למרות הפסד של 6 מ' ש' ברבעון, רווחי אי.בי.אי במחצית זינקו

בית ההשקעות סיים את המחצית הראשונה של 2012 עם רווח של 18 מיליון שקל *מתחילת השנה איבדו הקרנות המסורתיות יותר מ-1.3 מיליארד שקל / תמר קובלנץ

בצל פרישת שלושה מבכיריו, פרסם אמש בית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, את תוצאותיו לרבעון השני של השנה. אי.בי.אי רשם הפסד של 5.8 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד של 3.9 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בזכות רווחי נוסטרו שהצליח לרשום ברבעון הראשון של השנה, שהתאפיין בעליות שערים בכל האפיקים, במחצית הרוויח בית ההשקעות 18 מיליון שקל - יותר מפי שניים לעומת המחצית המקבילה.

כאמור, בימים האחרונים וללא קשר בין האירועים, פרשו מאי.בי.אי ומחברות הבנות שלו שלושה אנשי מפתח. ראשונים לעזוב היו עודד גל, מנהל קרנות הנאמנות, ויואב קפלן, מנהל ההשקעות שלהן, עקב חילוקי דעות עם מנהלי בית ההשקעות - עדו קוק ורון ויסברג - בניהם של המייסדים. אתמול הודיע גם רונן צלניר, יו"ר פועלים אי.בי.אי - חברת החיתום המשותפת לבית ההשקעות, בנק הפועלים וצלניר עצמו, על פרישה מהחברה לאחר שעבד בה 20 שנה, מאז שהקים אותה.

לא הגדילו את היקף הנכסים

חברת הקרנות של אי.בי.אי היא אחת משלושה תחומי פעילות מרכזיים של אי.בי.אי, אם לא העיקרית שבהם. לכן לפרישתם של גל וקפלן, שהובילו את החברה במשך יותר מעשר שנים, עשויה להיות השפעה רבה על מידת הצלחתה.

כבר כעת חברת הקרנות נמצאת בתקופה מאתגרת ביותר - חוץ מהסביבה העסקית הקשה של שחיקת דמי ניהול ומעבר למוצרים סולידיים שגובים פחות דמי ניהול, קרנות אי.בי.אי סבלו בשנה החולפת מפדיונות עצומים. ב-2011 כולה איבדו הקרנות המסורתיות קרוב למיליארד שקל, ומתחילת השנה הנוכחית הן איבדו יותר מ-1.3 מיליארד שקל.

מגמה זו התבטאה היטב בתוצאות. ההכנסות מקרנות הנאמנות עמדו על 43 מיליון שקל - ירידה של 25%. מהם נותר רווח מגזרי של כ-8 מיליון שקל - ירידה של 40% לעומת הרווח המגזרי מההכנסות במחצית המקבילה.

גם הרווחיות בשני מוקדי הפעילות הנוספים - ניהול תיקים וברוקראז' - סובלת משחיקה מהותית. ההכנסות מניהול תיקים במחצית דווקא צמחו מעט, ב-11% ל-13.1 מיליון שקל, אולם התיקים תרמו רווח מגזרי של פחות מ-5 מיליון שקל, ירידה של 15% לעומת המחצית המקבילה.

בתחום הברוקראז' עמדו ההכנסות על 38.2 מיליון שקל מתחילת השנה, ירידה של 25%, אך גם כאן מה שנותר מפעילות זו בשורה התחתונה הם 2.2 מיליון שקל בלבד.

אי.בי.אי מושפע מאוד מפעילות הנוסטרו שלו, ובזכות הרבעון הראשון של השנה נרשמו הכנסות של 25.7 מיליון שקל - פי 2.5 מהתקופה המקבילה. סך הכול עמדו ההכנסות בחודשים ינואר-יוני על 132.8 מיליון שקל, ירידה של 6%.

לבית ההשקעות ישנה גם פעילות קופות גמל, אולם היא עדיין מפסידה (פחות ממיליון שקל במחצית) נוכח היקף נכסים קטן המנוהל בה - 1.8 מיליארד שקל בלבד.

מאז תחילת השנה באי.בי.אי לא הצליחו להגדיל את היקף הנכסים, על אף הציפייה כי המוניטין הטוב של בית ההשקעות בקרנות ידבק גם בתחום קופות הגמל, בדומה למה שקורה בבתי ההשקעות המתחרים ילין לפידות ואלטשולר שחם.

באי.בי.אי, שבראשות צבי לובצקי, לא רכשו קופות גמל, אך גם לא הצליחו לצמוח בקצב משמעותי ולחצות את הרף המינימלי שמצדיק ניהול פעילות שכזו. בראיון עם קוק בתחילת השנה ב"גלובס", הוא התייחס לסוגיה ואמר "אנו רצים למרחקים ארוכים, אבל אם יתברר שלא ניתן לקיים פעילות גמל מאוזנת, אז זו לא חתונה קתולית".

רווחי איי בי איי
 רווחי איי בי איי

תוצאות איי בי איי
 תוצאות איי בי איי