צפו בתמונות: העשירים שמסתפקים בבתים צנועים

עקיבא מוזס ויצחק תשובה מעדיפים בית צנוע בעיר פרברית על פני דירת פאר, והם לא היחידים

כשחושבים על מיליארדרים, מדמיינים אותם יושבים במטוס מנהלים פרטי, בדרך לסגור עוד עסקת מיליונים, או יוצאים להפלגה ביאכטה, אליה הגיעו מאחוזתם המפוארת במכונית השרד שלהם.

אלא שחלק מהטייקונים, בארץ ובעולם, דווקא לא אימצו אורח חיים ראוותני, ובפרט, אינם גרים בווילות ענק. זה לא אומר כמובן שאין להם עוד נכסי נדל"ן בארץ או בעולם, אבל ביתם הפרטי צנוע למדי.

קחו למשל את עקיבא מוזס, לשעבר מנכ"ל חברת הדשנים כיל, שעלות שכרו הסתכמה ב-75 מיליון שקל בחמש שנים. רובנו מכירים את מוזס כמנהל נערץ וכמי שצבר למעלה מ-300 מיליון שקל בעשור האחרון (עלויות שכר, מניות, אופציות ומימושים), אך מעטים יודעים כי מוזס גר בבית דו-משפחתי צנוע בשכונת נוה ים בראשון לציון.

אותו דבר ניתן לומר על המיליארדר יצחק תשובה, שמתגורר בבית ברמת פולג בנתניה - לא בווילה בארסוף ולא באחוזה בכפר שמריהו. בימים של הסדר חוב בדלק נדל"ן שבשליטתו, לא דבק בו אותו רבב שדבק בטייקונים אחרים; להיפך, הוא תמיד שמר על התנהלות אישית צנועה. בניגוד אליו, ערב ה"תספורת" בחברת טאו, למשל, פורסם כי בעל השליטה אילן בן-דב הגיש תכנית לבניית אחוזה עם בריכה על שטח של 5 דונם בכפר שמריהו. בעקבות ביקורת ציבורית שנמתחה עליו, הקפיא בן-דב את התוכנית.

בית של יצחק תשובה / צלם: עינת לברון
 בית של יצחק תשובה / צלם: עינת לברון

ביתו של יצחק תשובה

מוזס ותשובה אינם היחידים הגרים בצניעות (ביחס להונם): רמי לוי, בעל רשת שיווק השקמה, מתגורר בבית צנוע יחסית בשכונת גילה בירושלים; עמוס שפירא, לשעבר מנכ"ל סלקום ומשיאני השכר בחברות הציבוריות, גר בדירה ברמת אביב; ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, התגורר עד לאחרונה בדופלקס בבניין דירות שגרתי למדי בכפר סבא; ואלי הורביץ ז"ל, המנכ"ל האגדי של ענקית התרופות טבע, גר בדירה ברמת השרון.

ניתן גם לומר שמי שהרחיק מהמרכז ועבר לפריפריה מסתפק אף הוא במועט: מאז ה"אקזיט" הענק בגלילאו (2.7 מיליארד דולר) לפני כעשור, מתגורר מייסדה אביגדור וילנץ במצפה כמון שבגליל.

בעולם: באפט באותו בית משנות ה-50

מיליארדרים צנועים יש לא רק בארץ. אולי המפורסם שבעשירי העולם החיים בצניעות הוא המשקיע האגדי המיליארדר וורן באפט, שחי באותו בית קטן יחסית בעיר אומהה שבמדינת נברסקה בארה"ב, אותו קנה ב-31 אלף דולר בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

דוגמה נוספת: עד יום מותו התגורר המיליארדר סטיב ג'ובס, מייסד ענקית הטכנולוגיה אפל, בבית בפאלו אלטו שבקליפורניה. הבית, שנבנה ב-1920, אמנם משתרע על שטח בנוי של כ-500 מ"ר, אבל לעוברים על פניו קשה היה לחשוד שגר בו מיליארדר. ב-2010, כשג'ובס עוד היה בחיים, הוערך השווי של הנכס ב-3 מיליון דולר בלבד. וכשאתה שווה כמה מיליארדים, 3 מיליון דולר הם פרוטות.

היכן גר האיש העשיר בעולם, המיליארדר המקסיקני קרלוס סלים? הוא אמנם רכש לעצמו בניו יורק בית שתמורתו שילם 44 מיליון דולר, אולם במקסיקו סיטי הוא מתגורר בבית צנוע ובו שישה חדרי שינה.

ואי אפשר בלי להזכיר את "המיליארדר ההומלס", האמריקני ניקולס ברגרואין, שרכש לאחרונה את "ברגר קינג" ושעסקיו (בהם מגדל מאייר בתל אביב) חובקי עולם. אין בבעלותו של ברגרואין בית; הוא חי במלונות ובמטוסו הפרטי, שמדלג בין 14 ערים בחודש. ברגרואין (50), . אחד הרווקים המבוקשים ביותר בעולם, הוא עדיין חיית מסיבות. עזבו אותו מבית, הוא גם אינו מחזיק ברכב. כי איזהו עשיר? השמח בחלקו.

בית של עקיבא מוזס / צלם: תמר מצפי
 בית של עקיבא מוזס / צלם: תמר מצפי

ביתו של עקיבא מוזס