וינשטיין מגבה את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה

נתניהו אמר לאחרונה כי המערכת המשפטית מערימה קשיים בכל עניין, מתוך "רצון לנהל את המדינה" ■ היועמ"ש ליועצים המשפטיים: "תפקידכם איננו להתחבב על הבריות; אתם ממלאים את עבודתכם ביושרה, בחוכמה ובהגינות וראויים לכבוד"

היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה וברשויות השלטון זכו אתמול (ג') לגיבוי פומבי מצד היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. זאת, על רקע יוזמות בקרב שרי הממשלה להרחיב את ה"משילות", כך שיתאפשר לשרי הביצועיים ולמנכ"לים במשרדים השונים ליישם את תוכניותיהם בלא צורך לקבל את אישור המחלקה המשפטית.

חלק מהיוזמות אף מבקשות להכפיף את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, הכפופים מקצועית כיום ליועץ המשפטי לממשלה בלבד, למנכ"לים באותם משרדים.

דבריו של וינשטיין באים בתגובה פומבית לדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השבוע, במהלך הדיון במינויים של שני משנים ליועץ המשפטי לממשלה - עו"ד דינה זילבר לתפקיד המשנה לענייני ייעוץ ועו"ד שי ניצן למשנה לתפקידים מיוחדים.

נתניהו הצהיר כי יש להרחיב את ה"משילות" של שרי הממשלה, וציין כי "לא ייתכן שלא ניתן להוציא לפועל כל החלטה, לפני שהמערכת המשפטית תפסוק בעניין". נתניהו גם אמר לוינשטיין כי המערכת המשפטית מערימה קשיים בכל עניין, וזאת מתוך "רצון לנהל את המדינה".

"כמי שעומד בראש מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, אמון על עבודתכם ועוקב אחריה מקרוב, ברצוני להודות לכם על שלאורך השנים אתם ניצבים על משמר שלטון החוק", כתב וינשטיין ליועצים המשפטיים השונים, "יודע כל אחד מכם כי שני היבטים לתפקידו. האחד - לסייע בהגשמת מדיניות נושאי המשרה הנבחרים. האחר - להבטיח כי מדיניות נושאי המשרה ואופן ביצועה יבואו בגדרי החוק וכללי המינהל התקין. היבטים אלה של תפקידכם שלובים זה בזה, ואין מפריד. זו, אפוא, משמעותו האמיתית של מושג המשילות, כאשר בלא החוקיות והתקינות אין לו קיום ואין לו ערך".

וינשטיין התייחס בעקיפין גם למחלוקות ולעימותים שאליהם נקלעים היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה עם השרים במשרדיהם. "תפקידכם איננו להתחבב על הבריות", קובע היועץ, "אתם אלה הניצבים על חומת שלטון החוק. מאז שנכנסתי לתפקידי נוכחתי לדעת כי אתם ממלאים תפקידים אלה ומשלבים בין הערכים האמורים ביושרה, בחוכמה ובהגינות, ועל כך ברצוני להודות לכם. אין לי ספק כי תמשיכו לפעול בדרך מעוררת כבוד זו גם בעתיד. בכך תמשיכו לתרום תרומה מכרעת לעבודת הממשלה ולביצור שלטון החוק במדינה. על כל אלה, הנכם ראויים למלוא הכבוד והגיבוי".

בתוככי במשרד המשפטים שורר עימות אידיאולוגי ומקצועי חריף בין הדרג המקצועי, שבראשו ניצבים היועץ וינשטיין ופרקליט המדינה משה לדור, לבין הדרג המיניסטריאלי - השר יעקב נאמן.

בעוד נאמן מבקש לקדם אג'נדה, שלה שותף גם נתניהו, להרחבת ה"משילות" שמשמעותה קיצוץ כנפיהם של היועצים המשפטיים ברשויות השלטון, וינשטיין נאבק להותיר את סמכויות היועצים המשפטיים במתכונתם הנוכחית.

לעומתם, מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, עומד בראש תת-ועדה במסגרת "ועדת המשילות" הפועלת במשרד ראש הממשלה, שתפקידה להגדיר את מערכת היחסים המקצועית הראויה בין הדרג המיניסטריאלי בכל משרד ביצועי לבין הייעוץ המשפטי.

רוטקופף מבקש ליצור מודל שלפיו ישולבו היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים כבר בשלב הראשוני של הכנת התוכניות ויישום המדיניות של השרים, וזאת תחת המודל החלופי שבו השר מגבש תוכנית, מדיניות או יוזמה, ודורש מהיועץ המשפטי במשרדו למצוא דרך משפטית לאשרה.

גורמים משפטיים מציינים כי לאיש במערכת הממשלתית אין כוונה לשנות את מבנה הכפיפות הקיים ולהכפיף את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה למנכ"לים במשרדים.