מוסדיים: "דנקנר רוצה לשמור על IDB? יצטרך לשלם החוב"

הגופים המוסדיים נותנים בינתיים לבעל השליטה באי.די.בי מרווח נשימה, אך מצפים ממנו להכניס את היד לכיס ■ פסגות: "נפעל למקסום הזכויות העמיתים וננקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב"

בתקופה האחרונה משמיעים הגופים המוסדיים, שהשקיעו באג"ח של חברות שנקלעו לקשיים, אמירות נחרצות באשר לחוב שבידיהם. כך היה במקרים של אמפל של יוסי מימן ודלק נדל"ן של יצחק תשובה, שבהם דרשו המוסדיים כי בעלי השליטה "יכניסו את היד לכיס", במקביל לתספורת שהם יצטרכו לספוג.

במהלך סוף השבוע הצטרפה חברה חדשה למועדון הלא אקסקלוסיבי של חברות שיש חשש כי לא יעמדו בחובותיהן - אי.די.בי אחזקות, שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר בשורה של חברות, כמו סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, אלרון ונכסים ובניין.

ואולם, בניגוד לקולות שהשמיעו לאחרונה, במקרה של אי.די.בי נשמעו היום (א') המוסדיים הרבה יותר מאופקים, ונראה כי בישיבת מחזיקי האג"ח שתתכנס מחר יקבל דנקנר את הזמן שהוא מבקש כדי להכניס משקיע לחברה.

מניית איי די בי
 מניית איי די בי

מחזיקי האג"ח הגדולים, המהווים כ-40% מהחוב בשלוש סדרות האג"ח הסחירות (ג', ד' ו-ה'), נשאלו היום, האם אי.די.בי אחזקות תגיע להסדר חוב, ומה בכוונתכם לעשות נוכח צירוף הערת 'עסק חי' לדוחות האחרונים של החברה, שפורסמו ביום שישי האחרון.

"בטווח הזמן הקרוב לא נדרש לאי.די.בי אחזקות הסדר חוב, שכן להערכתנו היא יכולה לפתור את בעיותיה התזרימיות עד חודש דצמבר", נמסר היום מקבוצת הראל, שבשליטת יאיר המבורגר ובניהול משותף של שמעון אלקבץ ומישל סיבוני.

"השאלה איננה אם יהיה הסדר חוב, אלא איך למקסם את המצב הקיים לטובת לקוחותינו", נמסר היום מאקסלנס שבשליטת הפניקס ובניהול עוזי דנינו.

דווקא בדש-איפקס, שבשליטת אלי ברקת, סימנו קו קצת יותר תוקפני, ורמזו כבר כעת כי על דנקנר יהיה להזרים כסף מכיסו לחברה. "אי.די.בי אחזקות נדרשת למקורות חיצוניים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. בעלי המניות, אם הם מעוניינים לשמור על שליטתם, יצטרכו להעמיד מקורות אלה", נמסר היום מבית ההשקעות.

אמורה לשלם השבוע 35 מיליון ש'

בישיבה מחר צפויים המחזיקים לקבל עדכון על מצב החברה מאת מנהליה ולמנות נציגות. כמו כן, השבוע אמורה אי.די.בי אחזקות לשלם למחזיקי אג"ח ב' שלה תשלום ריבית של 35 מיליון שקל. לחברה אמנם יש כעת 222 מיליון שקל בקופה, אך היא אמורה לפרוע עד יוני 2013 סך של 409 מיליון שקל, ואין כל ודאות כרגע כי היא תעמוד בכך. לכן התשלום הנוכחי עשוי להתפרש על-ידי חלק מהמחזיקים כהעדפת נושים.

בעניין זה נראה כי הדעה הרווחת בין המוסדיים אחידה. בהראל סבורים, כי "על אי.די.בי לשלם את התמורה שעומדת לפירעון לאג"ח הלא סחירות בשבוע הקרוב, שלא מאמצעי החברה". במילים אחרות, בהראל סבורים, בדומה לדש-איפקס, כי על דנקנר להביא את הכסף מכיסו, או מזה של שותפיו, אפילו בדרך של הלוואת בעלים, אך בשום מקרה לא מקופת החברה.

באקסלנס אומרים בעניין זה: "כמחזיקי אג"ח נתנגד לכל אקט שיכול ליצור מצב של העדפת נושים, וניקח במקרה שכזה חלק בעמדה מול החברה, כאשר טובת העמיתים היא בראש סדר העדיפויות".

בבית ההשקעות פסגות, שבשליטת קרן אייפקס ובניהול חגי בדש, לא פוסלים הגעה להסדר חוב: "פסגות תפעל למקסום הזכויות של עמיתיה ותנקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב", נמסר היום מבית ההשקעות. "ההתפתחויות האחרונות יצרו מצב שלפיו בעלי החוב הם בעלי העניין העיקריים בחברה, ומשכך נכון ומוצדק שבעלי החוב יהיו מעורבים בהתנהלות החברה ובהחלטותיה המהותיות", נמסר עוד.

פסגות שלח בסוף בחודש הקודם מכתב לנאמני האג"ח של אי.די.בי, ובו דרש "לנקוט את כל הפעולות הנדרשות לצורך הגנה ושמירת זכויות מחזיקי איגרות החוב". בפסגות סברו אז, כי "אין כל ודאות שהחברה תצליח להשיג את המקורות במועדים הנדרשים לצורך קיום התחייבויותיה, בהגיע מועד פירעונן".

עם או בלי קשר למכתב, ביום חמישי, לפני פרסום דוחות אי.די.בי אחזקות, שלחו הנאמנים מכתב לחברה, ובו התריעו בפני הנהלת החברה כי לא יבצעו תשלומים מקופת החברה.

בעלי חוב גדולים נוספים של אג"ח אי.די.בי מקרב המוסדיים הם הפניקס והלמן אלדובי. מבית ההשקעות הלמן אלדובי, שבניהול אורי אלדובי, נמסר היום כי "קבוצת הלמן אלדובי תפעל לטובת עמיתיה, בכפוף למדיניותה לעניין גביית חוב. נכון לעכשיו נראה כי החברה עושה את מלוא המאמצים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, לרבות מימוש נכסים משמעותי וקיצוץ בשכר הבכירים".

מהפניקס נמסר היום: "אנו פועלים בדרך המיטבית ובכל הזירות כדי למצות את זכויותינו ולהבטיח את טובת עמיתינו", וכן, "איננו נוהגים לדווח מראש לתקשורת לגבי פעולות עתידיות".

הגופים המוסדיים
 הגופים המוסדיים

התגובה המתחמקת של הפניקס אינה מפתיעה בהתחשב בעובדה כי בעל השליטה בה, יצחק תשובה, נמצא בעצמו במצב רגיש, בשל ניסיונותיו לגבש הסדר חוב בימים אלה, בינתיים ללא הצלחה, בדלק נדל"ן שבשליטתו.