מחיר הבנזין לשיא: 8.25 שקלים לליטר

חשבתם לנסוע לטייל עם הילדים בחגים? תחשבו שוב ■ בניגוד לפעמים קודמות בהם הפחית רה"מ זמנית את מס הדלק, הפעם נתניהו לא מתערב ■ מחיר הבנזין עלה ב-14% מתחילת השנה

מחיר הבנזין בשירות עצמי לחודש ספטמבר יועלה במוצ"ש ב-55 אגורות ויעמוד על 8.25 שקלים, כך נקבע בצו המחירים לחודש ספטמבר, שפרסם היום (ה') בצהריים משרד האנרגיה והמים. מדובר בהתייקרות של 7.14%, הנובעת ברובה מעליית מחיר הנפט בשווקי אירופה.

רה"מ בנימין נתניהו לא התערב לצמצום ההתייקרות לפני פרסום הצו, אך עדיין קיים סיכוי קלוש שיעשה כן. ב-29 בפברואר הורה נתניהו להפחית 10 אג' ממחיר הבלו על הדלק שעות ספורות לפני שההתייקרות נכנסה לתוקף, על רקע לחץ ציבורי כבד. גם במארס צמצם נתניהו את הבלו ב-10 אג', אך שתי ההפחתות היו זמניות ותוקפן פג. אם לא ישונה הצו שוב ברגע האחרון יעמוד מחיר הבנזין בספטמבר על 8.25 שקל לליטר בשירות עצמי ועל 8.42 שקלים לליטר בשירות מלא.

הסיבות לזינוק במחיר הן התייקרות של כ-14 אחוזים במחיר הבנזין הבינלאומי, שתרמה 39 אג' להתייקרות הכוללת, העלאת המע"מ באחוז, שתרמה 14 אג' ועדכון הבלו, הצמוד למדד, שתרם 2 אג'. הפעם חלה דווקא ירידה קלה בשער הדולר, שהפחיתה את גובה ההתייקרות הצפויה בכאחוז.

מחיר הבנזין הבינלאומי עומד על 3.41 ש' לליטר, ומהווה 41.3% ממחירו הסופי. המחיר נקבע לפי ממוצעי העסקאות בארבעת ימי המסחר האחרונים בבורסת לאוורה בדרום צרפת. הבלו עומד על 2.99 שקל לליטר (36.2% מהמחיר); המע"מ עומד על 1.20 לליטר (14.5% מהמחיר); יתר המרכיבים הם הוצאות השיווק של חברות הדלק (64 אג') ועלויות ההולכה (1 אג'), המהווים 7.9% מהמחיר.

הפער בין מחיר הדלק בשירות עצמי למחירו בשירות מלא גדל לאחר שעמלת התדלוק הועלתה באגורה אחת ל-17 אגורות לליטר, כתוצאה מהתייקרות המע"מ.

יקר ביחס לעולם וביחס לעבר

מחקר שפרסם אתמול מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל קבע, כי ישראל נמצאת במקום השלישי מבין 21 מדינות ה-OECD בגובה מחירי הדלק.

מנהל המרכז, פרופ' דן בן דוד, אמר כי "הממצאים מאוששים את התחושה שיש לרבים: מחיר הבנזין בישראל גבוה במידה יוצאת דופן - גם ביחס לעבר וגם ביחס למדינות אחרות".

בדוח נטען כי הסיבות להתייקרות הבנזין הן מדיניות הממשלה, ואינן קשורות להתייקרות הנפט. לדברי בן דוד, "בזמן שמחיר הנפט ירד במונחים דולריים, המרווח שמקבלות חברות הזיקוק, ההפצה וההובלה בישראל גדל ב-34 אג' לליטר, והממשלה הגדילה את המיסים המוטלים על הבנזין ב-88 אגורות לליטר לעומת יולי 2008".

לעומתו, טען השבוע הממונה על כלכלה והכנסות באוצר ד"ר מיכאל שראל, כי הקביעה שעליית מחיר הנפט לא השפיעה על מחיר הדלק שגויה ומבוססת על מדד הנפט האמריקני (WTI), שמחירו נותר יציב יחסית, בעת שמדד הברנט האירופי, שלפיו נקבע מחיר הבנזין בישראל, זינק בעשרות אחוזים. בראיון ל"גלובס" אמר שראל, כי נטל המס גדל ריאלית רק ב-30 אג' לליטר מאז 2007 משום שיתר ההתייקרות בבלו נובעת מהצמדתו למדד. שראל הודה כי העלאת מחיר הבנזין תגדיל את הכנסות המדינה מגביית המע"מ בכ-300 מיליון שקלים לעומת 2007.

מחיר הדלק
 מחיר הדלק

הרכב מחיר הדלק
 הרכב מחיר הדלק