הבית הלבן: דברי אחמדינג'אד - מגעילים, פוגעניים, מקוממים

"התבטאויותיו מדגישות שוב מדוע מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור" ■ נשיא איראן בניו-יורק: אמרתי באופן "ברור למדי" שאיראן תגמול על התקפה ישראלית"

ערב נאומו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעצרת הכללית של או"ם, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, טומי ויאטור, כי התבטאויותיו של נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, על ישראל הן "מגעילות, פוגעניות ומקוממות". אובמה מתוכנן לנאום היום (ג') בעצרת בין 3.15 ל-4 אחה"צ, לפי שעון ישראל.

הדובר אמר, כי דברי אחמדינג'אד "מדגישים שוב מדוע מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל חייבת להיות מחויבות שאינה ניתנת לערעור, ומדוע העולם חיב להטויל על איראן את האחריות לכשלונה המוחלט לעמוד בהתחייבותיותיה". הוא צוטט ב"ניו יורק טיימס".

אחמדינג'אד נעשה מרואיין מבוקש מאוד בניו-יורק והוא מנצל את הבמות שנפתחות לפניו כדי לפזר איומים על ישראל ולשפוך עליה קיתונות של נאצות. בראיון ב-CNN, ששודר אמש, הוא הכריז: אמרתי באופן "ברור למדי" שאיראן תגמול על התקפה ישראלית.

בתשובה לשאלה באיזו מידה "קרובה" מלחמה בין איראן לישראל, אמר אחמדינג'אד: "כמובן, הציונים הם הרפתקנים גדולים מאין כמוהם. הם מנסים מאוד לפברק דברים ואני חושב שהם רואים עצמם בסוףך הדרך. אני מאמין באמונה שלמה שהם מחפשים הזדמנויות חדשות לעצמם ולהתנהגות ההרפתקנית שלהם".

קודם לכן, בפגישה עם כתבים ועורכים בניו-יורק, הוא תיאר את ההיסטוריה של ישראל כבלתי משמעותית בהשוואה לזו של איראן. ישראל קיימת במזה"ת רק 60 או 70 שנה בעוד שהציוויליזציה האיראנית קיימת אלפי שנים. "לישראל אין שורשים במזה"ת", ובסופו של דבר היא תימחה מפני שהיא מפריעה למדינות האיסלם, אמר אחמדינג'אד.

בנאום בפורום של או"ם על שמירת חוק, אמר אחמדינג'אד כי תכנית הגרעין של ארצו נועדה למטרות שלום בלבד ותקף בחריפות את גוש המדינות המערביות במועצת הביטחון על האופן שבו הן מנצלות לרעה את זכות הווטו שלהן במועצה. כדבריו: ארה"ב, בריטניה וצרפת "מפרות את הזכויות הבסיסיות שמקנות חרויות למדינות ריבוניות". הוא גם טען שהמערב מתיר חילול קודשי האיסלם.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, עזב את הפורום של או"ם עוד לפני שאחמדינג'אד פתח את פיו.

"אין דין ואין דיין", אמר פרושאור בצאתו. "מנהיג של מדינה פורעת חוק ומפרה סדרתית של עקרונות יסוד של שלטון החוק, אין לו מקום באולם הזה. זו בושה וכלימה שנותנים לאדם כמוהו פתחון פה בסוגיה חשובה כל כך. להתיר לאחמדינג'אד לנאום באו"ם על שלטון החוק זה כמו למנות פירומן למפקד מכבי אש". (סוף)

"הקהילה הבינלאומית כולה, ללא יוצא מן הכלל, חייבת להטיל את האחריות על הכובשים, להתאמץ להחזיר את השטחים הכבושים לבעליהם החוקיים ולהחזיר למדינות (שמהן נלקחו השטחים) את זכויותיהן", אמר אחמדינג'אד.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, עזב הערב (ב') פורום של או"ם לאחר שנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, החל לשאת דברים בכנס. הפורום עסק בנושא "שלטון החוק" ודברי אחמדיניג'אד שם לא היו הנאום שהוא אמור לשאת בעצרת הכללית, ביום כיפור.

בצאתו מן האולם אמר פרושאור: "אין דין ואין דיין. מנהיג של מדינה פורעת חוק ומפרה סדרתית של עקרונות יסוד של שלטון החוק, אין לו מקום באולם הזה. זו בושה וכלימה שנותנים לאדם כמוהו פתחון פה בסוגיה חשובה כל כך. להתיר לאחמדינג'אד לנאום באו"ם על שלטון החוק זה כמו למנות פירומן למפקד מכבי אש".