אייפ"ק, לא מה שחשבתם: השדולה משבחת את אובמה

הודעה מיוחדת של השדולה מודה לנשיא ארה"ב על תמיכתו ה"איתנה" בישראל בעיצומה של מערכת בחירות מרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מזוהה ע"י רבים עם הימין בישראל וחשודה, אמנם בלי הוכחות חותכות, באהדה לממשלים רפובליקניים בארה"ב, למרות שהשדולה מדגישה תמיד, שתמיכת ארה"ב בישראל נשענת על תמיכה דו-מפלגתית. לכן, הודעה נדירה של השדולה ערב ראש השנה, שמשבחת את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על תמיכתו ה"איתנה" בישראל, בעיצומה של מערכת בחירות מרה בין דמוקרטים לרפובליקנים, מעוררת תמיהה גדולה בוושינגטון כמו גם בירושלים. למה דווקא עכשיו, פחות מחודשיים לבחירות?

האם אייפ"ק יודעת משהו שאחרים לא מודעים לו? ובמילים אחרות: האם השדולה, אחד מהגופים הפוליטיים המתוחכמים והחכמים ביותר בארה"ב, הגיעה למסקנה שלמועמד הרפובליקני, מיט רומני, אין סיכוי לזכות בבחירות והיא נחפזת לרצות את הנשיא הבא, ברק אובמה, כדי להכהות את עוקץ הסכסוך בינו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו?

את התשובה לשאלה אפשר רק לנחש, אבל עובדה היא, שההודעה נוקבת רק בשמם של שני מנהיגים נבחרים: ברק אובמה וג'ון ביינר, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים. שמו של רומני, שהפך את תמיכת ארה"ב בישראל לאחת מהסוגיות המרכזיות בקמפיין שלו, אינו מוזכר כלל בהודעת השדולה.

בהודעה, שקיומה נחשף בראשונה באתר של סוכנות הידיעות היהודית JTA, נאמר: "לנוכח העובדה שלישראל ולאמריקה נשקפים אתגרים ואיומים חסרי תקדים, אנו מעריכים מקרב לב את השותפות הקרובה,שאינה ניתנת לערעור, בין ארה"ב לישראל. הנשיא אובמה והנהגת שני בתי הקונגרס, שבה מיוצגות שתי המפלגות, העמיקו את התמיכה בישראל בזמנים קשים אלה".

"בהנהגת דמוקרטים ורפובליקנים, שפועלים יחדיו, שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב, הגיע לרמות חסרות תקדים", מדגישה ההודעה.

להצהרת אייפ"ק משמעות מיוחדת לנוכח העובדה שמטה רומני טוען בתדירות גבוהה שממשל אובמה משליך את ישראל לכלבים (או מתחת לגלגלי האוטובוס, בתרגום מילולי). הטענות האלה הולכות ונעשות צורמות יותר בעקבות סירובו של אובמה לקבל את תביעת נתניהו שהבית הלבן יציב קווים אדומים לפני איראן.

בהודעתה קורא השדולה להפעיל לחץ נוסף על איראן במאמץ לשים קץ לתכניתה הגרעינית, אך היא אינה קוראת לפעולה צבאית והיא מתעלמת מטענת רומני שממשל אובמה מפקיר את ישראל לגורלה.

"בהתקרב ראש השנה, מביעה אייפ"ק הערכה מקרב לב לתומכיה החזקים ביותר על עבודת הממשל והקונגרס לחזק את יחסי ישראל ארה"ב", נאמר בהודעה. היא מציינת את הצורך למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני כאחד מהאתגרים הגדולים ביותר דשניצבים לפני ידידי ישראל.