עד המדינה: "מאיר רבין אמר לי 'אל תדאג, אתה תראה תוצאות'"

עד המדינה בפרשת הולילנד העיד על כספי השוחד שהעביר לכאורה דני דנקנר לראש המינהל באמצעות עוזרו של ש"ד ■ דנקנר מואשם כי שיחד את מנהל המינהל, יעקב אפרתי, כדי שיפעל לשינוי ייעוד קרקע של חברת תעשיות מלח

עד המדינה בפרשת הולילנד, ש"ד, העיד היום (א') לראשונה על פרשיית תעשיות מלח, אחת מפרשיות המשנה בתיק, בה מואשם דני דנקנר כי נתן שוחד למנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי. זאת, במטרה שיקדם אינטרסים של חברת תעשיות מלח, שהייתה בבעלות משפחת דנקנר, בהם שינוי ייעוד של קרקעות. ש"ד התייחס בעדותו למסלול כספי השוחד לכאורה, שהועברו דרכו באמצעות עוזרו לאפרתי.

לפי כתב האישום, דנקנר נתן למאיר רבין, עוזרו של ש"ד, בשמה של תעשיות מלח ומטעמה, כ-1.1 מיליון שקל, כדי שיעבירם לאפרתי, דודו של רבין. זאת, תוך שימוש במערכת כוזבת של כיסוי חשבונאי, שנועדה להסוות את מתן כספי השוחד. אפרתי מואשם כי לקח לפחות 45 אלף שקל מכספי השוחד.

בתמורה, טוענת הפרקליטות, פעל אפרתי לקידום הסדר מקרקעין עבור תעשיות מלח, שעניינו שינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת - מייעוד של תעשיית מלח לייעוד של מגורים, תיירות ומסחר ומתן זכויות בקרקע לאחר שינוי הייעוד.

ש"ד סיפר בעדותו כי הייתה התנגדות של מבקר המדינה ושל היועץ המשפטי לממשלה לשינוי ייעוד הקרקעות, וכי רבין אמר לו שלאפרתי, כמנהל המינהל וכמי שעומד בראש ועדה מקצועית, יש חשיבות רבה בהשגת שינוי הייעוד של הקרקעות.

"קראתי על ההסדר"

במהלך הדיון היום הציג התובע, עו"ד יהונתן תדמור, בפני ש"ד כרטיס הנהלת חשבונות של העברות כספים מחברת המלח לש"ד. בכרטיס נכתב כי החברה העבירה לידי ש"ד 250 אלף דולר במאי 2003 ועוד 200 אלף דולר בפברואר 2004. ש"ד העיד כי התשלום הראשון הועבר לשלמה בן-עמרה, דודו של רבין, ועוד 250 אלף דולר ניתנו לרבין, שהחליט להעביר חלק מסכום זה לאפרתי.

"לא עניין אותך כמה הוא נתן לאפרתי (מתוך הסכום)? זה עניין משפחתי? צנעת הפרט?" שאל השופט דוד רוזן את ש"ד; עד המדינה השיב: "מאיר עמד על כך שהוא מבקש שלא אכנס לכמה הוא נותן ולמי".

בהמשך נשאל ש"ד אם העברת הכספים הנטענת לאפרתי, באמצעות רבין, הצליחה להשיג את מטרתה. "רבין אמר לי - 'אל תדאג, אתה תראה תוצאות... אחר-כך קראתי על ההסדר שנעשה בעקבות השינוי במינהל מקרקעי ישראל", העיד ש"ד.

"טענה מופרכת"

ש"ד גם התייחס בעדותו לכך שפרשת תעשיות מלח לא נכללה בהסדר עד המדינה שחתמה עמו הפרקליטות. "באותו זמן לא הייתי מעורב אישית בפרשה, ולכן לא זכרתי אותה כשדיברתי עם הרשויות על ההסכם", אמר.

דנקנר מכחיש את האישומים נגדו, ובאמצעות עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל, רותי ליטבק וטל שפירא, טוען כי אלמלא פרשת הולילנד, העומדת ברקע האישום נגדו, לא היה מוגש כתב האישום בפרשיית תעשיות מלח.

לדבריו, טענת השוחד נגדו "מופרכת, אין לה כל אחיזה במציאות, והיא איננה נתמכת בראיה כלשהי".

לדברי דנקנר, חומר החקירה וחומרים נוספים משופעים בראיות המצביעות על חפותו. לטענתו, הסכם העקרונות להסדר המקרקעין בין מינהל המקרקעין לבין תעשיות מלח אושר לאחר טיפול שנמשך 17 שנה, ורק לאחר דיון מקיף וממצה, שעבר את כל האישורים המתאימים של הדרגים הבכירים ביותר.

ש"ד הודה: "ניפחתי סכומים"

קודם לעדותו ביחס לפרשיית תעשיות מלח הגישה הפרקליטות לבית המשפט את טיוטת כתב התביעה שהכין ש"ד, באמצעות עו"ד אמנון יצחקניא, נגד יזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, העומד לדין במשפט בגין לקיחת שוחד.

כזכור, עם טיוטת כתב התביעה נגד צ'רני, הגיע ש"ד למשטרה ובהתבסס עליה החלה החקירה בפרשת הולילנד. ש"ד התייחס היום לטיוטה זו והודה כי סכומי השוחד שהכליל בה היו שקריים. "ביחס לסכומי השוחד - שיקרתי ומסרתי נתונים לא נכונים לעורכי הדין שלי", אמר.

בשלב זה התערב השופט רוזן ושאל את ש"ד איזה פרק מתוך הטיוטה הוא הפרק שבו שיקר. עו"ד איתן מעוז, בא-כוחו של אביגדור קלנר, נאשם נוסף בפרשה, העיר: "בכל פרק שאדוני (השופט) יבחר". גם התובע, עו"ד יהונתן תדמור, שאל את ש"ד מדוע הוא נקב בסכומי שוחד שקריים בטיוטת כתב התביעה.

ש"ד השיב כי הדבר נועד לנפח ולהגדיל את הפרשה ואת ההאשמות נגד צ'רני ואחרים. זאת, על מנת להפעיל עליהם לחץ שישלמו לו כספים שהם היו חייבים לו. "קיוויתי שלאור כל מה שנכתב נצליח להגיע להידברות אמתית כדי לפתור את הבעיות, ושלא ניאלץ בסופו של דבר לגשת למשטרה", אמר ש"ד.