שוקי אורן, מנכ"ל קרדן NV: "נחזיר את החובות בזמן"

(עדכון) - אורן משבח בראיון ראשון ל"גלובס" את התנהלותם הצנועה של בעלי השליטה: "אנחנו לא כמו פירמידות אחרות, אצלנו לא משכו דיבידנדים"

שוקי אורן נכנס לתפקיד מנכ"ל קבוצת קרדן NV בחודש יוני השנה, בעיצומה של תקופה מאתגרת בקבוצה, שמאז רק הלכה והפכה מורכבת יותר. מיום ההכרזה על המינוי בפברואר האחרון צללה מניית קרדן NV ב-70%, ואג"ח החברה, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, כבר נסחרות סביב תשואת זבל של 50%.

החוב לשתי סדרות האג"ח של חברת ההחזקות מסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל, אך בתשואות הנוכחיות, השוק החוץ-בנקאי חסום בפני החברה, הפועלת בתחומי הנדל"ן, הפיננסים והתשתיות בחו"ל.

למרות שהשוק מתמחר כי קרדן לא תעמוד בהתחייבויותיה, מבקש אורן לצייר תמונה אופטימית יותר. בריאיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד הוא אומר ל"גלובס": "חד-משמעית - נחזיר את החוב בזמן".

- אז השוק טועה? מדוע אג"ח שלכם נסחרות בתשואות של 50%?

"יש אמרה שהשוק תמיד צודק, אבל אנחנו יודעים שהוא משתנה. אני מבין את החששות שנובעים מכך שקרדן היא חברת החזקות, שהנכסים לא מייצרים תזרים קבוע, אבל צריך לזכור שאנחנו לא כמו פירמידות אחרות. קרדן היא חברה עם החזקה של 100% בחברות בנות עם מנועי צמיחה".

- כאשר ברקע נלחם נוחי דנקנר על המשך שליטתו באי.די.בי אחזקות (שאותה קרדן כמעט רכשה לפני עשר שנים), אי אפשר להימנע מהשוואה בין שתי הקבוצות.

"בואו לא נדבר על נוחי דנקנר", מבקש אורן, שבתפקידו האחרון שימש כחשב הכללי במשרד האוצר. "באתי כחיצוני לקרדן, לא הכרתי את גרינפלד הבעלים. מדובר כאן באנשים שלא משכו מהחברה דיבידנדים שמנים, ולא מכרו מניות.

"קרדן גם לא ביצעה מסע רכישות; לאנשים פה יש חזון להקים עסקים, ולזה צריך לא מעט השקעה ואמונה. הם יכלו למכור מניות כשהיא הייתה שווה מיליארדים, ולא עשו זאת. יש כאן אנשים עם צניעות".

השוק, כאמור, לא ממש משתכנע מהרקורד של בעלי החברה. אחראים מרכזיים לכאב הראש הנוכחי של ראשי קרדן NV הם מחזיקי האג"ח הארוכות (סדרה ב'), שחוששים שלחברה לא יישאר כסף לשלם להם, בניגוד למחזיקי האג"ח הקצרות (סדרה א'), שכמעט מחצית מהן כבר נרכשו בחזרה על-ידי החברה. את הקו הלוחמני מוביל בית ההשקעות פסגות.

אורן: "יש מחזיקים שדורשים שהחברה תיתן ביטחונות, אך דחינו את זה. מדובר בחוב שגויס בשנים 2006-2007, אז לבוא היום ולדרוש ביטחונות מהחברה, זה מהלך שעלול לסכן את מחזיקי האג"ח עצמם".

- האם בעלי השליטה יכניסו את היד לכיס ויתמכו בחברה?

"בעלי השליטה לא צריכים לתמוך בחברה. רק הפעילות שלנו בסין יכולה להביא שווי משמעותי. ברור שעד שאין את השווי הזה יש חששות.

- מה לגבי דחייה של החוב, זו לא ממש תספורת.

"אנחנו נמצאים בעולם שבו כל מיני מונחים, כמו 'תספורת' או 'דחיית תשלומים', הפכו להיות מילה גסה. אני לא רואה זאת כך, אבל זה גם לא משהו הכרחי. אנחנו עובדים במטרה לעמוד בהתחייבויות במועדן. יש לנו כסף עד 2014, ואני משוכנע שהחברה יכולה להסתדר".

הרכישות החוזרות של אג"ח, שביצעה החברה באחרונה, עוררו עליה בין היתר את חברת הדירוג מעלות, שחתכה ב-11 רמות את דירוג החברה, ולמעשה טענה כי מדובר בתספורת (בהמשך, עם תום הרכישות, הועלה הדירוג חזרה).

"זו המתודולוגיה שלהם", אומר אורן בתגובה, ומוסיף: "קיים מנגנון של השוק, שלפיו חברה יכולה לקנות אג"ח שלה; זה פעולה לטובת החברה.

"הערך הנכסי של החברה גבוה מההון העצמי שלה, וגם במעלות חושבים כך", טוען אורן. אלא שמחזיקי האג"ח דואגים, ובחודשים האחרונים כינסו כמה אסיפות (האסיפה הבאה תתקיים ביום חמישי הקרוב). בחודש שעבר ביקשה קרדן NV שקט תעשייתי מצד מחזיקי האג"ח שלה עד תחילת 2013, בתמורה לכך שלא תחלק דיבידנדים או תמכור אג"ח שרכשה.

החוב של קרדן
 החוב של קרדן

- אתה מרגיש שעושים לכם עליהום?

"אני חושש שזאת האווירה הכללית. ישנם תהליכים בשוק ההון שמתרחשים בגלל המשבר בעולם, וגוררים התנהגות לוחמנית של המשקיעים המוסדיים, אבל אני חושש שזה יביא לנזק. במקרה של קרדן, שעמדה בהתחייבות שלה בזמן, לבוא ולהפעיל לחץ כדי לקבל ביטחונות שלא ניתנו בעבר - זה יגרום נזק, וזה לא נכון למחזיקי האג"ח".

מחיר המניה של קרדן משקף שווי חברה של כ-290 מיליון שקל בלבד, לעומת שווי חברה של 6.3 מיליארד שקל בשיא, בשנת 2007. גם אורן נפגע מכך בכיסו, שכן לבד משכר בעלות שנתית של 1.7 מיליון שקל לפחות, הוא זכאי לתוכנית האופציות, שאיבדו את ערכן בעקבות קריסת המניה בחודשים האחרונים. עם כניסתו לתפקיד קיבל אורן חבילת אופציות הניתנות למימוש לעד 2% מהון החברה. מחיר המימוש של האופציות נקבע על 8.2 שקלים למניה - גבוה פי שלושה ממחירן הנוכחי של מניות החברה, ודומה למחיר שבו נסחרו בעת ההודעה על מינויו בחודש פברואר.

- בדיעבד היה לך תזמון גרוע עם כניסתך לחברה. אתה לא מתחרט?

"נכנסתי לתקופה מרתקת. משך אותי להיכנס לתחומים חדשים. כחשב כללי לשעבר קסם לי להיכנס לקבוצה בזכות היכולות האישיות שלי, ולא בזכות קשרים שיש לי".

מנועי הצמיחה סין ותהל

אחד התחומים שנתפסים לא פעם כקופסה שחורה בפעילותה של קרדן הוא תחום הנדל"ן בסין. אורן מסביר זאת בעובדה כי לא נעשתה שם הצפת ערך: "מכרנו שם עד היום למעלה מ-14 אלף יחידות דיור. זאת פעילות רווחית, אך הצד שיותר מעניין אותנו הוא הצד המסחרי, דהיינו קניונים".

זרוע נוספת של החברה הפועלת בסביבה מאתגרת היא חברת הנדל"ן GTC פולין, בעבר מקור הצמיחה המרכזי של הקבוצה, ובשנים האחרונות המקור למרבית הפסדיה: "GTC פולין זו לא עוד עסקת ספקולציה במזרח אירופה; זו חברה איכותית שפועלת כבר 18 שנה. עיקר התיק הוא מסחרי, והוא מחולק בין קניונים לבניינים להשכרה. מדובר בתיק גדול בהיקף של כ-2 מיליארד דולר מבחינת שווי הנכסים".

מנוע צמיחה נוסף שבו מאמין אורן הוא חברת תהל, העוסקת בתשתיות מים. לגביה הוא מציין, כי נעשו הרבה תהליכי התייעלות בחצי השנה האחרונה.

"תהל נמצאת בשווקים הנכונים, ובתחום הנכון, שהכי פחות מושפע משינויים כלכליים. כאשר יש האטה בצמיחה הכלכלית, מדינות לוקחות כסף מתחומים אחרים ומעבירות לתשתיות. מנגד, מדובר בשוק קשה עם תחרות עזה".

לגבי התחום הפיננסי שבו פועלת קרדן NV במזרח אירופה, נראה כי אורן פחות אופטימי: "התחום הזה הצטמצם, על רקע השפעת המשבר הפיננסי באירופה. כיום ההחזקות היחידות שלנו הן בבולגריה וברומניה. אנחנו עוד יכולים להפתיע בתחום הזה, ובניהול נכון אפשר להגיע לרווחיות, אבל במסגרת הקיימת אני לא רואה בזה מנוע צמיחה עתידי".