רומני: ארה"ב מחויבת למדינה פלסטינית משגשגת בצד ישראל

בנאום על מדיניות חוץ מאשים המועמד הרפובליקני את ממשל אובמה ב"חולשה" ■ "אובמה מקווה לשלום ויציבות בעולם וכך גם אני, אבל תקווה אינה אסטרטגיה"

מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, אמר אמש (ב'), כי אם ייבחר, ארה"ב, תחת ממשלו, "תהיה מחויבת למטרה של מדינה פלסטינית דמוקרטית ומשגשגת, שתחיה בשלום ובביטחון בצד ישראל". בכך סתר רומני את העמדה שהוא עצמו נקט בהתבטאות על נושאי חוץ במאי השנה, לפני תורמים. התבטאות זו הוקלטה בחשאי ופורסמה באחרונה.

הנאום של רומני, בבית-ספר צבאי בווירג'יניה, היה אמור לבנות על הצלחת בעימות עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשבוע שעבר ולבדל את המועמד הרפובליקני מיריבו הדמוקרטי. רומני לא ירד לפרטים אך חזר והדגיש, כי ממשלו, בניגוד לממשל הקיים, ישקם את מנהיגותה הגלובלית של ארה"ב ויקרין את עוצמתה, בניגוד ל"פסיביות" של הממשל הנוכחי.

כצפוי, אחד ממוקדי הנאום היה היחסים בין ירושלים לושינגטון. "היחסים בין נשיא ארה"ב לראש ממשלת ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו במזה"ת, סבלו ממתיחויות רבות", אמר רומני. "הנשיא ציין במפורש שמטרתו היא ליצור 'ניגוד' בין ארה"ב לישראל. והוא הצליח. זה מצב מסוכן שעמעם את התקווה לשלום במזה"ת ועודד את היריבות המשותפות שלנו, במיוחד איראן".

"אני אחזור ואאשש את הקשרים ההיסטוריים שלנו עם ישראל ואת המחויבות שלנו לביטחונה; אסור שהעולם יראה אי פעם שמץ של מחלוקת בין שתי המדינות", הכריז רומני.

הוא הצהיר שיזהיר את מנהיגי איראן שארה"ב, ידידותיה ובעלות בריתה לא יאפשרו להם להם להשיג יכולת גרעינית. "לא אהסס להטיל סנקציות חדשות על איראן ולהדק את הסנקציות הקיימות", אמר. "אחדש את הנוכחות הקבועה של כוח משימה של נושאות מטוסים אמריקניות במזרח הים התיכון והמפרץ הפרסי ואפעל עם ישראל במטרה להגדיל את הסיוע הצבאי האמריקני שמוענק לה ולהעמיק את התיאום בין שתי המדינות".

"איראן מעולם לא היתה קרובה לייצור נשק גרעיני כפי שהיא היום", אמר המועמד הרפובליקני. "מעולם לא נשקפה ממנה סכנה גדולה כל כך לידידותינו, בעלת הברית שלנו ולנו עצמנו. והיא מעולם לא התנהלה כפי שהיא מתנהלת עתה, ללא חשש מהרתעה אמריקנית. דבר זה הובהר היטב אשתקד, כאשר סוכנים איראניים זממו לרצוח את שגריר סעודיה בוושינגטון".

"ובכל זאת, כאשר מיליוני איראנים יצאו להפגין בקרחובות ביוני 2009... כאשר הם זעקו (לארה"ב), 'האם את לצידנו אם האם אתה לצידם'? נשיא ארה"ב שמר על שתיקה", אמר רומני.

הוא הכריז כי "הגיע הזמן לשנות כיוון במזה"ת" מפני שאובמה לא הציע "סיוע מוחשי לשותפים שלנו, בשעה שהם נזקקו לו", בעקבות האביב הערבי, והתנהל ב"פסיביות". לדבריו, ממשלו הפוטנציאלי ינקוט מדיניות של תמיכה פעילה יותר במורדים בסוריה ויפעל, עם מדינות אחרות, לצייד את המורדים בכלי נשק, שאותם לא פירט, כדי "להביס את הטנקים המסוקים ומטוסי הסילון" של נשיא סוריה, בשאר אסד. זאת, בניגוד לנשיא אובמה שלא הפגין כל מנהיגות כאשר יותר מ-30 אלף גברים, נשים וילדים נטבחו בידי משטר אסד ב-20 החודשים שחלפו.

המועמד הרפובליקני אמר, כי יתנה את הסיוע האמריקני למצרים בהמשך תמיכתה בהסכם השלום עם ישראל. סיוע החוץ לכל המדינות יותנה ביישום ערכים של חירות האדם. "במצרים, אפעיל את ההשפעה שלנו, לרבת תנאים ברורים להמשך הסיוע, כדי לקרוא למשלה החדשה שם לייצג את כל העם המצרי, לבנות מוסדות דמוקרטיים, ולשמור על הסכם השלום עם ישראל. אנו חייבים לשכנע את ידידותינו ובעלות בריתנו להציב תנאים דומים לתכניות הסיוע שלהם".

הוא טען כי ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, בספטמבר, בוצעה על ידי כוחות שהיו קשורים בהתקפת הטרור על המגדלים התאומים ב-11 בספטמבר 2001. זו לא היתה התקפה מקרית של מפגינים שזעמו על קליפ וידיאו פוגעני.

לאורך כל הנאום נשזרה הטענה, כי ממשל אובמה הוא ממשל חלש, שאינו מסוגל להקרין מנהיגות. "אובמה מקווה לשלום וליציבות בעולם וכך גם אני, אבל תקווה אינה מנהיגות", אמר רומני. "איננו יכולים לתמוך בידידינו ולהביס את אויבינו כאשר מילותינו אינן מגובות במעשים, כאשר תקציב ההגנה שלנו מקוצץ בשרירות לב וכאשר אין לנו אג'נדה משמעותית של סחר הוא הכריז, שיבטל את הקיצוצים הגדולים בתקציב ההגנה של ארה"ב שיזם אובמה.