דיווח: השגריר אורן אמר שהרפובליקנים מסוכנים לישראל

השגריר אורן מכחיש ■ הדמוקרטים השמיטו את אזכור ירושלים המאוחדת ממצע המפלגה ■ רומני: "חרפה" שהדמוקרטים השמיטו זאת

ישראל שוב ננעצה בשיח הציבורי המתלהם בארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות. עם פתיחת הוועידה של המפלגה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, פורסם דיווח בעיתון ימני, שלפיו אמר שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, שהרפובליקנים "מסוכנים" למדינת ישראל. במקביל, מותחים הרפובליקנים ביקורת חריפה על הדמוקרטים בגין השמטת אזכור ירושלים המאוחדת ממצע המפלגה הדמוקרטית, בניגוד למצע הקודם, ב-2008.

לפי "דה אקזמינר", עיתון וושינגטוני בעל קו מערכתי שתומך ברפובליקנים, מקור המידע על התבטאות השגריר אורן היא צירת בית-הנבחרים הדמוקרטית, דבי ווסרמן-שולץ, יו"ר הוועדה הארצית של מפלגתה. ווסרמן-שולץ אמרה, לדברי העיתון, שהרפובליקנים מסוכנים לישראל בגין ביקורתם על הרקורד הישראלי של נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

"אנחנו יודעים (זאת), ושמעתי לא פחות מהשגריר מייקל אורן אומר זאת, שמה שהרפובליקנים עושים מסוכן לישראל", אמרה ווסרמן-שולץ, לפי הדיווח.

השגריר אורן מכחיש את הדברים. בהודעה שפרסמה אמש שגרירות ישראל אומר אורן: "אני מכחיש לחלוטין שאי פעם תיארתי את המדיניות של המפלגה הרפבוליקנית כמסוכנת לישראל. תמיכה דו-מפלגתית (כלומר של הדמוקרטים והרפובליקנים, ר.ד.) היא בעלת אינטרס לאומי בעל חשיבות עליונה למדינת ישראל, ויש לנו ידידים גדולים משני צידי המיתרס".

גם ווסרמן-שולץ הכחישה שאמרה את הדברים שיוחסו לה וטענה שהעיתון סילף את דבריה "בכוונה תחילה". בראיון לפוקס ניוז היא אמרה: "מה שאני תמיד אומרת הוא, שלרוע המזל הרפובליקנים הפכו את ישראל לכדורגל פוליטי, וזה מסוכן לישראל. והשגריר אורן אמר, שאסור לנו אף פעם לומר, שיש הבדל בין דמוקרטים לרפובליקנים מבחינת הגישה לישראל ושאמירות כאלה פוגעות בישראל. זה מה שאמרתי וזה מדויק".

הכתב שפירסם את הידיעה, פיליפ קליין, טוען שיש בידיו הקלטה של הדברים שאמרה ווסרמן-שולץ ושהוא עומד להעלותה לאינטרנט.

לפי "דה אקזמינר" הסבירה ווסרמן-שולץ, שהרפובליקנים "חותרים תחת ביטחון ישראל בכך שמדבריהם עולה שלישראל ולארה"ב אין יחסים קרובים ומיוחדים במינם".

"(התבטאויות כאלה) פוגעות בביטחון ישראל מול שכניה בעולם הערבי ואויביה", אמרה המחוקקת בפגישה עם פעילים דמוקרטיים יהודיים, לפי הדיווח. "אנחנו צריכים לוודא שהעובדה שמעולם לא היה, ולא יהיה, אפילו שמץ של הבדל בגישת שתי המפלגות לישראל, בתמיכתן בה, אנו צריכים לוודא שעובדה זו תובא לידיעת היהודים בכל רחבי ארה"ב. האחריות הזו מוטלת עלינו. אני מבקשת אתכם ליטול את האחריות הזו על עצמכם".

בחינה של מצע המפלגה הדמוקרטית ל-2012 מראה שהושמט ממנו האזכור לגבי "ירושלים המאוחדת". במצע מ-2008 נאמר: "ירושלים היא בירת ישראל ותוסיף להיות בירתה. הצדדים (בסכסוך) הסכימו שעניין ירושלים יוכרע במו"מ על המעמד הסופי. ירושלים צריכה להישאר בלתי מחולקת ונגישה לבני כל הדתות".

במצע של 2012 אין אף מילה על ירושלים ויש רק איזכור חטוף של בעיית איראן. מכל מקום, בקטע על ישראל מדגיש המצע החדש שהמפלגה הדמוקרטית מוסיפה לשמור על "מחויבותה הבלתי ניתנת לערעור לביטחונה של ישראל".

"ישראל חזקה ובטוחה חיונית לארה"ב לא רק מפני שאנו חולקים אינטרסים אסטרטגיים משותפים, אלא גם מפני שאנו חולקים ערכים משותפים", נאמר במצע 2012. "בגלל סיבה זו, ולמרות האילוצים התקציביים, הנשיא עבד יחד עם הקונגרס כדי להגדיל את הסיוע הצבאי לישראל בכל אחת משנותיו בבית הלבן, וכתוצאה מכך קיבלה ישראל כמעט 10 מיליארד דולר בשלוש השנים שחלפו".

"הממשל אף פועל כדי להבטיח את יתרונה האיכותי, בנושאי צבא, של ישראל והעמקנו את שיתוף הפעולה הביטחוני, לרבות מימון מערכת 'כיפת ברזל' כדי לסייע לישראל להתמודד עם האיומים הלוחצים ביותר, לרבות הסכנה הגוברת שמציבים הרקטות והטילים ברצועת עזה, לבנון, סוריה ואיראן. תמיכתו של הנשיא בזכותה של ישראל להגן על עצמה והתנגדותו העקבית לכל ניסיון לשלול לגיטימציה מישראל בזירה הגלובלית הן הוכחה נוספת למחויבותנו הנמשכת לביטחון ישראל".

בתגובה אמר מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות: "חבל שהמפלגה הדמקורטית כולה אימצה את סירובו המביש של הנשיא אובמה להכיר בירושלים כבירת ישראל... מאמציו החוזרים ונשנים של אובמה, בארבע שנת נשיאותו, להתרחק מבעלת בריתנו הנערצת, הניעו את המפלגה הדמוקרטית למחוק מהמצע שלה הכרה חד-משמעית במציאות פשוטה. כנשיא, אחדש את יחסינו עם ישראל ונתייצב יחדיו כבעלי ברית קרובים".