סכסוך עבודה במינהל? הוועד: הסכמים "נרמסו"

במכתב ליועמ"ש נטען: ההנהלה החדשה משנה מהותית הבנות שנרקמו עם ההנהלה הקודמת

האם מנהלו החדש של מינהל מקרקעי ישראל "מצפצף" על ההסכמים שנחתמו עם עובדיו במסגרת הרפורמה במינהל? במכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה, שהגיע לידי "גלובס", טוען הוועד הארצי של עובדי המינהל כי ההנהלה החדשה בראשות בנצי ליברמן מבצעת "שינויים מהותיים רחבי היקף בחוסר תום-לב לכאורה", הפוגעים בעובדים. במכתב טוענת עו"ד גיל איזנשטיין-קנה, יו"ר הוועד, כי "הבנות שנרקמו בין ההנהלה הקודמת לבין ועד העובדים נרמסו ברגל גסה".

ל"גלובס" נודע כי הוועד, בשיתוף ההסתדרות, דן באפשרות להכריז על סכסוך עבודה במינהל, וכי מחר צפוי ליברמן לקיים מרתון דיונים על הרפורמה.

ממכתב הוועד עולה כי "לא רק שלא פעלו לשיבוץ מהיר של העובדים ב-595 משרות שהוסכמו", אלא גם יזמו "שינויים מהותיים ב-211 משרות, וזאת בטרם עבדה הרשות במתכונת המוסכמת אפילו יום אחד", לשון המכתב לעו"ד יהודה וינשטיין.

כזכור, במאי 2011 נחתמו שני הסכמים קיבוציים במינהל, במסגרת הרפורמה שהופכת את המינהל לרשות, ממקדת את עבודתו בשיווק קרקעות ואמורה לייתר את הטיפול בחוכרים, שיקבלו בהדרגה בעלות על נכסיהם. הוחלט לאפשר פרישה מרצון ל-211 עובדים, כך שייוותרו בארגון 595 תקנים.

כעת טוען הוועד, שהנהלת המינהל החדשה אינה מקיימת את ההסכמים. ליברמן וסגניתו, ליאורה טושינסקי, "פצחו בעבודת מטה חדשה כאילו לא היה ההסכם הקיבוצי תוצר של עבודת מטה רב-שנתית, שבה הוצג לעובדים המבנה החדש שעל בסיסו נחתם ההסכם", לשון המכתב, שנשלח גם לראש אגף התקציבים והממונה על השכר באוצר.

"דרישות סף במכרזים - נמחקו"

לטענת הוועד, ההפרות לכאורה כוללות: מחלקות שהיו פזורות גיאוגרפית רוכזו במרכז; 50 משרות מוסכמות בוטלו; דרישות סף במכרזים פנימיים "המקנות ערך לעבודה במינהל נמחקו כלא היו", מה שיקשה על שיבוץ העובדים מחדש ברשות מקרקעי ישראל, כמתחייב מההסכמים; משרות חדשות פורסמו לאחרונה כש"בפועל, לא נדרש לפרסם מכרז שכן התפקיד אמור להיות חלק מהליך נוהל שיבוצים (פנימיים) הקבוע בהסכם הקיבוצי"; ועובדים בכירים "מוסבים לתפקידים שאינם בכירים".

עוד עולה מהמכתב, כי התפקיד המרכזי של מנהל החטיבה העסקית, האחראי על שיווקי הקרקעות במסגרת הרשות, "שאמור להיות סגן מנהל המינהל צומצם, באופן שנוצר תפקיד חדש ונפרד - סגן מנהל המינהל. להפתעתנו, למעשה הוכפף לתפקיד זה כחצי ממטה המינהל. אנו בספק אם ניתן לעשות זאת; גם הענקת סמכויות של נציב שירות המדינה למנכ"ל ממ"י אין בהם כדי להכשיר את השרץ".

לסיכום, תוקף הוועד: "לגבי העובדה שטרם קמה רשות אנו מטילים את האחריות על הנהלת המינהל הנוכחית. אנו רואים במשרד האוצר אחראי ושותף מלא להסכם ולכן אנו דורשים שיאכוף את ההסכם שעליו חתם".

איזנשטיין-קנה מסרה כי "למרות שהעובדים ביצעו את חלקם בכל הקשור בהסכם, לצערנו, הנהלת המינהל לא יישמה את הסכם ההעסקה עד היום. ככל שלא תיישם את ההסכם מיידית, ניאלץ לנקוט באמצעים העומדים לרשותנו, בתיאום עם ההסתדרות".

מהנהלת המינהל נמסר, כי "עם כניסת מנהל רשות חדש ולקראת יישום הרפורמה, התבצע בחודשים האחרונים תהליך עדכון תפיסת העבודה ברשות, בעיקר על רקע מחסור בעובדים נותני שירות במבנה הארגוני המקורי.

"לאחר עבודה מאומצת ובעקבות הישגים מול האוצר, הצליחה ההנהלה להוסיף 60 תקנים למה שנקבע בהסכם המקורי על מנת להביא לשירות טוב לאזרחים, לעמוד ביעדי הממשלה ולהיטיב עם העובדים.

"הנהלת המינהל פועלת בשקיפות מול העובדים ונציגיהם ולאורך כל התקופה הוצגו הפערים ועקרונות העדכון בפני הוועד. התנגדות הוועד לעדכון תפיסת העבודה וליישום הרפורמה אינה עניינית ועלולה לגרום נזק כספי לעובדים ולהמשך העומס עליהם. הנהלת המינהל ערוכה לשיבוץ מצבת העובדים העדכנית, ומקווה שיושגו הבנות עם הוועד".