וושינגטון פוסט: אסד פיזר מאות טונות של נשק כימי בסוריה

אי-ודאות אם יש מידע על מיקומם של כל 20 המאגרים בהם פוזר הנשק הכימי ■ חשש שהמאגרים ישמשו מטרה לבוזזים ושחלק מהנשק יימכר או יימסר לחיזבאללה או לגורמים איסלמיים רדיקליים

שירותי מודיעין מערביים חושדים כי משטר אסד פיזר כמה מאות טונות של נשק כימי ורכיבים לייצור נשק כימי בכ-20 אתרים ברחבי סוריה. חשדות אלה מעצימים חששות לגבי היכולת לאבטח את מצבורי הנשק להשמדה המונית אם המשטר הנוכחי בסוריה יתפורר. כך מוסר היום (ו') "ושינגטון פוסט".

מדינות מערביות מנטרות את האתרים הידועים שבהם אגור נשק כימי, אך גורמים מודיעיניים במדינות אלה מביעים חשש הולך וגובר, שלא עלה בידם לאתר את מיקומם של כל המאגרים. הם חוששים שכמה מכלי הנשק הקטלניים האלה ייגנבו, או שגייסות סוריים ישתמשו בהם נגד אזרחים, מדווח העיתון.

"אנחנו חושבים שאנו יודעים כל דבר, אבל זו גם היתה התחושה שלנו לגבי לוב", אמר איש מודיעין אמריקני לשעבר. "היתה לנו נוכחות על הקרקע בלוב, ובכל זאת ציפו לנו שם הפתעות גדולות, הן לגבי הכמויות (של נשק להשמדה המונית) והן לגבי מיקום המאגרים".

פקידי רשות בארה"ב ובישראל חוששים, שמאגרי הנשק הכימי ישמשו מטרה לבוזזים ושחלק מהנשקים יימכרו או יימסרו לחיזבאללה או לגורמים איסלמיים רדיקליים. תיבה בודדה של פגזי ארטילריה טעוני חומרים כימיים קטלניים, או כמה חביות של רכיבים כימיים להכנת נשקים כאלה, מכילות כמויות רעלים קטלניים שיספיקו לסדרת התקפות טרור, לדברי מומחים.

גורם שמפיג במקצת את החששות הוא העובדה שרוב מאגרי הנשק הכימי של סוריה מכילים רכיבים ולא נשק מוגמר. אם חובבנים ינסו להרכיב את הנשקים בכוחות עצמם, למשל לערבב את רכיבי הגז סארין, יש סיכוי גדול שהם יהרגו את עצמם במקום את מטרותיהם.
בכל זאת, קריסת יכולתו של השלטון המרכזי בדמשק לשלוט בכמה חבלים ברחבי סוריה הניעה את ארה"ב ומדינות מערביות אחרות להגביר את מאמצי הניטור של מאגרי הנשק במדינה. חוסר הוודאות אף גרם להאצת ההכנות של מדינות המערב לאבטח את המאגרים באמצעות כוחות זרים.

על סמך הערכות מודיעיניות עדכניות, מאמינים גורמים במערב, שבידי משטר אסד כמה מאות טונות של נשק כימי ורכיביו, לרבות כמויות ניכרות של סארין, גז עצבי קטלני, שמוכנות לשימוש מיידי בזירה. נראה שכמויות הנשק להשמדה המונית שבידי אסד גדולות יותר ופזורות יותר מכפי שסברו תחילה. לדברי גורמים אלה, מאגרי הנשקים המסוכנים ביותר צבורים בבונקרים בכשישה אתרים, בעוד שב-14 אתרים אחרים אגורים רכיבים שמהם ניתן לייצר נשקים כימיים.

בגלל הסכנות שנשקפות מנשקים אלה, מקדישות סוכנויות מודיעיניות אמריקניות משאבים גדולים מאוד לניטור המתקנים באמצעות לווייני ריגול והן הכינו תכניות לאבטח את המאגרים אם המשבר בסוריה יחריף, אומר ה"פוסט".

"ברור שאבטחת המאגרים האלה היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה", אמר גורם רשמי אמריקני. "הכנות לקראת תרחישים שונים, התייעצויות עם בעלות ברית והתכוננות להתמודדות עם אתגרים חדשים הם דברים שמתבקשים ממדינה אחראית".

אך אנשי ממשל בעבר ובהווה מודים, שקיימים קשיים לאבטח את מאגרי הנשק הכימי בסוריה לאור העובדה שהקרבות במדינה נמשכים והאפשרות שכל ניסיון של מדינה זרה להשתלט על המאגרים ייתקל בהתנגדות חריפה של כוחות סוריים. כמה פקידי ממשל הודו שקיימת אפשרות שלא כל המאגרים אותרו.

לפי התרחיש האופטימי ביותר, צוותי מומחים ישוגרו למאגרים באזורים שבשליטת המורדים ויפנו את הנשקים הכימיים, כפי שקרה בלוב, לאחר נפילת משטר קדאפי. אך אם אנשי צבא נאמנים לאסד ינסו להפעיל נשק כימי נגד המורדים, יש תכניות לשלוח צוותי קומנדו זרים לאתרים אלה.

המקורות אמרו, שקוריאה הצפונית ורוסיה סייעו לסוריה במשך עשרות שנים בהקמת מתקנים לאפסון נשקים כימיים, בביצורם ובהסוואתם. "הם אמנים בהסוואה", אמר אחד המקורות. באוגוסט אמר דובר של משרד החוץ הסורי שארצו לא תשתמש אף פעם בנשק כימי נגד אזרחיה, אך איים להפעילו נגד "פולשים זרים".

ההתמקדות הגוברת של המערב במאגרי הנשק הכימי של סוריה נובעת מההתקפלות דה פקטו של גייסות אסד מהפרובינציות ומהיערכותם המחודשת סביב ריכוזי האוכלוסיה בערים הגדולות, כדמשק ואלפו, במאמץ להגן עליהם מפני כוחות המורדים. מתנגדי אסד טוענים, שכמחצית מהחבלים הכפריים במדינה נמצאת בידיהם, וטענה זו מחזקת את החששות לגורל מאגרי הנשק שנמצאים באזורים אלה.