בדיקת "גלובס": חריש החרדית תעלה כמיליארד שקל

ההטבות במימון הפיתוח הן המפתח העיקרי למחירי הדירות הזולים ביישוב החרדי-דתי ■ אטיאס טוען שגם חילונים יוכלו לגור בחריש - אז מדוע המכרז מחייב בניית מבואה לתליית שטריימלים, התקנת שעון שבת בכל דירה, מעלית שבת ועוד?

מיליארד שקל לפחות - זוהי עלות סבסוד הפיתוח של המדינה במסגרת שיווק 4,600 יחידות הדיור בעיר החרדית-דתית חריש, כך עולה מתחקיר "גלובס".

לאחרונה יצאו בעיר חריש מכרזים ל-29 מתחמים, שבהם ככל הנראה יקבלו קבלנים "תוספת שבס", כלומר מדובר בשיווק של 4,600 יחידות דיור מתור 10,000 יחידות הדיור שתוכננו.

בעיר, המיועדת לציבור החרדי-דתי, ישווקו דירות 100 מ"ר שמחירן 500-600 אלף שקל. הקרקע תינתן במחיר אפס, ולכן העלות העיקרית של היא זו של הבנייה. כאשר עלות הפיתוח מסובסדת, ניתן בקלות להגיע למחיר הפנטסטי הנ"ל.

קריטריון תפור לחריש

שיווק מתחמי המגורים בעיר חריש החל בכמה פעולות שקטות: ראשית מונה ניסים דהאן, איש ש"ס, ליו"ר ועדה מקומית מיוחדת. דהאן הוביל את התאמת התב"ע בחריש לחרדים, והוכיח כי לגופי התכנון יכולת פלאית לשנות תוכניות ענק בזמן קצר במיוחד.

שנית, ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לאחרונה החלטה שקטה וסתמית לכאורה, שלפיה יישובים שבהם מספר יחידות הדיור גדל פי שבעה, יהיו זכאים למעמד של אזור עדיפות א'. המשמעות היא סבסוד של 50% בעלויות הפיתוח. מעמד זה שמור ליישובי הפריפריה וכעת גם לחריש - עיר השוכנת במרכז הארץ, אולם מתאימה לפרופיל החדש. עלות הסבסוד של חריש בגין הגדרתה אזור עדיפות לאומית א' היא כ-330 מיליון שקל.

שלישית, במכרזים לשיווק העיר חריש מופיעה התחייבות שלפיה כאשר מדובר בזכאי משרד השיכון (חסרי דירה) ובבנייה בזמן מוגבל (26 חודשים), יעניק משרד השיכון "סבסוד נוסף על הפיתוח עבור היזם". המדובר בכ-50 אלף שקל ליחידת דיור, וב-222 מיליון שקל נוספים. עבור המדינה, מדובר בסבסוד של 120 אלף שקל לדירה, כאשר הקבלן משלם בגין הפיתוח 22 אלף שקל לדירה.

רביעית, במסגרת המכרזים בעיר חריש הודיע משרד השיכון כי הוא "שומר את הזכות להענקת סיוע לרוכש הדירה", בדמות מענק של כ-60 אלף שקל שיותנה בכך שהרוכש יתגורר בדירה במשך 10 שנים. במילים אחרות - ההטבה תינתן בהתאם לפרופיל רוכשי הדירות. עלות הסבסוד הנוסף הזה, שלבטח יינתן לרוכשי דירות דתיים וחרדים, היא קרוב ל-300 מיליון שקל. משמעות התוספת היא שסך הסבסוד, למשתכן ולקבלן, עשוי להגיע לכ-180 אלף שקל לדירה.

בהנחה המבוססת שלפיה יקבלו היזמים "תוספת שבס" של 10% ממספר הדירות, ושבעיר ייבנו בשנים הקרובות כ-5,000 דירות, המשמעות היא שהמדינה מסבסדת את הפיתוח בחריש בכ-920 מיליון שקל.

שתי מיטות בחדר שינה

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ושר הפניםאלי ישי מצהירים כי כל אחד יכול לקנות דירה בעיר חריש, אולם במבט מעמיק ברור לגמרי שהפרויקט מכוון לחרדים ולדתיים. בתב"ע של חריש מופיעה חובת הקמת מרפסת סוכה וכן פטנט "הבניין הגדל", שלפיו אפשר להוסיף לדירה חדר מבלי להידרש ל"דמי היתר". עמותות הרכישה, שמקבלות 170 יום לתשלום הוצאות פיתוח, נהנות מיתרון מובנה לעומת קבלן שמקבל 60 יום בלבד.

בנוסף, המכרז מפנה את המתמודדים להנחיות תכנוניות של משרד השיכון לבנייה לחרדים, ובהן: בכניסה לדירה תהיה מבואה ובה מקום לתליית מגבעות ושטריימלים; מרפסת סוכה ובה מקום למיטה; כיור כפול; המעבר מחדרי המגורים למטבח לא יהיה דרך הסלון כדי למנוע "היזק ראייה" של עקרת הבית; חדר שינה של ההורים חייב להכיל מקום לשתי מיטות (בניגוד לסטנדרט הרגיל של מקום למיטה זוגית); שעון שבת בכל דירה; מעלית שבת; גובה הבניינים עד 5 קומות.

בית ספר לכל זרם

מחירי המגרשים בחריש, על פי המכרזים, הם אפס. הצהרה זו אינה מתיישבת עם החלטת מועצת מקרקעי ישראל (1244) שלפיה "המינהל לא יפרסם את מחירי המינימום במכרזים כדי לא להשפיע על מחיר הקרקע".

בנוסף, במכרזים לא קיימת דרישה מהיזם לשלם עבור מבני ציבור. ראשי הקהילה החרדית והתקשורת החרדית מבטיחים לרוכשים שאת מבני הציבור יקימו משרדי השיכון והחינוך, במימון מלא. ההבטחה מרחיקת לכת עוד יותר, משום שלרוכשים מובטחים לא רק מקוואות וכוללים, אלא בית ספר לכל זרם, אחד לבנים ואחד לבנות. הקמת מבני ציבור בכמות התואמת לצרכים ולהבטחות שניתנו לקהילה החרדית בחריש - משמעותה כ-200 מיליון שקל. לכך יש להוסיף גשר לכביש 6 ומגדל מים ממקורות אחרים. התוצאה הסופית היא שסבסוד הפיתוח בחריש יעלה למשלם המסים מיליארד שקל לפחות.

התקציב המקורי של משרד הבינוי והשיכון לפיתוח חריש במסגרת תקציב 2012 הוא 4 מיליון שקל במזומן, שניתן להוציא מיד, 250 מיליון שקל שיותנו בהכנסה (מהיזמים בגין הוצאות פיתוח) ו-180 מיליון שקל הרשאה להתחייב.

בישיבה שנערכה בתחילת השנה בוועדת הכספים של הכנסת, ביקש נציג האוצר להסיט באופן זמני פיסת תקציב מחריש ליעד דחוף אחר. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הביט בו בפליאה ואמר: "אתה מבין מה אתה אומר עכשיו? למזלי אין כאן אף עיתונאי חרדי".

משרד השיכון: "הסבסוד זהה לסבסוד במתחמים אחרים"

"כבכל פרויקט פיתוח, העיר חריש ממומנת במסגרת משק כספי סגור", כך נמסר ממשרד האוצר, בתגובה על השאלה מהם המקורות התקציביים של הסבסוד העצום של העיר חריש, "לעניין מוסדות הציבור - כיום באזור המרכז נגבות מהיזמים עלויות הקמת מוסדות הציבור בהתאם להחלטות מועצת המינהל ובפריפריה המימון מגיע ממקורות משרד השיכון. בניית מוסדות הציבור בחריש תיעשה מתקציב מוסדות ציבור במשרד השיכון. כאשר נבנות שכונות חדשות בערים קיימות יש יכולת להישען במידת מה על מוסדות הציבור הקיימים. היות שחריש הינה עיר חדשה, משרד השיכון ביצע עבודה מול משרדי הממשלה על מנת לוודא כי מוסדות הציבור והחינוך ייבנו בעיר בהיקפים הנדרשים לצורכי העיר".

לפי משרד האוצר, עלויות הפיתוח המלאות מתפרשות על פני כמה שנות תקציב וכוללות הרשאות להתחייב, סבסוד הכנסות והוצאה מותנית בהכנסה. "התקציב הקיים המוזכר בפנייתך הינו בסיס התקציב לשנת 2012 בלבד וביצועו תלוי בהצלחת השיווק הקרוב", אומרים באוצר.

לפי משרד השיכון, "אין כל הטבה בחריש שאינה קיימת במקום אחר במדינה באזורי עדיפות לאומית. הסבסוד בחריש נעשה בצורה זהה לסבסוד במתחמים אחרים ובשקיפות מלאה, וסבסודים אלה נובעים מהחלטת הממשלה על אזורי עדיפות לאומית והטבות לפריפריה. מאחר שמדובר בעיר חדשה, השיווק והביצוע יתפרש על פני כמה שנים ולכן הדבר לא משתקף במלואו בתקציב המשרד לשנת 2012. אין לנו יכולת לדעת במדויק בכל שנה מה תהיה ההוצאה, והדבר תלוי בהצלחת השיווקים ובהתקדמות הבנייה. כל האמור לעיל תקף גם לגבי מוסדות ציבור, שיהיו תלויים גם הם בהצלחת השיווקים, ובסוג האוכלוסייה שלבסוף תתגורר במקום. כפי שהודיע שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, המכרזים פתוחים לכולם והיזמים מוכרים למי שהם רוצים".

חריש
 חריש