מישל אובמה בנאום מרגש: "אנו יכולים לסמוך על ברק"

בנאום מרגש בוועידת המפלגה הדמוקרטית, הוכיחה מישל אובמה שוב שהיא הנכס הפוליטי החשוב ביותר של בעלה ■ "אני אוהבת את העובדה שאנו יכולים לסמוך על ברק שהוא יעשה מה שהוא אומר שיעשה... במיוחד כשזה קשה"

בנאום מרגש, יוצא מהלב, הוכיחה הבוקר (ד'), פעם נוספת, הגברת הראשונה של ארה"ב, מישל אובמה, שהיא אכן הנכס הפוליטי החשוב ביותר של בעלה, נשיא ארה"ב. הסקרים מראים בעקביות, מזה שנים, שהיא פופולרית הרבה יותר משותפה לחיים. אנשים אוהבים את הספונטניות שלה, את נכונותה לעשות בפומבי דברים שקודמותיה בבית הלבן לא עשו מעולם: למשל, לענטז עם גלגל הולה-הופ על המותניים, או לעשות שכיבות שמיכה בתכנית בידור בטלוויזיה, מול אלן דג'נרס. העובדה שפעילותה הציבורית ממוקדת בסיוע למשפחות חיילים בשירות פעיל הפכה אותה ליקירת נתחים גדולים באוכלוסיה.

נשות מועמדים לנשיאות משתתפות באופן פעיל, מי פחות ומי יותר, בקמפיינים של בעליהן. לפני שבוע ראינו את אן רומני, אשתו של המועמד הרפובליקני, בוועידת מפ-לגתם בטמפה, פלורידה. היא ניסתה, במידה לא מבוטלת של הצלחה, להפשיר את המעטה הקרחוני שהלבישו עליו תעמלני המפלגה היריבה. ובכל זאת, מישל אובמה ניחנה ביתרון שרק מעטים בורכו בו: כריזמה יוקדת. היא התחברה הבוקר לקהלה במידה שרק נואמים מעטים מצליחים להגיע אליה. כשהמצלמות התמקדו בפרצופים אקראיים בקהל במהלך נאומה, היה אפשר לראות עיניים לחות רבות. מותחי ביקורת יאמרו שהצגות כאלה הן זילות של התהליך הדמוקרטי, ריאליטי שו במחלצות של ועידה פוליטית. אחרים יאמרו שנאומים כמו אלה של אן רומני או מישל אובמה הם, אולי, העדות האמיתית ביותר לאופיים של המועמדים.

כך או כך, הגברת הראשונה עשתה פלאים. אנליסטים רבים, משתי המפלגות, אמרו שזה היה אחד מהנאומים הפוליטיים הטובים ביותר בוועידות של שתי המפלגות מזה שנים רבות. כמו אשתו של רומני, גם היא פתחה צוהר גדול לחיי משפחתה, אבל, איכשהו, לפחות באזניו של כותב שורות אלה, הנאום של מישל אובמה נשמע אותנטי הרבה יותר. בה בעת, לפחות לחלק מהחשיפות האישיות היתה מטרה פוליטית ברורה.

"תאמינו או לא, כאשר נישאנו, החובות שלנו על ההלוואות שלקחנו למימון הלימודים היו גבוהים מהמשכנתא שלנו", היא אמרה. "היינו כל כך צעירים, כל כך מאוהבים, כל כך בחובות. לכן, ברק אובמה נאבק קשה כל כך להגדלת הסיוע לסטודנטים ולשמירה על שערי ריבית נמוכים..."

אבל, בסופו של דבר, הנאום היה שיר הלל לברק אובמה. "כיום, לאחר מאבקים ונצחונות רבים ורגעים שאיתגרו את בעלי בדרכים שלעולם לא הייתי מעלה אותן על דעתי, נוכחתי לדעת, מקרוב, שעובדת היותך נשיא אינה משנה מי אתה; היא מגלה מי אתה", אמרה הגברת הראשונה, שהגדירה את עצמה בנאום כ"אמא הראשונה".

"אני אוהבת את העובדה שאנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שברק יעשה את מה שהוא אומר שיעשה, גם כשזה קשה, במיוחד כשזה קשה", היא הוסיפה. "... האמנתי מעומק לבי בחזונו של בעלי לארץ הזו. הייתי משוכנעת שהוא יהיה נשיא יוצא מהכלל. (אבל) כמו כל אם, חששתי מה תהיה המשמעות (של חיים בבית הלבן) מבחינת הילדות... ברק אובמה הוא אותו גבר שבו התאהבתי לפני שנים כה רבות".

"ברק יודע מה פירושו של דבר כאשר משפחה נאבקת", אמרה אובמה. "... אני קולטת אל הנחישות בקולות כאשר הוא אומר לי, 'לא תאמיני מה עובר על האנשים האלה, מישל. זה לא בסדר. אנחנו צריכים להוסיף ולעבוד כדי לתקן זאת. יש כל כך הרבה דברים שצריך לעשות".