הרב פינטו: אצל יהודים אין באמצע, תראו את דנקנר ובן דב

הרב, שמרכז סביבו טייקונים וסלבריטאים רבים: "לא נתתי עצות לטייקונים, נתתי ברכה" ■ בימים האחרונים, מספרים מקורביו, עלו אליו נוחי דנקנר, אילן בן דב וג'קי בן זקן לשיחה אישית ■ "מי נתן עצה? אני נתתי ברכה"

הפעם הטייקונים לא באו. הרב יאשיהו פינטו, סיפרו מקורביו, לא אהב את העובדה שהנסיעה השנתית לקבר רבי אליעזר פאפו (ה"פלא יועץ") בעיר סיליסטרה שבבולגריה הפכה בשנים האחרונות למסע סלבריטאים וטייקונים. במקביל, גם הטייקונים עצמם חששו כנראה מחיצי הביקורת שיופנו אליהם אם ייצאו בימים אלו לבקש חסדי שמים, במקום לחפש משקיעים שישלמו את חובותיהם.

כך או כך, גם אחרי שהצרות ניחתו עליהם בחודשים האחרונים, קסמו של הרב כנראה לא אבד. בימים האחרונים, מספרים מקורביו, רחוק מעין מצלמות, עלו אליו נוחי דנקנר, אילן בן דב וג'קי בן זקן לשיחה אישית. אם דנקנר אכן ימצא משקיע בניו יורק, ייתכן מאוד שיהיה מדובר בעוד חסיד אמריקני או מקורב לרב פינטו.

בסופו של דבר, בשני המטוסים שיצאו אתמול בבוקר מישראל לוורנה שבבולגריה (מרחק כשעתיים נסיעה מהקבר) הפנים הכי מוכרות היו של יוסי הררי. כאלף איש שילמו 2,400 שקל לעמותה של הרב, ועוד כמה עשרות הגיעו מארה"ב ומאירופה.

מחזור של 75 מיליון שקל בשנה

ומי צריך טייקונים, כשיש את הרב פינטו. הרב, שבראש השנה הקרוב יהיה רק בן 39, הפך בשנים האחרונות לאחד הטייקונים הגדולים בסביבה. כש"פורבס" העריך לא מזמן את הונו של הרב ושל העמותה ב-75 מיליון שקל, קרוב לוודאי שאנשי המגזין היו קרובים למספרים האמיתיים הרבה יותר מההערכות הוותיקות והמופרכות בנוגע לטייקונים שטיפחנו כאן.

בערב ראש השנה, כמו בחגים אחרים, תחלק עמותת "שובה ישראל" של הרב 12 אלף ארוחות לנזקקים - 84 מצרכים, חמישה ק"ג בשר וחמישה ק"ג דגים לכל נזקק. הכסף, אגב, נאסף בשני ערבים בלבד.

מאיפה בא כוחו של הרב הצעיר, המרכז סביבו כ-20 אלף חברים ברחבי העולם (מרביתם בניו יורק ובישראל)? קודם כל הייחוס: הרב הוא נינו של הבבא סאלי וצאצא משותף ראשון לשתי שושלות מקובלים - משפחות פינטו ואבוחצירה.

מעבר לכך, למרות הלבוש החרדי הקלאסי, הרב פינטו שונה מהסטריאוטיפ החרדי, והיהדות שהוא מוכר להמונים שונה מאוד. אצל הרב פינטו אין הפרדה במטוסים בין גברים לנשים, בין אשכנזים לספרדים, בין חילונים, דתיים-לאומיים וחרדים. כשהוא מספר ל-1,500 האנשים שהתכנסו בבולגריה על הרב פאפו, "שהיה מטריה שכינסה תחתיה את כל עם ישראל", אי אפשר שלא להרגיש שהוא מדבר בעצם על עצמו.

אבל מה יקרה כעת למפעלי החסד הגדולים, ללא כספם של הטייקונים שנקלעו למצוקה? בשיחה עם "גלובס" בדרך לקבר, הרב לא נשמע מודאג במיוחד. "בשנים הטובות של ארה"ב גייסנו 30 מיליון דולר בארוחה אחת, וכך גם בימים אלה", הוא אומר.

"הנדל"ן ירד - ואיתו כל הכלכלה"

כך או אחרת, הרב נזהר שהמיליונים המתגלגלים סביבו לא ייגעו בו וכל הכספים נתרמים רק לעמותה. לרב עצמו, מספרים מקורביו, אין אפילו חשבון בנק והוא מקבל משכורת חודשית מהעמותה. כשג'ו שוטנשטיין, בעלי רשת האופנה אמריקן איגל, קנה לרב דירה באשדוד, הוא העביר אותה מיד לעמותה, וחתם על הסכם שהוא יגור בה כל חייו.

ומתברר שהרב יאשיהו פינטו, החולק את זמנו בין דירות הפאר באשדוד ובמנהטן, מאמין מאוד גדול בנדל"ן. "המצב הכלכלי הוא תמיד תולדה של ענף הנדל"ן", הוא אומר לי. "כך זה היה בארה"ב וכך זה גם בישראל. כשהנדל"ן של אנשים יורד הם מרגישים פחות עשירים, וכל הכלכלה נפגעת. אבל במקום לתת לנדל"ן להמשיך לעלות כאן, החליטו שרוצים להוריד את מחירי הדירות. זו טעות. מה קרה? גם הנדל"ן לא ירד וגם הכלכלה צונחת, ואצל יהודים אין באמצע. או שהם הכי למעלה או שהם הכי למטה. תראה את נוחי דנקנר או את אילן בן דב, מהמקום הכי גבוה הם ירדו הכי למטה".

- את העצות לגבי הרכישות כתבו לא פעם שאתה נתת להם.

"מי נתן עצה? אולי רבנים נתנו להם עצה. אני נתתי ברכה. שאלו אם לקנות את פרטנר וברכתי שהעסקה תצליח. אצלנו אוהבים בעיתונות לעשות חור בשק, לדקור, ואז כל הקמח בורח".

למרות הערצתם של אלפים לרב, אי אפשר להתחמק מכך שלאחרונה נקשרו פרשיות שחיתות לעובדי העמותה, שעירבו גם את ה-FBI. כשכל כך הרבה כסף מעורב בצדקה, ניתן להתגלגל מהר למקומות פחות הגונים.

האם הרב פינטו אינו חושש מכתם שיידבק בחצר ובו? "דברים שנעשים באמונה ואהבה, אי אפשר להרוס", הוא אומר בחיוך.

וציטוט אחד מספר ה"פלא יועץ" שנכתב לפני כ-200 שנה ואהוב כל כך על חסידי הרב: "מידה טובה היא באדם שכשיש לו חוב, לא ינוח ולא ישקוט עד שישלם חובו".