בגלל המצב הכלכלי? איראן מחזירה חלק מכוחותיה בסוריה

העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" דיווח הלילה כי הרפובליקה האסלאמית השיבה לשטחה מאות לוחמים ■ ההערכה כי בטהראן החליטו על המהלך בעקבות הערכה שימיו של אס ספורים ובשל המצב הכלכלי במדינה

האם המשבר הכלכלי באיראן והחשש מפני נפילתו של אסד נותנים את אותותיהם? איראן השיבה לשטחה יחידה מיוחדת ששוגרה למבצעים חשאיים בסוריה, בשל המשבר הכלכלי האיראני והביקורת הגוברת בעולם על תמיכתו של אחמדינג'אד בנשיא אסד. העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" מדווח מפי גורמי מודיעין מערביים, כי 275 אנשי היחידה, שמכונה "יחידה 400", הוחזרו לאיראן כבר בשבוע שעבר.

על פי הדיווח, הלוחמים האיראניים, השייכים לפלוגות אל-קודס, נשלחו לסוריה כדי לסייע לנשיא אסד ולכוחות הצבא במלחמתם נגד כוחות המורדים. עוד נמסר, כי החזרת הכוחות המיוחדים מסוריה לשטח הרפובליקה האסלאמית נעשתה מתוך הערכת מצב בטהראן, שלפיה ימיו של הנשיא הסורי בשאר אסד - ספורים.

שר ההגנה הבריטי: "יש לגרום לעם האיראני להתקומם"

שר ההגנה הבריטי פיליפ המונד, ממליץ לקהילה הבינלאומית להחריף את הסנקציות הכלכליות על איראן עד הגעה למצב שבו הן יאיימו באופן ממשי על יציבות המשטר בטהראן. "יש להדק את החבל סביב צווארו של המשטר", אמר השר בראיון לשבועון "אובזרבר".

לדברי המונד, ישנן הוכחות בשטח שהסנקציות המוטלות כבר עתה על איראן פועלות כיוון שהן כבר מביאות את הכלכלה במדינה למצב קשה למדי, המשתקף בקריסת ערך המטבע המקומי ובעלייה משמעותית ביוקר המחייה. במקביל, הצעדים שנוקט המערב גורמים בנוסף גם להתפרצותן של מחאות ברחובות המביאות לערעור ביציבותו של השלטון בטהראן. "ככל שהסנקציות הופכות ליותר כואבות לאזרחים, כך מתגברים הוויכוחים בין בכירי הממשל", טוען המונד.

השר הבריטי הדגיש כי מטרת המערב היא לא לפגוע בעם האיראני, אבל שהמטרה הסופית מקדשת את האמצעים. "המטרה שלנו היא לגרום לסנקציות כמה שיותר מכאיבות, כדי להביא את המשטר האיראני לוותר על פיתוח תוכנית הגרעין שלו. אסור להגיע למצב שבו הם יוכלו לבנות פצצה", אמר והדגיש, כי "בהחלט אפשר לגרום למכה להיות הרבה יותר כואבת".