"2013 תהיה מכרעת באג"ח הקונצרניות, צפויים הסדרי חוב"

עופר שבח ממנורה מבטחים מאמין שאג"ח ממשלתיות הן עוגן קריטי בתיק ההשקעות, ושמניות הבנקים אטרקטיביות

"כבר ארבע שנים שהריביות בעולם נמוכות אבסולוטית והיסטורית, ולהערכתנו הן תישארנה נמוכות לאורך זמן. התהליכים המתרחשים בעולם, כגון משבר החוב והמיתון באירופה וההאטה בארה"ב ובשווקים מתעוררים, גורמים לשינוי תפיסתי של הכלכלה הגלובלית". כך אומר עופר שבח, מנהל השקעות ראשי במנורה מבטחים, שחוזר השבוע להתארח במדור.

לדבריו, בחודשים הקרובים ישנם שני טריגרים משמעותיים לשווקים בארה"ב: הראשון הוא הבחירות לנשיאות בנובמבר, והשני - המצוק הפיסקאלי בסוף שנה.

שבח, שהתארח במדור באמצע חודש מאי האחרון, מותיר את רוב האלוקציה בתיק על כנה, וממשיך להקצות את החלק הגדול ביותר בתיק ההשקעות שלו לטובת אג"ח ממשלתיות.

"להערכתי, עוגן ממשלתי בתיקי השקעות הוא קריטי, ולכן הוא נשאר בעינו על 40% מהתיק". שבח מקצה 33% לטובת האפיק השקלי ו-7% לטובת האפיק הצמוד, במח"מ של שש וחמש שנים, בהתאמה.

כמו כן הוא ממשיך להקצות 35% לטובת אג"ח קונצרניות, אולם משנה מעט את החלוקה הפנימית באפיק זה. החלק המשמעותי לטובת אג"ח קונצרניות צמודות (24%) נשאר על כנו, אך החשיפה לאג"ח הקונצרניות השקליות גדלה מ-3% ל-4%, על חשבון החשיפה לאג"ח קונצרניות בחו"ל (מ-8% ל-7%).

"להערכתנו, שנת 2013 תהיה שנה מכרעת בתחום האג"ח הקונצרניות", אומר שבח, "בשנה זו צפויים פדיונות ענק של כמה חברות, ואם מצב השוק בכלל ומצב ההנפקות בפרט לא ישתפר, סביר שיהיו לא מעט הסדרי חוב נוספים. לכן, בעת בחירת אג"ח קונצרניות, מומלץ להתבסס על מחקר מעמיק של החברה, בדיקה בתדירות גבוהה של השינויים החלים, ומפגשים סדירים עם הנהלת החברה".

"אג"ח בתשואה גבוהה - הזדמנות"

שבח ממשיך להחזיק בגישה לפיה יש לבנות "עוגנים" ולהשקיע באג"ח של חברות יציבות עם תזרים חזק, ו"מפרשים" בדמות אג"ח מחוץ לתל בונד. לטובת ה"עוגנים" מקצה שבח 16% מהתיק, תוך שהוא ממליץ על אג"ח הבנקים, דוגמת בנק פועלים 14 במח"מ ארוך של 7.5 שנים; ול"מפרשים" הוא מקצה 12% בדמות אג"ח בבחירה קפדנית, דוגמת קרדן אן.וי א' ופלאזה ב'.

נציין כי על אג"ח אלה, אשר נסחרות כעת בתשואה של 38% ו-22.5% בהתאמה, המליץ שבח גם בסבב הקודם אולם אז הן נסחרו בתשואה של 16.5% ו-16.8%, בהתאמה.

על אף שחלק מאג"ח המומלצות שלו נסחרות בתשואות גבוהות, שבח אינו מוטרד. "אני רואה בתשואות הגבוהות הזדמנות", הוא אומר, "מבחינה כלכלית מצב החברות לא השתנה הרבה, התשואות עלו כי המשקיעים ביצעו מהלך של בריחה מנכסי סיכון. עם זאת, חשוב להדגיש כי את אג"ח הללו לא מומלץ להחזיק בכמויות אלא בפיזור נאה, כדי להגדיל את התשואה בתיק".

כאמור, שבח מקצה כעת 7% לטובת אג"ח קונצרניות בחו"ל, שלדבריו הן תוספת חשובה לאיזון התיק ולפיזור סיכונים נכון. הוא ממשיך להמליץ על אג"ח של בנק אוף אמריקה, שמאז הסבב הקודם הציגה תשואה שקלית של כ-15%.

את 25% הנותרים בתיק ממשיך שבח להקצות לטובת האפיק המנייתי, אולם כעת הוא מעניק למניות בארץ ולמניות בחו"ל חשיפה בהיקף זהה. נזכיר כי בהקצאה הקודמת הוא הפנה 14% לשוק המקומי ו-11% לשווקים שמעבר לים.

"מאי היה חודש קשה למשקיעים"

בכל הקשור לאפיק המנייתי המקומי, הסקטורים המועדפים על שבח נותרו בנקים, גז וטכנולוגיה.

בסקטור חיפושי הגז והנפט הוא ממשיך להמליץ על מניותיהן של ישראמקו ורציו, שמאז הסבב הקודם איבדו 16% ו-15% מערכן, בהתאמה. בסקטור הטכנולוגיה, הוא ממשיך להמליץ על חברת ההיי-טק הישראלית נייס, שאיבדה 12% מחודש מאי ועד היום. "חודש מאי היה חודש קשה עבור המשקיעים, הן באפיק המנייתי והן באפיק אג"ח הקונצרניות", אומר שבח, "ירידות השערים שנרשמו אינן יוצאות דופן, והן מאפיינות סקטורים רבים. אני מאמין שהמניות המומלצות עדיין אטרקטיביות".

בנוסף, שבח ממליץ כעת על מניית בנק פועלים, שמתחילת השנה איבדה 3.5% מערכה. לדבריו, רמות התמחור בסקטור הבנקים אטרקטיביות, והוא מעדיף את מניית פועלים, בין היתר בשל מבנה ההון וההחזקות של הבנק.

לגבי מניות חו"ל, שבח ממשיך להקנות עדיפות לארה"ב ולסקטור הטכנולוגיה האמריקני, ומציין כי "התייעלותן של חברות רב לאומיות לאחר המשבר והצמיחה האיטית של ארה"ב והשווקים המתעוררים, יכולות להוביל לגידול בהכנסות שיתורגמו ישירות לרווחים גבוהים יותר".

22
 22

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך