כ-30% ממחזיקי האג"ח - רובם ככולם גופים מוסדיים המחוייבים לכך - להצביע על הסדר החוב בחברה.

‏‏במילים אחרות - לכ-70% מבעלי החוב הענק, כ-2.15 מיליארד שקל, לא ממש חשוב באם ייחתם הסדר חוב בדלק נדל"ן או שהחברה תישלח לפירוק. לפחות לא חשוב מספיק כדי לבצע את הפעולות הכרוכות בביצוע ההצבעה (ראו מסגרת).

‏כשהתפזר העשן מעל תוצאות ההצבעות שערכו סדרות האג"ח של דלק נדל"ן בשבוע שעבר, התברר שמתווה הסדר החוב שמציעים דלק נדל"ן ובעליה, יצחק תשובה, לא זכה לרוב הדרוש. ההסדר, אשר נדרש לתמיכה של 75% מהמחזיקים, עבר רק בסדרה ד', הקטנה מבין השלוש‏ (חוב של כ-150 מיליון שקל) ונפל בסדרות ה' (חוב של כ-1.4 מיליארד שקל) וכ"ה (חוב של כ-600 מיליון שקל) בהן התחלקו התומכים והמתנגדים באופן שווה, פחות או יותר.

‏לפי הנחיות רשות ני"ע, הגופים המוסדיים מחויבים להצביע לגבי עמדתם בהסדר החוב. המוסדיים שהצביעו בעד הסדר החוב (הכולל תרומת בעלים של תשובה, המוערכת ע"י דלק נדל"ן בכמיליארד שקל) הם: הראל, IBI, מנורה-מבטחים וילין לפידות.

‏נגדו מתווה הסדר החוב, הכולל "תספורת" של לפחות 60% הצביעו פסגות, מגדל, כלל, מיטב, אנליסט ואלטשולר שחם. שלושת המוסדיים התומכים בהסדר מחזיקים ביחד כ-200 מיליון שקל ערך נקוב, כ-10% מחוב האג"ח הכולל.

‏‏"שילוב של הצעה לא אטרקטיבית מצד יצחק תשובה עם חוסר רצון להחליט בין שתי ברירות גרועות ופיזור גדול של האג"ח בין המחזיקים הפרטיים", כך ניסה היום עו"ד גדעון קירש, המייצג את אג"ח ד', להסביר את שיעורי ההצבעה הנמוכים.

אוהד אלוני, המוביל התארגנות של משקיעים פרטיים המתנגדים בתוקף להסדר החוב: "מרבית הציבור רדום ורק בקושי רב איתרנו מחזיקי אג"ח. יש מעל 10 אלף בתי אב שמחזיקים באג"ח דלק נדל"ן. ביקשתי תקציב פרסום של 150 אלף שקל כדי שהציבור ייחשף לפרשה, אלא שמנורה-מבטחים והראל ביטוח חסמו את המהלך".

‏גורם בכיר בשוק ההון הסביר כי "לאף אחד ממחזיקי האג"ח הפרטיים לא שווה להתאמץ ולהיגרר לכל הבלגן וההוצאות של ההצבעה. החברה ניסתה על בסיס זה לטעון שמי שיכול להצביע זה רק מי שיגיע בפועל לאסיפת הנושים, אלא שהשופטת אלשיך קבעה שכל נאמן מצביע מכוח כלל הנשייה של הסדרה. ‏אי אפשר לאלץ מי שיש לו אינטרס כספי נמוך להגיע להצביע".‏

‏גורם בכיר המקורב לדלק נדל"ן ציין היום "עשינו הכול כדי להגיע להסדר, אך לצערנו מישהו בנציגויות החליט לעשות מעשה 'תלמה ולואיז' ולדחוף לפירוק. חלק מהנציגויות לא מספרות למחזיקים שכניסתו של מפרק זמני תהיה מהלך בלתי הפיך. מחזיקי האג"ח חייבים לנצל את זכותם ולהגיע עד יום שלישי כדי להצביע בעד החלופה העדיפה מבחינתם: הצעת ההסדר על כל היתרונות שבה, כולל הזרמת ההון של בעל השליטה, לעומת חלופת הפירוק שבמסגרתה רק המפרקים ועוה"ד יתעשרו ואילו המחזיקים יקבלו אחוזים בודדים מהחוב.

‏‏"יידע כל מי שדוחף את המחזיקים לחלופת הפירוק ולהצביע נגד ההסדר כי האחריות לכישלון ההסדר תרבוץ גם לפתחו וברגע 'ההתפכחות' של המחזיקים, לאחר שיתברר להם שהוליכו אותם שולל בסיפורי מעשיות על הכספים שהם יקבלו בפירוק, תופנה אליהם האצבע המאשימה והם לא יהיו חסינים מאחריות. עדיין לא מאוחר לקול הדומם שטרם הצביע - כ- 70% מכלל המצביעים - לשנות את ההכרעה של המיעוט ולהצביע בעד חלופת ההסדר. אסור לתת לאדישות להכריע את גורל החברה".‏

‏‏מה יקרה אם כן בשבוע הקרוב? בהתאם לפסק דין של השופטת ורדה אלשיך מחודש מארס האחרון, תכונס מחר אסיפה משותפת למחזיקי האג"ח, בשעה 12:00 במלון לאונרדו סיטי טאוור בר"ג. באסיפה ימסרו נאמני שלוש הסדרות השונות את תוצאות הצבעות מהשבוע שעבר, עליהן יתווספו הצבעות של מחזיקים שטרם הצביע ויכולים לעשות זאת עד ליום שלישי בשעה 18:00.‏ על פי ההערכות לא צפוי שינוי בהצבעה זו מהתוצאות שהתקבלו בשבוע שעבר.

‏עו"ד קירש: "הכול תלוי בתשובה - אם הוא לא ישפר את הסדר החוב, הולכים לפירוק".‏ עו"ד גיא גיסין, שהוביל ביחד עם היועץ הכלכלי אדוארד קלר את הקו הלוחמני נגד הסדר החוב במסגרת נציגות אג"ח כ"ה, מסר היום כי "האמירה חדה וברורה והיא מתבססת על הערכה שה'ריקברי' בפירוק יהיה דומה לזה שבהסדר המוצע עם שני יתרונות: ראשית מקבלים את הכסף עכשיו ולא בתוך 17 שנה כפי שמוצע בהסדר, ושנית, יש 'אפסייד' בדמות תביעות עתידיות. גיסין לא פוסל את האפשרות לחזור למו"מ, אך מבהיר כי "אופציית המזומן היא הטובה ביותר עם חברה כזאת שעתידה לא ברור".‏

‏לאחר ההצבעה מחר, השלב הבא יגיע ביום א' הבא (2 בספטמבר), אז יתקיים דיון בביהמ"ש המחוזי בת"א באולמה של השופטך אלשיך. אם הצדדים לא יצלחו להגיע להסדר מוסכם עד אז, ימונה עו"ד חגי אולמן ימונה למפרק של דלק נדל"ן.