עבאס באו"ם: ממשלת ישראל מתנגדת לפתרון של שתי מדינות

בנאום תקיף הוא האשים את ממשלת ישראל באחריות ל"התקפות טרור" של מתנחלים ■ "במערכת החינוך של ישראל יש תרבות של הסתה" ■ "הרשות הפלסטינית תמשיך במאמציה לזכות בהכרת האו"ם כמדינה"

בנאום תקיף במליאת עצרת או"ם, האשים הערב (ה') נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, את ממשלת ישראל באחריות ל"התקפות טרור" של מתנחלים. הוא טען, שבמערכת החינוך בישראל יש "תרבות של הסתה", הכריז שממשלת ישראל מתנגדת לפיתרון של שתי מדינות והודיע, שהרשות תמשיך במאמציה לזכות בהכרת או"ם כמדינה עצמאית. עם זאת הוא הכריז, כי "יש עדיין סיכוי, אולי אחרון, להציל את פתרון שתי המדינות" ואמר, כי העם הפלסטיני מושיט ידו לשלום לעם בישראל.

"כדי לקדם את סיכויי השלום, אנו נמשיך במאמצינו להשיג חברות מלאה של פלסטין באו"ם"" אמר עבאס. "...התחלנו לקיים התייעצויות אינטנסיביות עם גופים אזוריים שונים ועם חברות שונות באו"ם במטרה להכריז על מדינת פלסטין כמדינה לא חברה של או"ם כבר במושב זה של העצרת הכללית. אנו משוכנעים שרוב מכריע של מדינות תבל יתמוך ביזמה זו".

"ביזמה זו, איננו מבקשים לשלול לגיטימציה ממדינה קיימת, כלומר ישראל, אלא לקבוע קיומה של מדינה, כלומר פלסטין", הדגיש עבאס.

חלק גדול של נאומו הקדיש נשיא הרשות לגינוי מה שכינה "גלים מתמשכים" של "התקפות טרור" שמבצעים מתנחלים. ואמר שישראל אשמה במה שהוא כינה "טיהור אתני" בשטחים.

"בחודשים שחלפו, נהפכו התקפות של מיליציות טרוריסטיות של מתנחלים מציאות יום-יומית", אמר עבאס. "335 התקפות נרשמו מאז תחילת השנה. אנו ניצבים לפני גלים בלתי פוסקים של התקפות על אנשינו, המסגדים, הכנסיות והמנזרים שלנו; ועל בתינו ובתי הספר שלנו. (המתנחלים) שופכים את ארסם על שדותינו, יבולינו והרכוש שלנו, ואנשינו נהפכו למטרה קבועה של של פעולות הרג והתעללות בשת"פ מלא של כוחות הכיבוש ושל ממשלת ישראל".

עבאס אמר, כי ישראל מחוקקת חוקים נגד הפלסטינים וכי מנגנוני הביטחון ובתי המשפט בישראל מתרצים פעם אחר פעם את "פשעי המתנחלים" ודואגים לשחרר אותם ממעצר, במקרים שבהם הם נעצרים. לטענתו, ועדות חקירה רשמיות ישראליות ממציאות צידוקים לחיילים שלדעת הפלסטינים ביצעו פשעי מלחמה, כרצח, עינויים והתעללות באזרחים.

הוא טען, כי הסלמת ההתקפות אינה צריכה להפתיע איש מפני שהיא תוצר של הכיבוש ושל מדיניות ממשלתית שמטפחת התנחלויות ומתנחלים ושמציבה את מילוי מאווייהם בראש סולם העדיפויות שלה.

"ההסלמה הזו היא גם תוצר של אקלים גזעני שמוזן בתרבות של הסתה במערכת החינוך הישראלית ושל הצהרות קיצוניות", אמר עבאס.

"ישראל מבטיחה לעם הפלסטיני קטסטרופה חדש, נכבה חדשה", הוא הכריז. כדבריו: "בשנים שחלפו אנו עדים להסלמה שיטתית והעצמה של הצעדים הישראלים שנועדו לרוקן את הסכמי אוסלו מתוכנם. בה בעת קובעת ישראל עובדות על הקרקע, בשטחים הכבושים, התפתחות שהופכת יישומם של הסכמי אוסלו לבלתי אפשרי".

"המפה הסופית והגבולות, כפי שהם מצטיירים מהעמדות הרשמיות של ממשלת ישראל, מגלים את הדברים הבאים: מובלעות פלסטיניות קטנות שמוקפות בגושי התנחלויות ישראליים גדולים, חומות, מחסומים, אזורי ביטחון גדולים וכבישים לשימוש בלבדי של המתנחלים. לפיכך, המובעלות ישארו תחת שליטה מלאה של הצבא, של הכיבוש הקולוניאלי, רק תחת שמות חדשים".

"אפשר להבין רק בצורה אחת את פעולות ממשלת ישראל: היא מתנגדת לפיתרון של שתי מדינות", קבל נשיא הרשות. ועם זאת, "למרות תחושות הזעם האמיתי שלנו... אנו חוזרים ומאשרים, ללא היסוס, שאנו מחויבים לשלום, ללגיטימציה בינלאומית, על כל האמנות וההחלטות שנובעות ממנה, כפי שאנו דבקים בזכויות הלאומיות שלנו, שאי אפשר להכחישן, ואנו חוזרים ומאשרים שאנו מחויבים לאי אלימות ומתנגדים לטרור על כל צורותיו, ובמיוחד לטרור של מדינות".

"למרות תחושות האכזבה ואבדן התקווה, אנו מוסיפים להושיט ידנו לשלום, בכנות, לעם בישראל", המשיך עבאס. "אנו מבינים, שבסופו של דבר שני העמים חייבים להתקיים זה בצד זה, כל אחד במדינתו שלו, בארץ הקדושה. אנו מבינים, שהתקדמות לקראת שלום תושג במו"מ בין ישראל לאש"ף".

"יש עדיין סיכוי, אולי אחרון, להציל את פיתרון שתי המדינות", הכריז נשיא הרשות.