תרגיל בחירות? הרפובליקנים: ביטחון ישראל אינטרס לאומי

מצע מדיניות החוץ של המפלגה הרפובליקנית כולל את המשפט הבא: "ביטחון ישראל הוא אינטרס ביטחוני חיוני של ארה"ב" ■ זה שידרוג רציני: ועדה דו-מפלגתית קבעה ב-2002 שקיום ישראל כמדינה חופשית הוא אינטרס ביטחוני לאומי

אולי זה תרגיל בחירות במאמץ למשוך את הקולות היהודיים במדינות מפתח, כפלורידה, למפלגה הרפובליקנית, בית לא טבעי לרוב יהודי ארה"ב. אולי זה ביטוי כן לאהבה הגדולה שרוחשים לישראל גורמים אוונגליים ואחרים בימין המפלגה הרפובליקנית. כך או כך, מצע מדיניות החוץ של הרפובליקנים לשנת 2012 כולל את המשפט הבא: "ביטחונה של ישראל הוא אינטרס ביטחוני לאומי חיוני של ארה"ב".

כפי שמציין האנליסט מיקה זנקו במאמר באתר של המועצה ליחסי חוץ (CFR), הפיכת ביטחון ישראל לחלק מהאינטרס הביטחוני הלאומי החיוני של ארה"ב היא "שידרוג משמעותי" שמשקף תמורה גדולה בחשיבת המפלגה הרפובליקנית על ישראל.

ועדה דו-מפלגתית לקביעת האינטרסים הלאומיים של ארה"ב, בהשתתפות אישים כקונדוליזה רייס, ג'ון מקיין ופול קרוגמן, הגדירה בשנת 2000 את המונח "אינטרסים לאומיים חיוניים" כך: "תנאים שנחוצים באופן החלטי להבטיח ולקדם את קיומם ורווחתם של האמריקנים ואת קיומה של ארה"ב כמדינה חופשית ובטוחה".

הוועדה קבעה אז, ש"קיומה של ישראל כמדינה חופשית הוא אינטרס לאומי חיוני". זה שונה לגמרי מההצהרה החדשה ש"ביטחונה של ישראל הוא אינטרס לאומי חיוני", מציין האנליסט. לדבריו, ראויה לציון העובדה שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מעולם לא הגדיר את ביטחונה של ישראל באופן כזה, אם כי הוא אמר פעם, שפיתרון הסכסוך הישראלי - ערבי הוא אינטרס ביטחוני לאומי חיוני של ארה"ב.

יתר על כן, קביעת ביטחון ישראל כחלק מהאינטרס הלאומי החיוני של ארה"ב, במצע הרפובליקני של 2012, חורגת באופן חד ממה שאמרו מצעים רפובליקניים קודמים על ביטחון ישראל.

למשל: במצע 1992 נכתב כך: "... החשיבות האסטרטגית המוכחת של ישראל לארה"ב, כבעלת הברית האמינה ביותר ובעלת היכולות המוכחות ביותר באזור, חשובה עתה יותר מאשר אי פעם. יחסים אסטרטגיים אלה... מסבירים את התמיכה המובנת שמקבלת ישראל ממיליוני אמריקנים..."

וב-1996: "... ישראל, בעלת הברית הדמוקרטית היחידה שלנו באזור, שעימה אנו חולקים עבותות מוסר ואינטרסים אסטרטגים משותפים..."

ב-2000: "חשוב שארה"ב תתמוך בישראל ותכבד אותה... בעוד שאנו מקווים שתהליך יצלח, המחויבות שלנו לביטחון ישראל היא שיקול מוסרי ואסטרטגי מכריע".

ב-2004: "המפלגה הרפובליקנית חולקת את מחויבותו של הנשיא בוש לביטחונה של בעלת הברית הדמוקרטית שלנו, ישראל, ולביטחון אזרחי ישראל. אנו מוסיפים להיות מחויבים לקיום הייתרון האיכותי של ישראל בטכנולוגיות צבאיות.."

ומצע 2008: "אנו חוזרים ומאשרים את מחויבותנו לביטחון ישראל ואנו נוודא שהייתרון האיכותי של ישראל יישאר על כנו".

המשך קטע מצע 2012 שעוסק בישראל אינו מהפכני כמו המשפט הראשון שלו: "הברית שלנו מבוססת לא רק על אינטרסים משותפים, אלא גם על ערכים משותפים. אנו חוזרים ומאשרים את המחויבות החד-משמעית שלנו לביטחונה של ישראל ואנו נוודא שיישמר היתרון האיכותי של ישראל בטכנולוגיות צבאיות על כל יריב פוטנציאלי".