"אם הנושים היו עובדים יחד - היה אפשר להמנע מהפארסה"

מחר צפוי ביהמ"ש לתת אישור סופי להסדר החוב בדלק נדל"ן ■ נציג המחזיקים הפרטיים: "אין מקום לשמוח, שכן מדובר בהסדר המגלם תספורת עמוקה" ■ נציגו של בעל השליטה: "ההזרמה של תשובה חסרת תקדים באיכותה ובהיקפה"

יממה לאחר שמחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן הצביעו ברוב גורף של כ-90% בעד מתווה הסדר החוב החדש, ממתינים כעת הצדדים למוצא פיה של השופטת ורדה אלשיך. מחר (ד') בבוקר יכריע בית המשפט המחוזי בתל-אביב אם לאשר את ההסדר, שמשמעותו "תספורת" של 65% לחוב אג"ח בערך מתואם של 2.15 מיליארד שקל. תפיסת עולמה של השופטת אלשיך היא להימנע מגרירת הסדר חוב למשך תקופה ארוכה, ולאשר הסדרי חוב שמרבית הנושים הסכימו להם.

היום גם אישרה האסיפה הכללית של דלק נדלן את מתווה ההסדר, ורשות ניירות ערך הסירה את התנגדותה למתווה.

על-פי הסדר החוב שגובש בשבועיים האחרונים, לאחר שמתווה קודם שעליו עמלו הצדדים במשך שנה נדחה על-ידי מחזיקי האג"ח, יקבלו מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן חבילה של מזומן ואג"ח בשווי 757-848 מיליון שקל. 100 מיליון שקל במזומן ישולמו מיידית, אג"ח (סדרה 1), בהיקף של 657 מיליון שקל, שתשלומה ייפרס על פני 6 שנים, ואג"ח נוספת (סדרה 2), בהיקף של 91 מיליון שקל, שתשולם בעוד 7 שנים - ורק בתנאי שמחיר מניית קבוצת דלק של תשובה יכפיל את עצמו. תשובה גם ישלם 21.5 מיליון שקל לבעלי המניות של דלק נדל"ן מקרב הציבור, למרות שהוא אינו מחויב לעשות כן.

עורכי הדין של 3 נציגויות האג"ח בדלק נדל"ן לא ששו לדבר היום, טרם מתן חותמת סופית להסדר, אך גורם בכיר מטעמם מסר: "אין פה חגיגה גדולה, כי התספורת מטורפת, אבל כלכלית זה נכון. יצחק תשובה שיחק היטב בין הנציגויות, שהיו מפולגות גם ככה. נוסף על כך, לעומת אפריקה ישראל, שהייתה עסק חי וניתן היה לקבל יותר, כאן זה עסק מת. מי שקרא את תזרים המזומנים החזוי של דלק נדל"ן לעומק ראה שזאת בדיחה רעה".

"פעל בשיטת הפרד ומשול"

עו"ד אסף ברם, שייצג קבוצה של משקיעים פרטיים בדלק נדל"ן: "היו כמה ליקויים במו"מ להסדר, והעיקרי שבהם הוא שסדרות האג"ח השונות היו מפוצלות, וזה פגע בהן ללא ספק. שנה שלמה עבדו על הסדר חוב שלא עבר, ואח"כ נולד הסדר חדש שאושר בתוך שבועיים. מי שניצל את הסיטואציה זה בעל השליטה, שפעל בשיטה של הפרד ומשול.

"אם מחזיקי האג"ח היו עובדים ביחד מולו, יש סיכוי שכל הפארסה הייתה נמנעת. הפיצול בין מחזיקי האג"ח הוא מתכון לאובדן הזכויות שלהם, והוא גרם לכך שבסוף תשובה יכול היה לנפנף בזה שעבר הרבה זמן, ושצריך לסגור, אחרת לא יישאר כלום. ראיתי איך תשובה מנצל את זה שהנציגויות רבו מי ידבר אתו. צריך להתאחד, אחרת כולם מפסידים כסף".

אוהד אלוני, ממובילי התארגנות בעלי האג"ח הפרטיים, בייצוגם של עו"ד יהודה רסלר וברם, מסר כי "יש כאן הישג משמעותי, כי הצלחנו לדחות את הצעת ההסדר הקודמת, שכללה החזר מוערך של בין 12 ל-30 אג' בלבד, וללא ביטחונות ראויים. עם זאת, אין מקום לצהול ולשמוח, שכן מדובר בהסדר חוב המגלם תספורת עמוקה והחזר של כ-36 אג' בלבד לכל 1 שקל חוב. מדובר באובדן של כ-1.5 מיליארד שקל מכספי הציבור.

"הסדר החוב בדלק נדל"ן הוא קו ההגנה האחרון בפני משבר החובות שבדרך; הזרעים לפורענות נזרעו עם רפורמת בכר ושליחת כספי הפנסיה והחוסכים לבורסה ללא פיקוח נאות. וכמו לא די בכך, הממשלה במו ידיה נתנה לגיטימציה לתספורות, כאשר שמטה חובות בפרשת אגרקסקו".

"הפעם הראשונה בהיסטוריה"

עו"ד עופר צור, שייצג ביחד עם עו"ד פיני רובין, ממשרד גורניצקי ושות', את יצחק תשובה: "הנאמנים קיבלו הוראה להצביע לפי ההחלטה של כל אחת מאסיפות האג"ח, ולפיכך זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה של שוק ההון שבה הסדר חוב עבר ברוב של 100% - ללמדך כמה ההסדר טוב. מחר יחתום ביהמ"ש על התוצאה המשמחת הזאת, ובא לציון גואל. ניתן יהיה להרים כוסית לחיים ולאכול תפוח בדבש לא רק לצורך אמירת ברכה לשנה החדשה, אלא על הסדר חוב שעדיף בהרבה על פני כל אלטרנטיבה אחרת".

- למה לקח שנה לאשר את הסדר החוב?

"הסדר החוב הזה ידע בעיקר מורדות, והררי מילים עוד יישפכו על דרך החתחתים שעברנו עד שהגענו למנוחה ולנחלה. זה לא המקום והמועד - לפני שביהמ"ש מאשר את ההסדר - לנבור בעניינים שגרמו להסדר להתגלגל במשך קרוב לשנה, שלא באשמתו של בעל השליטה".

- איך הסדר דלק נדל"ן בהשוואה לזה שנחתם באפריקה ישראל?

"ההשוואה ביניהם מתחייבת בגלל היקף ההזרמה של בעל השליטה: התרומה של תשובה הרבה יותר גדולה ביחס לחוב מאשר זו של לב לבייב באפריקה. תשובה יזרים עד 870 מיליון שקל להסדר, שבו היקף החוב המתואם 2.15 מיליארד שקל, ואילו לבייב הזרים 750 מיליון שקל לחברה שחוב האג"ח שלה עמד על 7 מיליארד שקל. ההזרמה של תשובה חסרת תקדים באיכותה ובהיקפה".

עו"ד אמיר ברטוב, המייצג את דלק נדל"ן: "מתחילת ההליכים לגיבוש ההסדר סברה החברה כי חלופת ההסדר טובה לאין שיעור מחלופת הפירוק. יש לשמוח על כך, כי לאחר מו"מ ארוך ומורכב הושג הסדר שזכה לתמיכה רחבה של מחזיקי האג"ח.

"ישנם הרבה מאוד לקחים שניתן ללמוד מההסדר שגובש בדלק נדל"ן והמהלכים שקדמו לו. אחד החשובים שבהם לכל חברה, הוא שגם אם הדרך לפעמים קשה ולפעמים ארוכה מאוד, על הנהלת חברה הנקלעת לקשיים להמשיך ולעשות כל שביכולתה כדי להביא לתוצאה הטובה ביותר שהיא מאמינה בה עבור נושיה. עליה לעשות זאת באומץ, בנחישות, תוך נטילת אחריות ובאופן הוגן ושקוף כלפי כל המעורבים בהליך. כך בדיוק פעלה החברה".