עסקת הפלאזה של תשובה בספק: הרוכשת בקשיים

הרוכשת, קבוצת סהרה, נדרשת ע"י בימ"ש בהודו להחזיר 3 מיליארד דולר למשקיעים ■ רוב כספי המכירה בסך 440 מ' ד' עדיין לא הועברו לאלעד גרופ של תשובה ע"י הרוכשת, סהרה גרופ ■ לאלעד התחייבויות אג"ח של כחצי מיליארד ד'

החגיגות היו מוקדמות? חודש לאחר שחברת אלעד גרופ של יצחק תשובה דיווחה על מכירת חלקה במלון הפלאזה בניו-יורק, נראה כי השלמת העסקה כבר אינה ודאית. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי הרוכשת, סהרה גרופ ההודית, נדרשה בשבוע שעבר על ידי ביהמ"ש בהודו להחזיר 3 מיליארד דולר למשקיעי האג"ח שלה.

קבוצת סהרה חתמה בחודש יולי על עסקה לרכישת הפלאזה מידי אלעד גרופ תמורת 440 מיליון דולר. תשובה, שרכש באמצעות אלעד את המלון המיתולוגי בשנת 2004, צפוי היה לרשום רווח מצטבר של כ-1 מיליארד דולר מהשקעתו בפרויקט על פני השנים, בעיקר ממכירת דירות פאר.

עבור אלעד גרופ, אמורה הייתה המכירה לסדר תזרים פנוי של כ-220 מיליון דולר.

הקלוזינג של עסקת פלאזה אמור להיות בתוך חודש, אך לנוכח המשבר הבלתי צפוי אליו נקלעה הרוכשת, מבהירים היום מקורבים לתשובה כי העסקה מתקדמת כמתוכנן, וחלק מהתמורה (כ-60 מיליון דולר) כבר הופקדה בנאמנות בשלב החתימה על ההסכם.

ביהמ"ש העליון בהודו קבע בשבוע שעבר כי קבוצת סהרה עברה על חוקים שונים במהלך גיוס חוב שביצעה בעבר, ולכן היא נדרשת להחזיר את הכסף למשקיעים בתוך 10 ימים. מדובר בגיוס אג"ח שבוצע לצורך מימון תכניות התרחבות של החברה, והללו עלולות להיפגע בעקבות הפסיקה הנוכחית.

במידה שהחזרת הכסף לא תבוצע, ניתנה לרגולטורים השונים בהודו סמכות לחלט נכסים של החברה.

סהרה היא חברה ציבורית ומניותיה איבדו 17% מאז החלטת ביהמ"ש. החברה מצידה ניסתה להרגיע את המשקיעים, ופרסמה הודעה לפיה כל סכום שגייסה במהלך 33 השנים האחרונות התקבל כנגד מסמך חתום.

רווח של חצי מיליארד דולר

מכירת חלקה של אלעד גרופ במלון המפואר הממוקם בלב מנהטן (סמוך לסנטרל פארק), צפויה לסייע לה להתמודד עם חובות הענק למחזיקי האג"ח בישראל, העומדים על כ-500 מיליון דולר (באג"ח המדורגות A מינוס ונסחרות ברצף מוסדיים).

פלאזה ניו-יורק הוקם בשנת 1907 ונחשב לאחד מבתי המלון המפורסמים בעולם. את המלון רכשה אלעד מידי הנסיך הסעודי וואליד בן טלאל תמורת 675 מיליון דולר, סכום שנחשב גבוה באותם ימים, אך תשובה ידע להפיק רווח גדול על ידי שינוי ייעוד של חלק מהמבנה למגורים ומסחר, תוך השקעה נוספת של כ-400 מיליון דולר.

אלעד גרופ מכרה את דירות היוקרה בפרויקט תמורת כ-1.5 מיליארד דולר, וכבר בשלב זה נרשם רווח של כחצי מיליארד דולר. באותה שנה מכר תשובה בחזרה לנסיך הסעודי 40% משטח המלון, תמורת כ-200 מיליון דולר, וכעת הוא מוכר את יתרת ההחזקות שלו בפרויקט.