אמנות עושים באהבה: קבלו הצצה לאירוע השיא של שנת האמנות בת"א

ראש השנה לאמנות חל בסוף השבוע הקרוב, באירועי "אוהבים אמנות. עושים אמנות", הפותחים את עונת התערוכות החדשה בתל-אביב ■ הצצה לחגיגת האמנות שתיארך שלושה ימים

גלריות, מוזיאונים, אמנות רחוב וביקורי סטודיו אצל אמנים הפותחים את דלתם - כל אלה מזמינים את הקהל לקחת חלק בסוף השבוע הקרוב בחגיגת אמנות הנפרשת לאורך שלושה ימים, תחת הכותרת "אוהבים אמנות. עושים אמנות".

בחמישי בערב יהיו המוזיאונים והגלריות בעיר פתוחים עד השעה 23:00, וברחבות החיצוניות של מוזיאון תל-אביב, במרכז לאמנות עכשווית ובמוקדים נוספים -יתקיימו מופעי חוצות של מחול ומיצג. בשישי-שבת יהיו מאות חללי עבודה של אמנים פתוחים לביקורי סטודיו. אירועי "אוהבים אמנות" הם אחד השיאים של שנת האמנות בתל-אביב. לפניכם מבחר קטן מהפתיחות שיתקיימו בחמישי בערב.

אין תרבות בלי לחם

ממה חיים האמנים? אנשים המבקשים לקנות אמנות לראשונה, חושבים לעתים שמחירי עבודות אמנות מייצגים התנשאות אמנותית ואינם פרופורציוניים להשקעה או לחומר שממנו עשויות היצירות. במיוחד כשמדובר באמנים צעירים, והקונים הפוטנציאליים לא תמיד מבינים מדוע יצירת ביכורים מתומחרת במאות דולרים ויותר. אולם יש לדעת, כי עבודתו של אמן אינה נמדדת רק במה שניתן למכור. לעיתים האמנים עוסקים ביצירה שאינה ניתנת למכירה כלל.

פרנסת האמנים היא סוגייה קשה ומטרידה, שאין לה פתרונות קלים. ובכל זאת, אחד העיוותים הבסיסיים הקיימים בתחום האמנות, נוצר דווקא כאשר אמן זוכה בהזדמנות להציג בתערוכה. ברוב המקרים, אמנים אינם מקבלים שכר ולעיתים גם לא את כיסוי עלויות העבודה לקראת התערוכה.

נאיבי פרובוקטיבי

יוזמה פרטית של האמן איתמר בגליקטר, שהחל לחפש לעצמו תמיכה כלכלית של מצנט/ים לפני מספר חודשים, מצאה לה אוזן קשבת דווקא בקרב אמנים שהזדהו עם מצוקתו. בגליקטר יצא בקריאה "אמץ אמן", בניסיון נאיבי-פרובוקטיבי למשוך את תשומת ליבו של מצנט (פטרון) אפשרי, או לחליפין לעורר תשומת לב ציבורית ותקשורתית לעבודתו. הוא הציב בבית האמנים בתל-אביב ובמספר גלריות קופות צדקה, שבהן נקרא הציבור לתת תרומה ולתמוך באמן, וכך להרגיש אולי כפטרונים לעת מצוא.

השבוע, במסגרת "אוהבים אמנות. עושים אמנות" נפתחת תערוכה הפגנתית רחבת היקף, ובה כ-70 אמנים מציבים קופות צדקה ויצירות אמנות המתייחסות לנושא, ברחבת בית האמנים בתל-אביב, ומצטרפים לקריאה קולקטיבית: "מחאה תרבותית - אין תרבות בלי לחם". הקריאה "אמץ אמן" התחלפה בקריאה לתקצוב שכר אמנים בתערוכות בגלריות ובמוזיאונים הציבוריים.

בין המשתתפים: סיגלית לנדאו, מנשה קדישמן ודב הלר, דורון פולק, ואחרים. "אמנים מביעים את מחאתם באמצעות כלים אמנותיים", אומר בגליקטר, שאצר את התערוכה. "המטרה היא תקצוב שכר אמן בתערוכות והגדלת תקציב האמנות".

בית האמנים, אלחריזי 9, ת"א הפתיחה: חמישי 20:00. ב'-ה' 10:00-13:00, 17.00-19:00, ו' 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00. artisthouse.co.il

האנשים בני המזל

ה"דוגמנים" בתערוכת היחיד של אריק מירנדה: The Luckiest People in the World, שתיפתח בגלריה חזי כהן, הם צעירים, יפים וחסרי דאגה. מירנדה נע ביצירתו בין צילום ותיעוד הנראה כהתרפקות נוסטלגית והיצמדות לתמונת עבר אידילית, לבין ציור מינימליסטי אלגנטי, לעתים גדל-מידות, על גבול הרישום. בתערוכותיו נראה לעיתים כאילו הוא דובר שתי שפות המתחרות על הקשב של הצופה.

בתערוכה החדשה הוא מציג יצירת וידיאו ועבודות נייר, שבהן הוא מבצע פעולות רישום וחיתוך, הדבקה ושילוב של צילומים שלו על גבי ספרי אמנות וצילום ומגזיני אופנה ותרבות. לדברי האוצרת, עפרה חרנ"ם, "הדימויים שבהם משתמש מירנדה מעלים שאלות על טבעו של היופי ועל הקו הישר העובר בין לקסיקון דימויי המופת של תולדות האמנות עד לצילום אופנה עכשווי".

אתה מתייחס ברצינות לפופ.

"האמנות שלי קשורה לגמרי לפופ. אני מלמד (במכון אבני - ח.פ.ר), איך לעשות אמנות לפי הפט שופ בויז. יש משהו מרוח השיר ששורה על התערוכה - חלק מהעבודות הן שקופות וצילומים מודפסים על שני צדדי הדף. כך אני מחבר בין אנשים. זה משהו נורא פשוט אבל יש עליו דוק של עצבות".

גלריה חזי כהן, רחוב וולפסון 54 תל-אביב. הפתיחה: חמישי 19:00. ב'-ה' 10:30-19:00, ו' 10:0-14:00, ש' 11:00-14:00. hezicohengallery.com

ישנים במיטות שלנו

בגלריה ארטסטיישן במתחם התחנה בנווה צדק, תיפתח התערוכה הקבוצתית "ישנים במיטות שלנו". "אמנים ישראלים צעירים ובועטים המגיבים בשנינות ובמבט חד למציאות הכאוטית המקיפה אותנו", כותבות שירי בן ארצי ואיה שהם, בעלות הגלריה ואוצרות התערוכה. "תערוכה אקטואלית המבטאת את רחשי ליבם של דור האמנים הצעירים והמבטיחים ביחס למצב הכלכלי, הביטחוני והגלובלי שלנו כפרטים וכחברה מנקודת מבט אישית, כנה ויצירתית".

כותרת התערוכה הושאלה מעבודתה של יעל פרנק, שהוצגה לא מזמן בתערוכת הבוגרים של לימודי התואר השני בבצלאל. פרנק חרטה את המשפט 'ישנים במיטות שלנו' על שלט והציגה אותו במיצב כשהוא חבוי תחת שכבות של גזירי נייר מוכסף - נצנצים המשמשים, בדרך-כלל, לקישוטים במסיבות או לפונפוני מעודדות במשחקי ספורט. מול השלט הציבה מאוורר תעשייתי שבתנועתו הוא משיב רוח החושפת ומכסה את הכתוב.

פרנק: "'ישנים במיטות שלנו' הוא משפט בעל נושא נסתר. יש משהו מאוד מנחם בשינה אבל יש גם משהו מטריד כמו באגדה 'זהבה ושלושת הדובים' - האם מישהו ישן במיטות שלנו או האם הכול בסדר? האם כולנו ישנים במיטות שלנו? כמו בסרט אמריקאי שיש תחושת איום וחרדה ברקע של הסצינה האידילית".

גלריה ארטסטיישן, מתחם התחנה, ביתן 14, רחוב קויפמן 2, נווה צדק, תל-אביב. הפתיחה: חמישי 20:00. ב'-ה' 11:00-20:00, ו' 10:00-14:00, שבת 10:00-22:00.Artstationgallery.com

FRESH PRINTS

הגלריה הצעירה פינברג פרוג'קטס משיקה תערוכה ומיזם של הפקת הדפסים והעתקים לעבודות אמנות, בשיתוף עם האמנים ובאיכות גבוהה. המיזם FRESH PRINTS מציג יצירות נבחרות של אמנים ישראלים ובינלאומיים, בהדפס דיגטלי על נייר ארכיבי (שאינו מאבד את צבעו לאורך שנים). מדובר בעותקים של יצירות ציור וצילום, שנבחרו על-ידי היזם אורי פינברג והאוצרת, ים המאירי. לדבריהם, ההדפס "מעביר את התחושה של היצירה המקורית. מהדורת ההדפסים מאפשרת לרכוש יצירות במחירים שווים לכל כיס. כל הדפס נעשה במהדורה מוגבלת ובלעדית לנו ומלווה בתעודת מקוריות חתומה וממוספרת על ידי האמן".

בין האמנים המשתתפים: דוד עדיקא, גיא ינאי, פבל וולברג, ראובן קופרמן, יצחק ליבנה, טליה ישראלי, ניבי אלרואי, עמי פייצביץ', מאט פיליפס, ג'ניפר אבסירה ועוד.

ההדפסים מוצעים במידות נייר 4A ועד 2A במחירים הנעים בין 75 דולר ל-350 דולר. "היצירות המקוריות של האמנים האלה עולות אלפי דולרים. האמנים נענו לפנייה שלנו והבינו שיש כאן קלף שיווקי אדיר מבחינתם ועבור הצרכן זו אפשרות לקנות עבודות אמנות במחיר נגיש".

פינברג פרוג'קטס, שביל המפעל 3, בניין 5, קומה 2. הפתיחה: חמישי 19:00. ד', ה' 12:00-18:00, ו', שבת 12:00-14:00. אתר: feinbergprojects.com