רומני על האמריקנים: "חציים לא משלם מסים, תלוי בממשלה"

הקלטה סמויה של דברים שאמר המועמד הרפובליקני לתורמים זוכה בתהודה גדולה בארה"ב ■ רומני מודה שההקלטה אותנטית ושהדברים "לא נוסחו באלגנטיות", אך הוא ניצב מאחוריהם

מה באמת חושב מיט רומני על בני עמו? הקלטה סמויה של דברים שאמר המועמד הרפובליקני לנשיאות לתורמים, במאי, פותחת צוהר נדיר להשקפת העולם האמיתית שלו, בלי מחלצות של תקינות פוליטית ותועלתיות אלקטורלית.

החשיפה הזו, פחות מחודשיים לפני הבחירות, זוכה בתהודה רבה והיא צפויה להחליש עוד יותר את התמיכה ברומני, על רקע סקרים עדכניים שמצביעים על כך שהמועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, הולך ומרחיב את הפער בינו לבין יריבו הרפובליקני ברמה הארצית וברמת מדינות המפתח.

לפי קליפ וידיאו, שצולם בחשאי בכנס של תורמים רפובליקניים, ושנחשף אתמול (ב') באתר המגזין הליברלי Mother Jones, אמר רומני, כי כמעט מחצית מהאמריקנים "אינם משלמים שום מס הכנסה" והם "תלויים בממשלה". הבוחרים האלה, אמר רומני, יתמכו קרוב לוודאי באובמה מפני שהם "מאמינים שמגיע להם ביטוח בריאות, מזון, דיור, כל מה שתרצו".

בקליפ מצטייר רומני כמי שמוותר מראש על מי שהוא מגדיר כתומכי אובמה. "47% מהאמריקנים יצביעו (בשביל אובמה) בכל מקרה, יהיה מה שיהיה", אמר המועמד הרפובליקני. "אלה אנשים שאינם משלמים מס הכנסה ולכן המסר שלנו על שיעורי מס נמוכים יותר לא מתחבר אליהם... תפקידי הוא לא להתייחס לאנשים האלה. לעולם לא אצליח לשכנע אותם שהם צריכים ליטול אחריות אישית לחייהם ולדאוג לעצמם".

רומני אמר, שהקמפיין שלו מתמקד ב"5% עד 10% של אלה שבמרכז", שלדעתו מסוגלים לחשיבה עצמאית בנושאים פוליטיים. אבל בקטע אחר של הקליפ מתייחס רומני בביטול לדרישות שהקמפיין שלו יחשוף מידע מפורט יותר על תכניותיו הכלכליות. לדבריו, זה תרגיל "ברמה אינטלקטואלית גבוהה ביותר" ושיח על נושאים כאלה "לא מביא בדרך כלל לניצחון בבחירות".

עובדה מעניינת היא, שהקליפ נחשף בעזרתו של ג'יימס קארטר, נכדו של הנשיא הדמוקרטי לשעבר, ג'ימי קארטר. קארטר הנכד מגדיר עצמו כ"תחקירן אופוזיציוני". המאמר ב-Mother Jones נותן לו קרדיט על חשיפת הקליפ.

רומני הודה אמש, במסיבת עיתונאים שכונסה בחופזה, שהקליפ אכן אותנטי, שהוא לא ניסח את דבריו ב"אלגנטיות" ושהוא שלף מן המותן, בתשובה לשאלה של מישהו מקהל התורמים באותו אירוע, אך הוא הצהיר שהוא ניצב מאחורי הדברים. לטענתו, הוא השמיע דברים דומים בהתבטאויות פומביות בעבר בלי שהתעוררה מחלוקת. בעבר אכן האשים רומני את אובמה במאמץ להנהיג בארה"ב סוציאליזם נוסח אירופה.

המועמד אמר לכתבים, שדבריו לתורמים התייחסו "לשאלה על כיוונה של ארה"ב: האם אתה מאמין בחברה ממוקדת ממשלה, שמספקת יותר ויותר הטבות (לאזרחים)? או האם אתה מאמין בחברה של יזמה חופשית, חברה שבה אנשים מסוגלים לפעול להגשמת חלומותיהם"?

כצפוי, ניצל מטה אובמה את ההזדמנות שנשרה לחיקו בלי מאמץ. בהודעה של המטה נאמר: "מדהים שרומני יסתתר מאחורי דלתיים סגורות כדי להשמיע דברים כאלה על בני עמו....קשה לשרת כנשיא של כל האמריקנים כאשר אתה מבטל בבוז מחצית מהאומה". המטה הדמוקרטי החל לנצל את דברי רומני במסע משלו לגיוס כספים.

הבעיה של רומני? לא יוכל לתקוף את אובמה בענייני כלכלה

מבחינת רומני הבעיה הגדולה ביותר אינה רק האור השלילי ששופכים עליו הדברים שהוא עצמו אמר, אלא העובדה שהקמפיין שלו לא יוכל להתמקד בכשלי כלכלת אובמה בשבועות האחרונים לפני הבחירות, כפי שתכנן. הוא ייאלץ להקדיש משאבים, אנרגיה וזמן להדיפת ההתקפות על רומני, וברור מאליו שהמסרים על הכלכלה ידוללו.

בקליפ של הופעתו לפני התורמים הרפובליקניים, ניבא רומני שהשווקים יגיבו בעליות אם ייבחר לנשיאות. אך בנשימה אחת הוא הוסיף, כי אינו יודע כיצד יגיבו השווקים אם אובמה ישוב וייבחר. "לעולם איני יכול לנבא כיצד ינהגו השווקים", אמר.