יהודי פלורידה: ישראל פחות חשובה מהבעיות בארה"ב

סקר חדש: "רק" 69% מיהודי פלורידה יצביעו בעד אובמה ■ רק 5% קבעו שיחסי ישראל – ארה"ב הם הנושא החשוב ביותר ■ הנתונים מעוררים שמחה במחנה הרפובליקני: היהודים נוטשים את אובמה ■ הדמוקרטים: זה הישג

סקר חדש על דפוסי ההצבעה של היהודים בפלורידה מראה, ש-69% מהיהודים במדינה יצביעו בעד ברק אובמה, המועמד הדמוקרטי. 25% מתכננים להצביע בעד מיט רומני, המועמד הרפובליקני. אך הנתונים המעניינים ביותר, לפחות מבחינת הקורא הישראלי, חושפים את הלך הרוח של הבוחרים היהודיים במדינה כלפי ישראל: היא פשוט אינה עומדת עומדת בראש מעייניהם. מבחינתם, כלכלת ארה"ב הרבה יותר חשובה.

הסקר, שנערך ע"י QEV Analytics, לפי הזמנת הוועד היהודי האמריקני (American Jewish Committee), מצא, ש-54% מהנשאלים הגדירו את כלכלת ארה"ב כנושא החשוב ביותר שינחה אותם כיצד להצביע. 16% אמרו שהנושא החשוב ביותר בעיניהם הוא הביטוח הרפואי. רק 5% קבעו שיחסי ישראל - ארה"ב הם הנושא החשוב ביותר מבחינתם. אותו שיעור שניתן לביטחון המולדת, ביטוח לאומי והפלות, כל אחד לחוד.

כשהתבקשו הנשאלים לקבוע את הנושא השני בחשיבותו בעיניהם, רק 9% הציבו את ישראל במקום השני, ורק 14% דירגו אותה במקום השלישי מבחינת החשיבות. רק 1% דירג את סוגיית מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני במקום השני, ו-2% דירגו את הסוגיה האיראנית במקום השלישי.

יחד עם זאת, 79% מהנשאלים אמרו, כי הם "מודאגים מאוד" מהאפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני.

בלוג ב"וושינגטון פוסט" מציג בוחרת כזו: הילדה פינקל, בת 94, מהילנדייל ביץ'. כן, היא שמעה שהרפובליקנים מאשימים את אובמה שהוא השליך את ישראל לכלבים. כן, היא ראתה את כרזת הבחירות שזועקת, "אוי ויי אובמה. עוד לא נמאס לכם"?

זה לא משפיע עליה. "אני יהודייה, ואיכפת לי מישראל, אך השאלה החשובה ביותר על הפרק היא הכלכלה והתעסוקה"" היא אומרת. "אני הולכת עם אובמה".

העובדה ש-69% מהנשאלים הודיעו על כוונתם להצביע בעד אובמה מעוררת שמחה אצל רפובליקנים ודמוקרטים גם יחד. הרפובליקנים טוענים, שהתוצאה מצביעה על שחיקה מתמשכת בתמיכת היהודים באובמה. הם מציינים, ש-78% מיהודי פלורידה הצביעו בעד אל גור, המועמד הדמוקרטי ב-2000. 76% הצביעו בעד ג'ון קרי ב-2004 ו-76% הצביעו בעד ברק אובמה ב-2008.

הדמוקרטים טוענים, שזו השוואה מטעה. כל הסקרים נעשו בתקופות שונות של תהליך הבחירות, והשוואה כזו כמוה כהשוואת תפוחים לאגסים. הם אומרים, שאם מביאים בחשבון את שיעורם של אלה שאמרו שטרם החליטו אך הם נוטים לבחור במועמד זה או אחר, מגיע שיעור התמיכה באובמה ל-73% לעומת 26% לרומני.

כך או כך, לקול היהודי בפלורידה תהיה השנה חשיבות עצומה. פלורידה היא אחת ממדינות המפתח המתנדנדות והיא, יחד עם אוהיו ווירג'יניה, עשויה להכריע את גורל הבחירות. כפי שראינו ב-2000, לכל קול בפלורידה היתה משמעות. כמה אלפי קולות קבעו את גורל הנשיאות.

וכך, מקצים רומני ואובמה זמן ומשאבים לפלורידה, עם דגש על חיזור נמרץ אחר הקול היהודי. רומני ניהל אתמול שיחת ועידה עם רבנים, בפלורידה ומחוצה לה, הזכיר את איראן, אך שם דגש על תכניתו להחיות את הכלכלה הלאומית. אובמה נאם בפלורידה לפני קהל היספני, אך הטעים את מאמציו לבודד את איראן בקהילייה הבינלאומית.

איש הקשר של רומני לקהילה היהודית, טבי טרוי, היה מודע כנראה לתוצאות הסקר בקרב יהודי פלורידה, שהראה כי ישראל נמצא במקום נמוך במידרג דאגותיהם. "היהודים הם כמו אמריקנים אחרים", הוא אמר לסוכנות הידיעות היהודית, JTA. "ישראל חשובה אבל היא לא הנושא היחידי".