מיט רומני: אובמה משדר מסר שהממשל מתרחק מישראל

עימות טלוויזיוני (בלתי ישיר) ראשון בין המתמודדים על הנשיאות בארה"ב בתכנית "60 דקות" ב-CBS ■ רומני: סירובו של אובמה להיפגש עם נתניהו – מסר שהממשל מתרחק מישראל

סוגיית היחסים בין ארה"ב לישראל היתה אחד מהנושאים שהציגו אמש (א') כתבי התכנית "60 דקות", ברשת CBS, בשני ראיונות נפרדים, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ולמיט רומני, הפוליטיקאי הרפובליקני ששואף להחליפו בבית הלבן. שני המרואינים הצהירו על נאמנות חזקה ל"בעלת הברית החזקה" של ארה"ב במזה"ת, כל אחד בדרכו.

בכל זאת, בגלל תפקידיהם השונים בדרמת הבחירות - אובמה מנהיג ומבצע בבית הלבן, רומני מותח ביקורת מבחוץ - היה זה הנשיא שנאלץ להדוף האשמות של יריבו, ואחת מהן היתה, שבסירובו להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשולי עצרת או"ם, השבוע, מאותת ממשל אובמה שהוא מרחיק את ישראל. אובמה דחה את הטענה ביעילות, אם כי יש שיחלקו על אחד מהמשפטים שהשמיע, שממנו אפשר להתרשם כי הוא רואה בפניות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "רעש מבחוץ".

הראיונות היו בעצם העימות הטלוויזיוני הראשון בין שני התמודדים. הם אמנם רואיינו בנפרד, אך אחרי כל קטע של הראיון עם רומני, בנושא מסוים, שודר קטע של הראיון עם אובמה על אותו נושא. התוצאה היתה עימות בלתי ישיר, אך מרתק.

הנה הקטעים על מדיניות ארה"ב כלפי ישראל, ותחילה קטע הראיון עם אובמה:

המראיין, סטיב קרופט: בעוד שרוב הראיון שלנו בבית הלבן התמקד בנושאי פנים, עמדו בראש סדר יומו של הנשיא דווקא ענייני חוץ. ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בלוב, שבה נהרגו שגריר ארה"ב במדינה ושלושה אחרים, התרחשה לילה אחד לפני הראיון. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, תקע עצמו בתוך המירוץ לנשיאות, מתח ביקורת על הנשיא ודחף אותו להציב קווים אדומים לפני איראן. מה מידת הלחץ שמפעיל עליך נתניהו כדי שתקבל החלטה להפעיל כוח צבאי נגד איראן?

אובמה: "ראה, אני משוחח עם נתניהו כל הזמן, ואני מבין ומקבל את התעקשותו של ראש הממשלה שאסור להתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני מפני שהיא תאיים עלינו, על ישראל, על העולם כולו והדבר יצית מירוץ חימוש גרעיני".

המראיין: האם אינך חש לחץ מראש הממשלה בעיצומו של הקמפיין במטרה שתשנה את דעתך ותשרטט קו בחול? אתה לא מרגיש שום לחץ?

אובמה: "כאשר מדובר בהחלטות על הביטחון הלאומי שלנו, הלחץ (היחידי) הוא פשוט לעשות את הדבר הנכון למען העם בארה"ב. ואני אחסום כל רעש שמגיע מבחוץ. בכל זאת, יש לי מחויבות, לא לחץ אלא מחויבות, לוודא שאנו מקיימים התיעצויות קרובות עם הישראלים בנושאים אלה מפני שהם (הישראלים) מושפעים מהם עמוקות. הישראלים הם מבעלי הברית הקרובים ביותר שלנו באזור. ולפנינו ניצב משטר איראני שאומר דברים נוראים ומאיים ישירות על קיום ישראל".

והנה דברי רומני על ישראל:

המראיין, סקוט פלי: כיצד תפוגג את התחושות נגד ארה"ב שאנו עדים להן במזה"ת?

רומני: "אתקשר עם מדינות כמצרים... מצרים צריכה להבין מה החוקים. כדי להישאר בעלת ברית של ארה"ב, כדי לקבל סיוע מארה"ב, כדי לקבל השקעות זרות מארה"ב ומידידותינו... מצרים צריכה לכבד את הסכם השלום שלה עם ישראל. היא צריכה לכבד את המיעוטים בשטחה ולתת להם זכויות אזרחיות, והיא צריכה להגן על הנציגויות שלנו.

"אני חושב שאנו גם צריכים לתקשר שישראל היא בעלת ברית שלנו. בעלת ברית קרובה. החלטתו של הנשיא לא להיפגש עם ביבי נתניהו... כאשר רה"מ מגיע לעצרת הכללית של או"ם, היא החלטה שגויה והיא שולחת מסר למזה"ת כולו שאיכשהו אנו מתרחקים מידידינו ולדעתי נחוצה גישה הפוכה לחלוטין".

בקטעים אחרים של הראיון, הדף אובמה טענות של רומני, שהושמעו בעבר, שהוא, אובמה, אינו מתייצב בתקיפות מספקת נגד סוריה ואיראן. הוא דרש מרומני לחשוף פרטים רבים יותר על תכניותיו לעצב את מדיניות החוץ האמריקנית. "אם רומני מציע שנפתח במלחמה חדשה, אז הוא צריך לומר זאת", הכריז אובמה.

בחלק אחר של התכנית, ניסה רומני לתקן את הנזק שגרמו דבריו, בכנס של תורמים, שלפיהם 47% מאזרחי ארה"ב רואים עצמם "קרבנות", אינם משלמים מס הכנסה, ותלויים בממשלה למחייתם. רומני הודה שוב, שהדברים לא נוסחו באלגנטיות ושבדעתו להיות נשיא של "100% מהאמריקנים".

בתשובה על שאלה, האם לא הגיע הזמן שיתקן את מטה הקמפיין שלו, כפי שדורשים רפובליקנים רבים, אמר המועמד שאין שום צורך בכך. "זה לא הקמפיין (שהשמיע את ההצהרה על 47%). אני עשיתי זאת, נכון? יש לי מטה יעיל מאוד, שעושה עבודה טובה מאוד. אבל לא כל דבר שאני אומר הוא אלגנטי".

"אני עומד לזכות בבחירות", אמר רומני.