המסר האמריקני: יש לנו קו אדום - נשק גרעיני בידי איראן

בשיחה עם נתניהו סירב אובמה לקבוע קווים אדומים ספציפיים ■ רומני: סירובו של אובמה להיפגש עם נתניהו – מטריד ומבלבל ■ ריאן: יחס אובמה לישראל משקף "אדישות שגובלת בבוז"

המסר האמריקני לישראל הוא: יש לנו קו אדום בהתנצחות עם איראן - נשק גרעיני בידי משטר האייתאללות. "זה קו אדום שאנו מחויבים לו". כך אומר פקיד אמריקני בכיר שמצוטט היום ב"ניו יורק טיימס". לפי הידיעה, הבהיר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחת הטלפון ביניהם ביום ג' בערב, כי הוא מתנגד להצבת קווים אדומים ספציפיים יותר.

כזכור, השיחה התנהלה בעקבות התלקחות מחלוקת חדשה בין הבית הלבן לממשלת ישראל על בקשת נתניהו להיפגש עם אובמה בשולי עצרת או"ם בניו-יורק בשבוע הבא. גורמים ישראליים טענו, כי אובמה דחה את הבקשה, אך הבית הלבן הודיע מאוחר יותר, כי "בניגוד לדיווחים בעיתונות, מעולם לא היתה בקשה של נתניהו להיפגש עם אובמה בוושינגטון ומעולם לא נדחתה בקשה לפגישה".

למעשה, בשיחת הטלפון, חזר אובמה באוזני נתניהו מה ששרת החוץ שלו, הילארי קלינטון, אמרה בפומבי יום קודם לכן: ארה"ב מסרבת להציב קווים אדומים לפני איראן.

הפקיד הבכיר אמר לעיתון, כי אובמה חזר והבטיח לנתניהו שארה"ב לא תתיר לאיראן לייצר נשק גרעיני, אך הוא, אובמה, אינו מוכן להסכים לכך שפעולה ספציפית כלשהי של איראן, למשל צבירת כמות מסוימת של אוראניום מועשר, או התעלמות של איראן מדדליין להגיע להסכם במו"מ, תשמש זרז שיוביל לפעולה צבאית אמריקנית.

"הנשיא זקוק ליכולת לנוע במרחב תהליך קבלת ההחלטות", אמר הנשיא. "יש לנו קו אדום, והוא נשק גרעיני. אנו מחויבים לקו אדום זה".

פקידים ישראליים הבהירו, לפי ה"טיימס", שערובה כזו אינה מספיקה מבחינת ישראל. שיחות דיפלומטיות לא האטו את התכנית הגרעינית האיראנית. גם הסנקציות הכלכליות לא עשו זאת, אם כי הן חוללו נזק משמעותי לכלכלת איראן.

אך ממשל אובמה מוסיף לטעון, כי ארה"ב תוכל לזהות את הנקודה שבה איראן תתחיל להפוך את כמויות האוראניום המועשר שבידה לנשק גרעיני. הממשל טוען שיעלה בידו למנוע זאת. הבית הלבן אף טוען, כי אין כל ראיה שמנהיג איראן, האייתאללה עלי חאמייני, אכן קיבל החלטה לייצר פצצה גרעינית.

פקידים ישראליים מכחישים בתוקף טענות של אנליסטים אמריקניים מסוימים, שלפיהן מנסה נתניהו לנצל את מערכת הבחירות בארה"ב כדי ללחוץ על אובמה, או שהוא מתערב בבחירות שם. אך סוגיית היחסים בין וושינגטון לירושלים מוסיפה להיות נושא חשוב, אם כי לא מרכזי, בקמפיין הרפובליקני.

מיט רומני ופול ריאן, המועמדים הרפובליקניים לנשיא ולסגן נשיא בבחירות בנובמבר, יצאו היום (ו') בהתקפה קשה על מדיניות החוץ של ממשל אובמה ובמיוחד על יחסו לישראל. ברקע: ירידה משמעותית בשיעור התמיכה ברומני, לפי סקרים עדכניים, וביקורת קשה שנמתחה עליו בגין התבטאויות בלתי מדויקות על ההפגנות העכשוויות בעולם המוסלמי ותרומתו, כביכול, של אובמה להפגנות אלה.

בכנס לגיוס כספים בניו-יורק, אמר רומני כי סירובו של אובמה להיפגש עם נתניהו, בשולי עצרת או"ם, הוא "מטריד ומבלבל".

ישראל היא "בעלת הברית הקרובה ביותר" של ארה"ב ו"ידידתה הטובה ביותר" במזה"ת, אמר רומני. הוא קרא לאובמה לשנות את החלטתו ולהקדיש זמן לפגישה עם נתניהו.

דברים ברוח דומה עומד לשאת, בשעה הקרובה, ריאן בעצרת בחירות בוושינגטון. לפי נוסח מוקדם של הנאום, שמתפרסם בבלוג של "וושינגטון פוסט", יאמר ריאן שממשל אובמה פוגע בבעלות ברית של ארה"ב, מתעלם מכוחות הרשע, מזלזל ביזמה פרטית בזירה העסקית ועולב בנוצרים מאמינים בארה"ב.

יחסו של אובמה לישראל, לפי ריאן, משקף "אדישות שגובלת בבוז", בשעה שבסוריה נטבחים "האמיצים שחולקים על המשטר", שגרירויות ונציגויות של ארה"ב משמשות מטרות להתקפות של אספסוף ואיראן מתקרבת לייצור נשק גרעיני.

לדברי ריאן: "לנוכח כל האיומים והסכנות, מה שאנו לא רואים הוא הנהגה אמריקנית עקבית ויציבה. בימים הקרובים, בשנים הקרובות, מדיניות החוץ של ארה"ב זקוקה לבהירות מוסרית ולנחישות המטרה. רק ע"י יישום ההשפעה האמריקנית ביד בטוחה נוכל להתגבר על רשע ואלימות. כך מונעים הפיכת בעיות למשברים. כך שומרים על השלום. וזה מה שתמצאו בממשל רומני-ריאן".