דיווחים בפולין: קשיים בעסקת המל"טים עם אירונאוטיקס

משרד ההגנה הפולני טוען שהחברה לא עומדת בזמני האספקה ■ היקף העיסקה: כ-30 מיליון דולר ■ אירונאוטיקס מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של כלי טייס בלתי מאוישים

זעם במשרד ההגנה בפולין על החברה הביטחונית אירונאוטיקס מיבנה שעוסקת בפיתוח ובייצור של כלי טייס בלתי מאוישים. זאת, בעקבות אי-עמידתה במועדי האספקה של מערכות מל"טים טקטיים לטווח בינוני מסוג "אירוסטאר". לפי דיווחים בעיתונות הפולנית, המל"טים של החברה אמורים לשמש את הכוחות הפולנים שפועלים בין השאר באפגניסטן. כיום, נעזרים הכוחות במל"טים של צבא ארה"ב.

לחוזה שנחתם בין אירונאוטיקס לבין משרד ההגנה הפולני בינואר 2010, קדם הליך של מכרז שעליו התמודדו גם אלביט מערכות והתעשייה האווירית. תע"א הציעה את מל"ט מסוג "הרון", ואלביט הציעה את המל"ט המתקדם שלה מסוג "הרמס 450". אלא שלאחר שלב התמחור, החליטו החברות לפרוש מהמכרז לאחר שהבינו כי סיכוייהן לזכות קלושים, לאור ההצעה הזולה שהגישה אירונאוטיקס.

"החברה שמה על השולחן הצעה במחיר רצפה שהייתה מפתה ואטרקטיבית מאוד עבור הפולנים. היא הגישה הצעה שזולה ב-60% מההצעות של החברות האחרות", אומר ל"גלובס" גורם המעורה בפרטי העיסקה. לדבריו, "העיכוב באספקת המערכות ואי-עמידה בהתחייבויות, מוכיחה שבמחירים כ"כ נמוכים יחסית לא ניתן לספק אמצעים כאלה".

"לפולנים נגרם נזק"

היקף החוזה לאספקת המל"טים לפולין הוערך בסמוך למועד חתימתו בכ-30 מיליון דולר. אירונאוטיקס התחייבה עד סוף 2010, לספק לצבא פולין מספר מטוסים בלתי מאוישים, תחנות שליטה ובקרה ומערכות סימולציה לאימון מפעילי הכלים. בנוסף התחייבה להדריך את הצוותים לקראת פעולה מבצעית של טייסת המל"טים במסגרת הפעילות השוטפת באפגניסטן.

לדברי גורמים בתעשיות הביטחוניות בארץ, החברה קיבלה ממשרד ההגנה הפולני דחייה של כשנתיים לאחר שהתעכבה במועד האספקה של המערכות. אולם גם לאחריה, לא הצליחה לעמוד בלוחות הזמנים לאספקת כל הכלים והמערכות הנלוות. זאת בזמן שצבא פולין כבר החל בהקמת יחידות ייעודיות להפעלה מבצעית של המטוסים ומערכות הבקרה הנלוות.

בחברת אירונאוטיקס סרבו להגיב על הדברים. גורמים שמעורים בפרטי העיסקה, סיפרו ל"גלובס" כי בשבועות האחרונים נעשו מאמצים מצד נושאי משרה בכירים באירונאוטיקס בניסיון לפתור את המשבר החריף בין החברה לבין בכירים במשרד ההגנה הפולני. לפי אותם גורמים, הדיווחים בפולין על תרעומת בשל העיכוב באספקת המערכות, התקבלו באירונאוטיקס בהפתעה. עם זאת, לדברי גורמים ביטחוניים בישראל, לא מן הנמנע שמשרד ההגנה הפולני יתבע מהחברה פיצוי כספי. "קשה להתעלם מזה שלפולנים נגרם נזק. מדובר במערכות שאמורות לשמש את הצבא הפולני במשימותיו השוטפות, ולפיכך אפשר להניח שיש שם כעס לא קטן על אירונאטיקס", אומר גורם המעורה בפרטים.

המל"ט "אירוסטאר" נחשב לאחד ממוצרי הדגל של החברה, שבנוסף לפיתוח ולייצור של מטוסים בלתי מאוישים עוסקת גם בייצור של מרעומים לפצצות המשמשות את צה"ל ומערכות ניווט. משקלו של המל"ט מוערך בכ-250 ק"ג, ובכוחו לשאת מגוון של מערכות המשמשות בין השאר לאיסוף מודיעין.

בחודשים האחרונים, נציין, עלתה החברה מיבנה לכותרות בעקבות דיווחים על מתיחויות ומחלוקות בין הבעלים. מנכ"ל החברה והמייסד שלה, אבי לאומי, הכחיש במסגרת שיחות סגורות טענות שלפיהן החברה סובלת מקשיי תזרים.