המלצות ועדת זליכה: החלשת כוחה של ההתאחדות לכדורגל

טיוטה ראשונה של הדוח לבדיקת מבנה הכדורגל הישראלי הוגשה; בין ההמלצות: הקמת מינהלת ליגה והקמת גוף אחראי על חלוקת הכספים לקבוצות

האם הכדורגל הישראלי בדרך לשינוי מבני מהותי? הוועדה הציבורית לבדיקת המבנה הניהולי של הכדורגל הישראלי, שהוקמה במאי 2012 בראשות הפרופ' ירון זליכה, הגישה לידי שרת הספורט לימור לבנת את טיוטת הדוח. הטיוטה כוללת שורה של המלצות שחלקן ניתנו לפרסום. הפרסום המלא של הדוח יתאפשר אחרי הישיבה האחרונה של הוועדה, שנקבעה ל-17 בחודש, בסיומה יגובשו ההמלצות הסופיות שיוגשו לשרת הספורט.

למרות שמבחינה חוקית אין לשרת הספורט אפשרות להתערב בניהול ההתאחדות לכדורגל, ולמרות שמדובר בהמלצות בלבד - הרי שלוועדה צפוי להיות משקל מכריע על דרך ההתנהלות של ההתאחדות לאור העובדה ששרת הספורט והטוטו פועלים בשיתוף פעולה מלא. כזכור, הטוטו ומשרד הספורט כבר הודיעו כי ימנעו העברת כספים - אלו שבסמכותם לעצור - במידה והמלצות ועדת זליכה לא ייושמו. יו"ר הטוטו צחי פישביין אף הודיע על החלטת דירקטוריון הטוטו לבטל את ההסכם השיווקי עם ההתאחדות לכדורגל, במסגרתו נהנית ההתאחדות מכ-80 מיליון שקל בשנה. ביטול ההסכם השיווקי הוא אמצעי לחץ נוסף על ההתאחדות ליישום ועדת זליכה.

מספר המלצות שעולות מהטיוטה הראשונה של הדוח:

1. הקמת מינהלת ליגה: הוועדה ממליצה על הקמת מינהלת ליגה לשתי הליגות המקצועניות בישראל. המינהלת תעסוק בין השאר בארגון ורישוי התחרויות המקצועניות, ובשיווק וקידום האינטרסים המסחריים המשותפים.

2. ועדת תיאום ותקציבים: הקמת ועדת תיאום ותקציבים שתורכב מכל בעלי האינטרס השונים בענף הכדורגל שתהיה אחראית בין השאר לקביעת כללי העלייה והירידה בין שתי הליגות המקצועניות, לחלוקת התקציבים המתקבלים מזכויות שידור והסכמי שיווק, לטיפול בתופעת ההימורים הבלתי חוקיים, ועוד.

3. פיקוח על הבעלות על קבוצות כדורגל בישראל: הקמת מנגנון לבדיקת כשירות של הבעלות על קבוצות כדורגל בישראל. המנגנון יחול על כל מי שמחזיק 5% ויותר מהבעלות בקבוצת הכדורגל. הוועדה ממליצה כי כל מי המבקש להיות בעלים של קבוצת כדורגל יעמוד במספר תנאים - לא עבר עבירה מסוג עוון או פשע, הוכיח את יכולתו הכלכלית בפני הבקרה התקציבית, אינו בעלים של קבוצה אחרת בשתי הליגות העליונות, כשירותו (Fit and Proper) אושרה על ידי ועדה של שלושה בראשות אב בית הדין של ההתאחדות לכדורגל. אישור זה מטרתו לבחון מעבר לעבר פלילי את פעילותו הנורמטיבית של הפונה, ותרומתו לחברה, את מקור הונו ואת שותפיו העסקיים, לפני שהוא מבקש להיות בעלים של גוף שיש לו צד ציבורי הכולל גם אחריות על ילדים, נערים ונוער. בנוסף, תידרש תקופת צינון של שנתיים למי שהיה בעלים של קבוצה, אם ברצונו להיות בעלים של קבוצה אחרת.

4. רפורמה במבנה קבוצות הילדים והנוער: בין היתר יוקמו 100 מועדוני כדורגל חדשים לילדים ונוער במימון הטוטו ומשרדי הממשלה; תבוטל שיטת הדירוג של קבוצות הילדים מתחת לגיל 12, ויושם דגש על תהליכים חינוכיים וחברתיים ותגמול מאמנים על בסיס מטרות ארוכות טווח ולא קצרות טווח כפי שנהוג היום.

הוועדה: ראוי להתרכז בכשלים המבניים, לא בבעיות פרסונליות

הוועדה הציבורית לבדיקת המבנה הניהולי של ענף הכדורגל בראשות ירון זליכה הוקמה לקראת תום עונת 2011/12, בעקבות שורה של אירועים שליוו את אותה עונה, ביניהם: אירועי האלימות לאחר הדרבי התל-אביבי במארס 2012; ההתפרצות האלימה לאחר המשחק בין מכבי פ"ת להפועל חיפה באצטדיון המושבה; הסאגה המשפטית בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל שהתחוללה בעקבות אירועים אלה; ההתפרצות האלימה בסיום משחק הליגה הלאומית בין הפועל ר"ג לבני לוד בסוף אפריל 2012.

במהלך ישיבות הוועדה הופיעו בפניה עשרות רבות של אישים, המייצגים מכלול רחב של פעילים בענף הכדורגל, ביניהם בעלי קבוצות בהווה ובעבר, מנכ"לים של מועדונים, בבעלות פרטית ושיתופית, מאמני נבחרות בעבר ובהווה, נציגי איגוד השופטים, המאמנים, נציגים מקרב האוהדים, נציגי ההתאחדות לכדורגל ועוד.

בהודעה לתקשורת שמסרה הוועדה נמסר כי: "הוועדה התרשמה כי בעיות אלה הן תולדה של כשלים מבניים של התנהלות הענף לאורך שנים רבות, ומכאן גם שראוי יותר להתרכז בכשלים המבניים עצמם ולא בבעיות פרסונליות כאלו ואחרות".