סקר חדש: האמריקנים מאמינים שאובמה לא יודע לתקן הכלכלה

מטוטלת הסקרים נעה בכיוון רומני בעקבות העימות הטלוויזיוני: לפי סקר פיו (Pew), מאמש, 49% היו מצביעים עתה בעד רומני, 45% - בעד אובמה ■ אנליסט ב"ניו יורק טיימס": לקראת הבחירות, הסקרים ייתייצבו על יתרון של 2% לאובמה

הצלחתו של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, בעימות הטלוויזיוני עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשבוע שעבר, מתחילה לבוא לידי ביטוי בסקרי דעת הקהל: על פי סקר של מכון פיו (Pew), שפורסם אמש (ב'), 49% היו מצביעים בעד רומני, לו הבחירות היו נערכות עתה, ו-45% בעד אובמה. התפלגות זו נרשמה בקרב אלה שאמרו כי "קרוב לוודאי" שילכו להצביע ב-6 בנובמבר. בסקר קודם של פיו, בין 12 ל-16 בספטמבר, במדגם דומה, רשם אובמה יתרון של 8% על רומני.

במדגם של בוחרים רשומים, כלומר אלה שהשתתפותם בבחירות פחות ודאית, מצא הסקר החדש של פיו שוויון בתמיכה בין שני המועמדים: 46%. בסקר של פיו בספטמבר בקרב בוחרים רשומים זכה אובמה ב-51% ורומני ב-42%.

גם סקר מעקב של גאלופ, שפורסם אתמול ושנערך בשלושת הימים שלאחר העימות (4 - 6 באוקטובר), מצא שוויון בתמיכה באובמה וברומני בקרב מדגם של בוחרים רשומים: 46%. סקר המעקב הקודם של גאלופ, שנערך לפני העימות (30 בספטמבר - 2 באוקטובר), מצא ש-50% מהנשאלים היו מצביעים בעד אובמה, ו-45% בעד רומני.

עורכי סקר גאלופ מציינים, כי אין ספק שרומני עשה חיל בעימות הטלוויזיוני ונראה שלהתנהלותו מול אובמה היתה "השפעה מסוימת" על הבוחרים. בכל זאת, ההשפעה לא היתה חזקה עד כדי כך שניתן לומר שרומני מסתמן כמוביל בקרב בוחרים רשומים. בשלב זה, לפחות, הוא הצליח להגיע לעמדת שוויון עם אובמה. לדברי העורכים, גם לתזוזה קטנה כזו יש משמעות בהתחשב בצמידות המירוץ ולאור העובדה שעימותים טלוויזיוניים משפיעים רק לעיתים רחוקות על המירוץ לנשיאות. ועם זאת, דו"ח התעסוקה החיובי, יחסית, שפורסם ביום ו' ושהצביע על ירידת שיעור האבטלה ל-7.8%, האט את תנופת רומני לאחר העימות.

בסקר פיו, שבודק פרמטרים רבים יותר, יש כמה סימני אזעקה מבחינת אובמה. התוצאה המדאיגה ביותר היא ירידה חדה בתמיכת נשים בו. בספטמבר היה לאובמה יתרון של 18% על רומני בקרב נשים: 56%-38%. בסקר הנוכחי, נרשם שוויון: 47% תומכות באובמה, ו-47% - ברומני. כן נשחקה התמיכה באובמה בקרב לבנים שאינם היספנים ובקרב בני 50 ומטה.

ותוצאה מדאיגה אחרת מבחינת הנשיא היא שחיקת האמון ביכולתו להתמודד עם פגעי המשק. 54% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה, "אובמה אינו יודע כיצד לתקן את הכלכלה". רק 44% התנגדו לה. 49% סבורים שרומני ישפר את התעסוקה; רק 41% חושבים שאובמה יעשה זאת טוב יותר. אפילו בשאלה "מי יעשה עבודה טובה יותר בענייני מס", גובר רומני על אובמה, בהיפוך מסקרים קודמים.

זאת ועוד: נרשמה ירידה בשיעור 6% בקרב אלה שרואים את אובמה באור חיובי, ועליה בשיעור 5% בקרב אלה שרואים את רומני באור חיובי. אפילו בקרב נשאלים שחורים נרשמה ירידה של 7% במספר אלה שרואים את אובמה בחיוב.

בכל זאת, היו כמה נקודות אור מבחינת הנשיא: עליה בשיעור 14% במספר אלה שסוברים שהוא יקבל החלטות חכמות בסוגיות חוץ; עליה בשיעור 5% במספרם של אלה שרואים בו אדם ישר ; עליה בשיעור 10% במספר אלה שגורסים שהוא נוקט עמדות עקביות; ועליה בשיעור 29% במספר אלה שאומרים שהוא מתחבר טוב יותר עם אמריקנים מן השורה.

מה השורה התחתונה משפע הנתונים האלה? נייט סילוור, אנליסט הסקרים של "ניו יורק טיימס", טוען בפוסט חדש, מעודכן לאתמול, שבסופו של דבר הסקרים ייתייצבו על יתרון של 2% לאובמה, כפי שהיו לפני ועידות שתי המפלגות. לדבריו, תוצאה כזו תעלה בקנה אחד עם מה שאפשר להסיק מההיסטוריה ומנתוני הבסיס העכשוויים של הכלכלה הלאומית.

הוא מעריך, שסיכוייו של אובמה לזכות בבחירות הם 74.8%%, ירידה של 10.9% בהשוואה ל-1 באוקטובר, וסיכוייו של רומני הם 25.2%, עליה של 10.9%. לפי הניתוח שלו, צפוי אובמה לזכות ב-302.5 אלקטורים, ירידה בשיעור 17.6% בהשוואה ל-1 באוקטובר, ורומני יקבל 235.5 אלקטורים, עליה של 17.6%. כדי לזכות בנשיאות, חייב מועמד לקבל לפחות 270 אלקטורים.