בדיקת "גלובס": מה מציעים מועדוני הלקוחות של הבנקים?

בזה אחר זה משיקים הבנקים מועדוני לקוחות, שמבטיחים למחזיקי הכרטיס הנחות ולעתים אף החזר כספי ■ לקוחות מפתח דיסקונט הם נכון לעכשיו המתוגמלים ביותר

הזירה התחרותית החדשה בקרב הבנקים היא לא גובה העמלות וגם לא הריביות, אלא מועדוני לקוחות, שבאמצעותם הם מנסים לגשת ללקוחות מזווית אחרת, בשפת ההטבות המוכרת ממועדוני הצרכנות. מכאן שהלקוחות נהנים מהטבות ומהנחות (או החזרים) בקניות בבתי עסק מסוימים, כאשר ההטבות חולשות על ענפי התיירות, אופנה, דלק, רשתות מזון, מסעדות, רשתות וחנויות אופנה, פנאי ועוד.

מטרת הבנקים להיראות פחות אפרוריים, וכמובן, להראות לצרכנים שאינם לקוחות הבנק, כמה כיף להשתייך לבנק שגורם לך ל"הפתעות הקטנות ומשמחות".

המשותף לכל המועדונים שהם מוענקים ללא תשלום, ללקוחות המחזיקים בכרטיס אשראי המונפק על-ידי או דרך הבנק, ושהם אינם מתחרים בכרטיסי האשראי של מועדוני הצרכנות והרשתות, כך שהם מתנהלים במקביל על אותו כרטיס.

למרות שמועדוני הלקוחות של הבנקים חיים בשלום לצד מועדוני צרכנות אחרים המוטבעים על כרטיס האשראי הבנקאי, אי-אפשר שלא להתייחס לזירה תחרותית נוספת שבה מנסים הבנקים לתת פייט לכרטיסי המועדון החוץ-בנקאיים לאור הפופולריות הגואה שלהם (שופרסל, You, לייף וכדומה), זאת למרות שהבנקים הם גם בעלי חברות כרטיסי האשראי.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מבין מועדוני הלקוחות הבנקאיים, מפתח דיסקונט הוא המתגמל ביותר, משתי סיבות: ראשית, הוא מאפשר לקבל גם החזרים כספיים וגם הנחות. שנית, בשל האפשרות לנהל חיסכון חודשי קבוע המתבסס על ההחזרים בקניות, עם או בלי תוספת קבועה או עיגול סכום הקנייה.

בכל מקרה, היות וההצטרפות ברוב הבנקים חינמית ואינה גורעת ממועדון אחר המשתייך לכרטיס האשראי (הבנקאי בלבד) - מוטב לדעת מראש היכן מוענקות הנחות.

דיסקונט: מפתח דיסקונט

מפתח דיסקונט הושק במאי ופועל בשני מסלולים: דרך אחת דומה לזו של בנק הפועלים ומאפשרת החזרים כספיים על רכישות בבתי עסק, אלטרנטיבה נחמדה, היא לצבור את ההחזרים מחוץ למסגרת העו"ש, ב"חיסכון מפתח" לשם גם אפשר להפריש סכומים של עיגול העסקה (ל-5 או 10 שקל), או להפריש סכום נוסף לשם חיסכון חודשי קבוע.

ההחזרים, בטווח של 3.5% עד 20%, מוענקים ברשתות מזון, ספרים אופנה ועוד. לצד ההחזרים, זכאים מחזיקי הכרטיס להנחות קבועות דוגמת חניה חינם (בחניוני סנטרל פארק אחר-הצהריים) ובתחנות דלק.

הפועלים: CASH BACK

האחרון שהשיק מועדון הוא בנק הפועלים עם התוכנית CASH BACK, שמעניקה למחזיקי כרטיסים בנקאיים של ישראכרט החזר כספי בקנייה בבתי עסק שונים (עד כה מדובר בכ-400), תוך דגש על בתי עסק קטנים ושכונתיים.

ההחזר נאמד ב-1%-10% משווי העסקה ללא התניות, ומועבר לחשבון בסמוך למועד החיוב. הפורמט דומה לזה של דיסקונט.

מזרחי-טפחות: הכרטיס

מועדון הכרטיס של מזרחי-טפחות הושק ב-2010 ומעניק הנחות קבועות בבתי עסק כמו א.ל.מ (5%), ורטהיימר (10%), ביתילי (4%) תדיראן, לצד מבצעים משתנים מדי חודש. הכרטיס מוענק ללקוחות העו"ש וללקוחות המשכנתאות של הבנק.

אגוד: איגודטיים

לבנק אגוד יש את מועדון IGUD TIME שהושק לפני חצי שנה. ההטבות ניתנות דרך כרטיס ויזה של לקוחות הבנק, באמצעות הנחות קבועות בבתי עסק ומבצעים מתחלפים.

יהב: "נכון"

לבנק יהב אין מועדון לקוחות ייעודי, אך מאחר שרוב לקוחותיו הם עובדי מדינה, הם חברים במועדון הצרכנות "נכון", המנוהל על-ידי הסתדרות עובדי המדינה. עם זאת, לא רק לקוחות הבנק מחזיקים בכרטיס של מועדון זה.

אוצר החייל: נסמכים על "חבר"

היות ורוב לקוחות הבנק מחזיקים בכרטיס "חבר" המעניק הטבות כמעט ללא תחרות, הבנק לא משקיע במועדון לקוחות.

הבינלאומי: פרייבט בנקינג

ללקוחות הבינלאומי הטבות דרך כרטיס ישראכרט פרייבט בנקינג, המציע, לצד הנחות במעמד החיוב, שתי כניסות לטרקלין העסקים בנתב"ג. לקוחות שחברים במועדון צרכנות אחר (אשמורת, הוט וכדומה) לא משלמים על הכרטיס, לשאר הלקוחות הכרטיס בתשלום.

לאומי: באזזר לצעירים

בלאומי מסתפקים ב"לאומי באזזר" - כרטיס המעניק הטבות לצעירים ולסטודנטים. ההטבות מותאמות לקהל היעד הזה.

ענפי ההטבות העיקריים

דלק: הכי זול בדיסקונט

רוב הבנקים מעניקים לחברי המועדון הנחה על תדלוק. ההנחה היא בעיקר על שירות מלא. כך, הנחה של 21 אגורות למחזיקי כרטיס מזרחי טפחות או אגוד טיים - על תדלוק מלא, תהפוך להנחה של 3 אגורות בתדלוק עצמי, שהיא הנחה של כ-1.5 שקלים בתדלוק מיכל של 50 ליטר למשל.

הנחת מפתח דיסקונט, הגבוהה ביותר בתחום, היא 25 אגורות בתדלוק מלא ו-7 אגורות בתדלוק עצמי. יצוין כי לא כל התחנות של רשת מסוימת נכללות בהסכם, כפי שהעיר את תשומת-לבנו מחזיק כרטיס מפתח דיסקונט. ליהב הטבה של 5% בתחנות jgas. בנק הפועלים יכריז בקרוב על שיתוף-פעולה עם פז (כרגע לחנויות הנוחות).

מזון: עד 3.5% הנחה

רשת מחסני כמעט חינם חולשת על כמה ממועדוני הבנקים עם הנחה של 3% (הבינלאומי, יהב) ו-3.5% הנחה ללקוחות מפתח דיסקונט, לצד הנחה זהה ברשת חצי חינם. רמי לוי מעניק הנחה של 1.5% ללקוחות הפועלים, אולם רק ברכישה דרך אתר האינטרנט, המוגבל לאזורי חלוקה מסוימים בשרון ובמרכז.

תיירות: 5% לדיסקונט ויהב

מדובר על הנחה במעמד התשלום לצד הצעת דילים ייעודיים. שיעורי ההנחה אינם זהים בין לקוחות הבנקים, בהתאם לשיתופי-הפעולה: לקוחות דיסקונט ויהב זכאים להנחה של 5% בישראייר, לעומת הנחה (החזר) של 3% ללקוחות הפועלים.

אופנה: 3%-10% הנחה

הרשימה כוללת רשתות ארציות וחנויות פרטיות. לקוחות מזרחי-טפחות זכאים להנחה נאה של 10% בספורט ורטהיימר, לקוחות אגוד יקבלו 7% הנחה על קנייה ברשת זו, קסטרו חתמה לראשונה על הסכם עם בנק הפועלים להחזר של 3% מגובה העסקה, ועל קנייה באדידס יוענק החזר של 5% - שיעור הנחה זה מוענק ללקוחות הבינלאומי בקנייה ברשת גולברי או ריפליי.

עסקים קטנים: עד 20% הנחה

עם השקת תוכנית ה-CASH BACK של בנק הפועלים, הושם הדגש על עסקים קטנים. המטרה היא לקדם עסקים קטנים באמצעות הנחה שתוענק למחזיקי הכרטיס. אותם עסקים יקבלו במה פרסומית באזור בו הם פועלים. ההצהרה היא כי כל בית עסק קטן שירצה להצטרף, יתקבל בברכה (ללא קשר אם הוא לקוח של הבנק). עד כה מדובר בכ-400 עסקים.

במפתח דיסקונט, הפורמט הזה הוביל לכ-1,000 עסקים מקומיים המעניקים הטבות דרך הכרטיס לצד 150 רשתות. גם המועדונים האחרים כוללים רשימה נאה של עסקים קטנים, בהם למשל מועדון נכון (גם ללקוחות בנק יהב).

שיעורי ההנחה בעסקים הקטנים מגיעים ל-10% ול-20%.

מה מציעים
 מה מציעים