אומה חצויה: תמיכה זהה באובמה וברומני לקראת הבחירות

לפי סקר של ABC – וושינגטון פוסט, 47% תומכים ברומני, 46% באובמה, שיעור זהה מבחינה סטטיסטית ■ הכלכלה מוסיפה לעמוד בראש מעייני הבוחרים, אך 61% מהנשאלים סבורים שאובמה חביב יותר מרומני, בעוד ש-27% חושבים ההיפך

קצת יותר מחודשיים לפני הבחירות לנשיאות, מוסיף ציבור הבוחרים בארה"ב להיות חצוי: כמחצית מהאמריקנים רוצים להשאיר את מפתחות הבית הלבן בידי הנשיא המכהן, ברק אובמה, והמחצית האחרת שואפת למסור אותם לידי המועמד הרפובליקני, מיט רומני. כך עולה מסקר של ABC - וושינגטון פוסט שפורסם אתמול (ב').

לפי הסקר, 46% מהנשאלים אמרו, שלו היו הבחירות נערכות היום הם היו מצביעים בעד אובמה; 47% אמרו, כי היו מצביעים בעד רומני. אלה שיעורי תמיכה זהים מבחינה סטטיסטית. מזווית מסוימת, אלה חדשות טובות לאובמה: למרות שהכלכלה הלאומית עודה על הקרשים, עובדה שהבוחרים מודעים לה היטב, שיעור התמיכה בו רחוק מלשקף שיעור אלה שמודאגים ממצב הכלכלה.

יתר על כן, האמריקנים מבדילים בין ביצועיו הכלליים של הנשיא לבין ביצועיו הכלכליים.

50% מהנשאלים נתנו ציון חיובי לכלל ביצועיו כנשיא, ו-46% נתנו ציון שלילי. לעומת זאת, מעט יותר מארבעה מתוך חמישה נשאלים נתנו לכלכלה ציון שלילי.

במילים אחרות: אמריקנים רבים אינם מרוצים מאופן הניווט הכלכלי של ארצם, אבל הם רוצים להשאיר את הנווט על כנו. הטיעון המרכזי של מחנה רומני, שצריך לשלוח את אובמה הביתה, לשיקאגו, כדי להעלות את המשק על פסי צמיחה, אינו מצליח לשכנע נתח גדול של ציבור הבוחרים.

ייתכן שאחת הסיבות העיקריות לדיכוטומיה הזו היא העובדה שרוב גדול מאוד של האמריקנים אוהב את אובמה האיש (להבדיל מביצועיו כנשיא), אך לא כל כך סובל את רומני. עובדה זו מודגשת מזה חודשים רבים בסקר אחר סקר, וכך גם בסקר הנוכחי: 61% אמרו שאובמה חביב וידידותי יותר מרומני; רק 27% גרסו ההיפך. זה פער של 34 נקודות. 70% מאמינים שלאובמה אופי חזק; 64% מייחסים זאת לרומני.

נתונים אלה ממתיקים את מה שאמור להיות חדשות רעות מבחינת הנשיא המכהן. הכלכלה עודה נתפסת כנושא המרכזי בעיני הבוחרים. כאמור, יותר מ-80% נתנו לכלכלה הלאומית ציונים שליליים. כמעט 70% אמרו שארה"ב ירדה מהפסים. 72% מהנשאלים אמרו, כי הביצועים הכלכליים של הנשיא יהיו מרכיב חשוב במערכת השיקולים שלהם בעד מי יצביעו בנובמבר.

ובה בעת, מחצית מהבוחרים מייחסים חשיבות גדולה להבדלים בין המפלגות בסוגיות הקשורות במעמד האשה בכלל ובנושא ההפלות בפרט. הבדלים אלה הודגשו בדיון הציבורי הרועש בסוגיית הקיצוניות הרפובליקנית בהפלות, בעקבות ההתבטאות המוזרה של פוליטיקאי רפובליקני על "אונס לגיטימי", בשבוע שעבר. ההתלקחות הזו שיבשה במידה משמעותית את מאמצי הרפובליקנים למקד את השיח הציבורי בנושאי כלכלה לקראת ועידתם בטאמפה. התקשורת העדיפה לעסוק במה שהדמוקרטים מכנים "המלחמה הרפובליקנית נגד הנשים".

נושא ההפלות טמון ביסוד הפער המגדרי בתמיכה באובמה: לפי הסקר החדש, 49% מהבוחרות בארה"ב יצביעו בעד אובמה; 43% אמרו שיצביעו בעד רומני. לעומת זאת, נהנה רומני מיתרון של 9% בקרב גברים: 51% אמרו שצביעו בעדו, 42% בעד אובמה. בקרב בוחרים לבנים, נהנה רומני מיתרון של 18%; בקרב בוחרים לא לבנים, נהנה אובמה מיתרון של כ-75%.

השורה התחתונה של הסקר היא, שנמשך הדשדוש במקום של המועמדים. מזה כמה חודשים אף אחד מהם אינו מסוגל להבקיע דרך חדשה, שתפשיר את הקיפאון של שני גושי הבוחרים. בכל אופן, את גורל הבחירות יכריע מספר האלקטורים שכל מועמד יצליח לגייס, לא בהכרח מספר הבוחרים שיצביעו בעדו ברחבי ארה"ב. במילים אחרות: מועמד יכול לנצח בכמה מדינות עתירות אלקטורים ולגרוף ניצחון בבחירות, גם אם בעד יריבו יצביעו בוחרים רבים יותר במנין הארצי. מבחינה זו, לאובמה יש עדיין יתרון משמעותי. לפי סקרים רבים, ברמת המדינות, דרכו להשיג 270 אלקטורים קלה יותר מזו של רומני.