קמפיין דמוקרטי: "הייתם קונים מכונית יד שניה מרומני?"

קמפיין דמוקרטי לניתוץ אמינותו של המועמד הרפובליקני נכנס להילוך גבוה ■ דוברים רפובליקניים על אובמה: "עצלן, חסר יכולות, לא חכם, נשיא במשרה חלקית"

המהפך המדהים בעמדותיו המוצהרות של מיט רומני, שהתחולל לפתע, ללא אזהרה מוקדמת, בעימות הטלוויזיוני בינו לבין ברק אובמה, ובמיוחד התנערותו של המועמד הרפובליקני מאחד מעמודי התווך של מצעו, קיצוץ מסיבי בשיעורי המס של האלפיונים והמאיונים העליונים, מתסיס עתה תגובת נגד חריפה של מפלגה הדמוקרטית.

עברו כמה שעות של התייסרות והלקאה עצמית, אבל הדמוקרטים מתחילים להתאושש מהעובדה שנושא הדגל שלהם נתפס, איך לומר, עם המכנסיים למטה, נוכח הספקטקל של יריב פוליטי שבלי למצמץ נהפך בתוך שניות מ"שמרן קשיח", כפי שרומני הגדיר לא מזמן את עצמו, לליברל רחום לב.

אם אובמה הוכה בהלם מהמטמורפזה שהתחוללה ביריבו ולא השיב מלחמה שערה בזמן אמיתי, במהלך העימות, מטה הקמפיין שלו, המפלגה הדמוקרטית וכמובן המועמד עצמו מתגייסים עתה עתה למאמץ אדיר לניתוץ אמינותו של רומני לקראת העימותים הבאים וכמובן לקראת הבחירות, ב-6 בנובמבר.

המועמד הרפובליקני הכריז פעמים רבות, כבר במהלך הבחירות המקדימות במפלגתו, שבדעתו לקצץ את שיעורי המס ב-20% לכ-ו-ל-ם, ולמלא את החסר בקופת האוצר ע"י ביטול הטבות במס, שאותן לא פירט, ובלי להעלות את המיסים שמוטלים על בני המעמד הבינוני. (כלכלנים ואנליסטים רבים, בלי זהות מפלגתית, אמרו ואומרים שזו משימה בלתי אפשרית). כך, למשל, במהלך עימות בפריימריז, טען אחד מהמתמודדים דאז, ריק סאנטורום, שרומני יעלה את מיסי "המאיון העליון". רומני שלף מיד: "אנו עומדים לקצץ את המיסים לכל אחד ברחבי הארץ הזו ב-20%, לרבות למאיון העליון".

והנה זה פלא: בעימות ביום ד' בלילה, אמר רומני: "אינני עומד לצמצם את המיסים לבעלי הכנסות גבוהות. הם מסתדרים יפה מאוד בכלכלה הזו. הם יסתדרו היטב בין אם אתה (אובמה) תהיה הנשיא, ובין אם אני".

כאשר שאל אובמה איך מתישב הדבר עם הכרזותיו החוזרות ונשנות בקמפיין על תכניתו לקיצוץ מיסים בסך חמישה טריליון דולר, השיב המועמד הרפובליקני: "אין לי תכנית בהיקף שאתה מדבר עליו". כל מי ששמע אותו מדבר על תכנית חמישה טריליון הדולר באין ספור נאומי בחירות היה יכול רק להשתאות.

הנה כמה דוגמאות להצלפות הנגד של כותבים שלא אהבו את הזיקיות של רומני.

"אם אתה איש מכירות ואתה רואה בכל דבר מוצר שעומד למכירה, אתה משנה את טקטיקת המכירות שלך כל אימת שמשתנה קהל הצרכנים", כותב בעל הטור אנדרו סאליוון ב"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק". "רוב האנשים רואים בכך דבר טבעי לחלוטין כאשר מדובר במסגרת עסקית. קוראים לזה שיווק... אבל כאשר מדובר בפוליטיקה או בדת, אנו רואים את האסטרטגיה הזו כמשהו מפוקפק מבחינה אתית. מדוע? מפני שהמוצר שאתה מוכר, במסגרות אלה, הוא משהו עתידי, משהו שאיננו יכולים לראות, לגעת ובו ולבחנו בהווה. כאשר אתה משנה גם את טכניקת המכירה וגם את המוצר עצמו כל אימת שמתחלף הקהל שמולו אתה ניצב, ובה בעת אתה מסרב לומר לאנשים מה בדיוק יהיה המוצר הסופי שאתה מנסה לשווק, אתה זקוק להרבה חוצפה ולהרבה יכולת שיווקית כדי להשלים את המכירה. אתה צריך יכולת לשקר, ובה בעת להיראות כן. אתה צריך פרצוף שאפשר לכוונן את הבעותיו בלי הרף כדי שתוכל למכור בכל דלת שאתה מגיע אליה..."

והדמות האמריקנית הקלסית, סוכן המכירות של מכוניות משומשות, סמל לנכלוליות חסרת בושה, חזרה לכותרות, בגילומו של רומני. האתר הליברלי Daily Kos כתב אתמול: "...מיט (רומני) הצטייר בעימות כסוחר במכוניות מיד שניה. כל מה שהיה חסר זה שרשרת זהב על הצוואר וחליפה זולה. למיט לא היתה חזות של נשיא. אנשים מצפים שנשיא יהיה פתוח, הוגן ורגוע. הם מצפים שהוא לא יתנהג כמו איזו דמות בתכנית ריאליטי.

"החמקמקות שלו כאשר היה צורך לרדת לפרטים יצרה אצל הצופים בעימות תחושה ש'עובדים עלי', תחושה שדומה לזו כאשר שואלים סוחר במכוניות משומשות מה הבעיות המכניות במכונית והוא מתחיל לדבר על מהירותה על הכביש".

בעל הטור אי ג'יי דיון כתב ב"וושינגטון פוסט": "נכונותו של רומני להמציא עצמו כל פעם מחדש מבליטה את אחד מהפגמים העיקריים במועמדותו: הוא רץ למשרת מושל מדינת מסצ'וסטס כפוליטיקאי בעל השקפות מתונות. אחר-כך הוא סטה חדות ימינה בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית. עכשיו, כמה שבועות לפני הבחירות, כאשר הסקרים מראים על הידרדרותו במדינות המפתח, הוא החליט שהגיע הזמן לשוב להיות פוליטיקאי מתון, פרקטי עם הרבה אמפתיה למעמד הבינוני".

וברק אובמה, אמנם באיחור של 12 שעות, הצהיר בעצרת בחירות בדנוור, קולראדו, כי נדהם לגלות בעימות שהוא חולק את הבמה עם "בחור שהתחזה למיט רומני".

"כאשר עליתי על הבמה ראיתי מולי בחור נמרץ שטען שהוא מיט רומני", אמר הנשיא, כשהקהל מגיב בצחוק גדול. "אבל מיט רומני האמיתי התרוצץ ברחבי אמריקה כל השנה שחלפה והבטיח קיצוצי מס בחמישה טריליון דולר, קיצוצים שייטיבו עם העשירים. עכשיו הוא מכחיש"."מיט רומני האמיתי הצהיר שאנו לא זקוקים לעוד מורים בכיתות", הוסיף אובמה. "אבל בעימות הוא רק רצה עוד ועוד מורים".

וכך הלאה וכך הלאה. המסע לניתוץ אמינותו של רומני רק החל.

הרפובליקנים, מצידם, מגבירים את הקמפיין שלהם לקעקוע אובמה. ג'ון סאנונו, ממוצא פלסטיני, לשעבר סנטור ומושל מדינת ניו-המפשיר, ועתה אחד מראשי הקמפיין של רומני, אמר אתמול, כי אובמה הוא "עצלן, חסר יכולות, נשיא במשרה חלקית, ולא חכם במיוחד".