אליהו לא ייעזר במוסדיים במימון עסקת מגדל

צפוי להסתפק באשראי מבנקים כדי לממן התשלום לג'נרלי - כ-4 מיליארד שקל ■ ירידות במניית מגדל פתחה את הפרמיה של מחיר העסקה לכ-40%

שלמה אליהו לא צפוי לקחת מימון מגופים מוסדיים לרכישת חברת הביטוח מגדל , כך נודע ל"גלובס". לאחר מגעים שקיים לאחרונה עם המוסדיים, ובראשם הראל, נודע שאליהו צפוי להסתפק באשראי מבנקים כדי לממן את התשלום לג'נרלי האיטלקית - כ-4 מיליארד שקל עבור 69.1% ממניות מגדל - ימים ספורים לפני רגע האמת בעסקת הענק.

אם עסקת מגדל תצא לפועל, עניין שעדיין נתון בספק רב על רקע הירידה החדה בשווי חברת הביטוח מאז נחתמה העסקה, יקבל אליהו אשראי של כ-2 מיליארד שקל מבנק לאומי, כמה מאות מיליוני שקלים מדיסקונט ואולי סכום נוסף מבנק אחר. זאת נוסף על מקורותיו העצמיים.

השגת המימון לעסקה מתווספת למהלכים נוספים הקשורים בה, ובהם העברת החזקותיו של אליהו במניות הבנקים לאומי ואגוד לניהול בנאמנות, ומכירת תיק ביטוח החיים של אליהו ביטוח לקבוצת הראל תמורת כ-210 מיליון שקל, מכירה שהשלמתה תלויה בקיום עסקת מגדל.

הפרמיה זינקה ל-40%

בעת שנחתמה העסקה, בחודש מארס השנה, היא שיקפה פרמיה של כ-13% בלבד על מחירן של מניות מגדל בבורסה, אלא שמאז חלה ירידה חדה במניות חברת הביטוח, והפרמיה זינקה לכ-40%. ירידת השווי התרחשה בד בבד עם שינויים רגולטוריים שהשפיעו על תיק הביטוח של מגדל, ושככל הידוע הובילו את אליהו לדרוש הנחה בעסקה.

מלבד סוגיית המחיר, משוכה מרכזית בדרך להשלמת העסקה נמצאת במשרדי הרגולטורים הפיננסיים: המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שככל הידוע טרם אישר לאליהו את המתווה למכירת מניותיו בבנקים, והממונה על שוק ההון באוצר, שאמור לתת את החותמת הסופית לעסקה - העברת אמצעי השליטה במגדל לידיו של אליהו.

המפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג, מתבסס בהליך האישור על הכללים שנקבעו במסמך "עקרונות מנחים לקריטריונים ותנאים כלליים למבקש היתר לשלוט ולהחזיק אמצעי שליטה בגופים מפוקחים". במסגרת זו, ישנן דרישות נוקשות להבטחת חוסנו הכלכלי של רוכש שליטה בחברת ביטוח, שהעלו ספקות לגבי מתן אישור לעסקה לאליהו.

לדעת גורמים רבים בשוק ההון הישראלי, השלמת עסקת מגדל, שעליה חתם אליהו במארס השנה מול ג'נרלי האיטלקית, מוטלת בספק עקב ההתפתחויות בשוק ההון הישראלי בכלל, ובשוק הביטוח בפרט. בעת החתימה על ההסכם המקורי קבעו הצדדים כי ישלימו את העסקה תוך חצי שנה - תקופה שתמה בסוף השבוע הנוכחי.