"אירופה נמצאת במלכוד-22 - בוחרת בין חוב לצמיחה"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים: "המדינות באירופה חייבות לעבור דפלציה כדי להגדיל את התחרותיות - מה שיוביל אותן בשלב הראשון לצמיחה שלילית ואינפלציה נמוכה מאוד"

אירופה נמצאת במשבר החוב הנוכחי ב"מלכוד-22", תוך שהיא נדרשת לבחור בין צמצום החובות שלה לבין האצת הצמיחה ביבשת - כך מעריך היום (א') אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, בסקירת המאקרו היומית שלו.

כהנוביץ' מסביר כי בכדי לצמצם את החובות הממשלתיים נדרשת אירופה לנקוט במדיניות צנע, אשר כוללת למעשה צמצומים רבים בהיקף ההוצאות הממשלתיות וכן פיטורים של עובדים במגזר הציבורי - אשר אלה, בתורם, פוגעים בצמיחה ובתחרותיות במדינות היבשת.

"מסלול הפיחות הפנימי של חזרת מדינות הפריפריה לתחרותיות יהיה מאד כואב עבורן", כותב כהנוביץ'. "הן חייבות לעבור דפלציה (או אינפלציה נמוכה מאד) כדי להגדיל את התחרותיות (בעיקר הפחתות שכר), מה שיוביל אותן בשלב הראשון לצמיחה שלילית ואינפלציה נמוכה מאוד".

"כלומר, מה שיעזור להקטין את החובות, צמיחה ואינפלציה, הפוך ממה שדרוש כדי להגדיל את התחרותיות - זהו מלכוד-22", הוא מסכם. "אם כל הנטל של ההסתגלות מחדש ייפול רק על מדינות הפריפריה זה יהיה כמעט בלתי אפשרי לצאת מהבעיה. רק השתתפות של גרמניה בנטל ההסתגלות יוכל להביא לפתרון אפשרי".